Managed hosting door True

'Er zijn andere partijen die de marketing beter voor elkaar hebben'

IBM-partners poetsen Lotus-imago op

Mokken, stickers en mooie meisjes voor een beter imago

Dit artikel delen:
Lotus Notes

Het samenwerkingsplatform Lotus van ict-leverancier IBM is minder bekend dan concurrerende producten. Daarom nemen 25 partners van de leverancier het initiatief om het imago te verbeteren en starten de campagne 'Lotus Loves People'. De start is de conferentie van de Nederlandse Lotus User Group. Computable nam een kijkje.

De stand van Lotus Loves People valt meteen op als je de Nederlandse Lotus User Group Conferentie binnenkomt. Dat kan komen doordat het merendeel van de aanwezigen nog in een sessie zit, of door de grote gele harten die op de stand afgebeeld zijn. Bij de stand staan vrouwen in een strakke broek en wit I-love-Lotus-t-shirt klaar om de bezoekers te ondervragen. 'Ze staan daar niet alleen mooi te wezen', zegt Edwin Kanis van IBM-partner Eniac. 'De meisjes moeten de bezoekers vragen stellen over wat zij goed of niet goed vinden aan het platform. Dat leggen we vast op video. Ik denk dat het beter werkt dan een enqueteformulier dat mensen zonder nadenken invullen. Wij kunnen doorvragen.'

25 IBM-partners namen samen het initiatief om het imago van het samenwerkingsplatform Lotus van IBM op te poetsen. Meer bekendheid voor Lotus is nodig, zegt ceo Roland Hameeteman van IBM-partner E-office. 'Het is een mooi product, maar onbekend. Er zijn andere partijen die de marketing beter voor elkaar hebben.'

Dat merken ook ict'ers die met het platorm werken. 'Lotus heeft maar weinig gebruikers. Het zou leuk zijn als het meer gebruikt zou worden', zegt ict'er Nico Brouwer van Stichting Abri, aan administratiekantoor dat onder andere werkt voor het Rode Kruis. Systeembeheerder Rob Buurman van sportmerk Asics krijgt vooral vragen van eindgebruikers: 'Negen van de tien nieuwe medewerkers vragen waar Outlook staat op de desktop. Ze kunnen geen mailprogramma vinden.'

Goede doelen

De standmedewerkers van de stand leggen nog even de folders recht en vullen de mokken aan voordat de bezoekers uit de gebruikerssessies komen. De meisjes nemen de vragen door die ze straks aan de bezoekers gaan stellen. 'Natuurlijk zijn dit mensen die al bekend zijn met het product', zegt Kanis. 'De positieve reacties gebruiken we op de website die we voor de campagne maken. En over de negatieve gaan we in gesprek en nemen we mee voor verbetering.'

De bedoeling is dat de stand in 2010 op een aantal evenementen komt te staan. 'Denk bijvoorbeeld aan een intranet-evenement waar we kunnen uitleggen hoe Lotus samenwerken mogelijk maakt.' Daarnaast willen de initiatiefnemers een aantal goede doelen ondersteunen met Lotus. Hameeteman: 'Een sterk punt van het product is dat je snel functionaliteiten kunt creëren. Op de een of andere manier wordt dat niet genoeg gewaardeerd. Door dat in een weekend bij een goed doel te doen, hopen we te laten zien hoe makkelijk dit is.'

Alle mokken, stickers en ander promotiemateriaal met het I Love Lotus-logo moeten de gebruikers ook een positief beeld geven. Vooral gebruikers van een oudere versie klagen over de gebruiksvriendelijkheid. Eigenlijk zijn die klachten met de komst van versie 8.5 sterk verminderd, merkt ook Buurman. 'IBM heeft goed gekeken naar de concurrentie.' Controler Addy Wouda van Bickery Food Group is tevreden over deduplicatie van e-mail. 'Vooral dat e-mailbijlagen nu maar een keer worden opgeslagen. Eigenlijk bestond dat al in andere e-mailprogramma's. IBM heeft hiermee een inhaalslag gemaakt.'

Meer dan een mailprogramma

De campagne moet vooral laten zien dat het platform meer is dan een mailprogramma. 'Vooral de integratie met andere producten is een groot voordeel. IBM moet Lotus niet als een mailprogramma profileren', zegt Buurman. Het bedrijf van Wouda koppelt Lotus aan een crm-applicatie die weer een koppeling maakt met het erp-systeem.

Om twaalf uur gaan de deuren van de gebruikerssessies open en lopen de bezoekers de zaal in. De Lotus Loves People stand wordt genegeerd, de lunch is momenteel belangrijker. In kleine groepjes worden ervaringen uitgewisseld. En de mooie meisjes spreken de bezoekers aan. Weer een gebruiker wordt voor de camera gezet.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Herkenbaar! Lotus Notes kom je in de praktijk niet zo vaak tegen. Het kan wel wat marketing gebruiken maar ook meer open staan voor MKB en ZZP-ers. Ik schreef er eerder over "eProductivity, Lotus Notes en de marketing van IBM":
http://www.eenmanierom.nl/over-eproductivity-lotus-notes-en-de-marketing-van-ibm/

Dit omdat ik op zoek was naar het beste systeem voor persoonlijke productiviteit, wat eProductivity lijkt te zijn. Helaas kreeg ik het, met hulp van IBM'ers en de eigenaar van de software, niet aan de gang met Gmail voor e-mail:
http://www.eenmanierom.nl/getting-things-done-naadloos-te-ondersteunen-met-eproductivity-op-ibm-lotus-notes/

Gezien de positieve verhalen van productiviteits guru David Allen (Getting Things Done) geloof ik dat je met Lotus Notes jaren geleden al kon wat "cloud" software nu als nieuw propageert. Een goede basis voor onafhankelijk van tijd en locatie samenwerken zoals Roland Hameeteman schrijft in "De kracht van mensen":
http://www.eenmanierom.nl/de-kracht-van-mensen-te-benutten/

Ze mogen de software wel eens wat gebruiksvriendelijker maken, ook het configureren van de software is een crime!

Met outlook word alles zelf geregeld maar met lotus notus?? id file , desing op database , welke server? waar staat de mailfile... locale replica ja / nee?
Locatiebestand? Welk adresboek..... pff dit is nog maar een greep uit de ellende.

@Fatih Soy:
Voor ieder product geld dat er specialisten nodig zijn om het goed in te regelen. Ook die Outlook omgeving krijgt zijn instellingen voor een groot deel van de server. Zo ook dient op een Lotus omgeving de server zo ingesteld te worden dat de client zich naar wens gedraagd.
Een veelzijdig product dat veel kan, maar dan moet je het wel even goed instellen. RTFM

Zelf heb ik jaren met Notes gewerkt, en excuses voor mijn woordkeuzen, maar een werkelijk gedrocht dat zijn weerga niet ken.
In de quote 'Negen van de tien nieuwe medewerkers vragen waar Outlook staat op de desktop. Ze kunnen geen mailprogramma vinden.' kan ik me volledig vinden. Notes noemt mails een "memo". Ga eens mee met de tijd denk ik dan. Daarnaast is het nog eens zo traag als wat! Nu gaan wij hier komende maand op SAP over, althans de lange implementatie zou dan voltooid zijn, al is dat ook geen haar sneller.

Daarnaast, Lotus niet bekend? Vroeger was het het enige wat je hoorde, maar door de nukken wordt het nu ingehaald door platforms als SAP. Ik denk dat het Lotus platform zijn tijd wel heeft gehad, en hopenlijk SAP zo snel als mogelijk ook.

Ieder product heeft zijn minpunten, maar waarom heb ik het idee dat het zoveel makkelijker/beter kan in de zakelijke markt?

Wanneer nieuwe gebruikers naar Outlook vragen dan waren ze hier voorheen aan gewend, ieder nieuw product zal dan wennen zijn en dus eerst weerstand oproepen. Niet terecht, het Lotus Domino platform is zeer betrouwbaar en heeft ongekende mogelijkheden.

Snelheid ligt niet aan de Notes client zelf, maar veelal aan de configuratie of het netwerk. Tegenwoordig staat er New > Message, dus wellicht dat de hierboven geirriteerde Notes gebruiker zelf niet met de tijd mee is gegaan.

De negativiteit over dit platform (want dat is het, niet alleen een mail oplossing) is niet terecht. Ieder platform kent zijn voor- en nadelen. Irritatie komt vaak voort uit ontwetendheid. Bedrijven die niet tevreden zijn kan ik alleen maar adviseren contact op te nemen met een gespecialiseerde Business Partner, bijvoorbeeld een van de Lotus Loves participanten, dan komt het zeker goed.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.