Managed hosting door True

Interview met ceo Bas Burger van BT Benelux

'Falend management is vaak oorzaak ontslagen'

 

Leverancier van telecom-, netwerk- en ict-diensten BT reorganiseert op grote schaal. De maatregelen hebben ook in Nederland zijn weerslag. Bovendien worden de diensten óp het netwerk belangrijker dan het netwerk zelf. Computable spreekt met directeur Bas Burger van BT Benelux.

BT ontslaat wereldwijd duizenden medewerkers. Gaat het zo slecht?
'De winstwaarschuwing van afgelopen oktober en de slechte jaarcijfers van mei 2009 waren voor bestuursvoorzitter Ian Livingston aanleiding voor een reorganisatie. BT Group heeft inderdaad te maken met volumedalingen en eenmalige afschrijvingen op enkele grote projecten. Hier in Nederland gaat het nog relatief goed, volumes nemen niet af. Als dat bij de concurrenten wel het geval is, groeien wij dus relatief.'

Hoeveel ontslagen vallen in Nederland?
'Het is moeilijk om een exact aantal te noemen. Wij zijn namelijk al langere tijd bezig met het reduceren van ons personeel. Het is een geleidelijk proces, waarbij we ons schaarse geld richten op zaken die we goed doen. We bouwen andere werkzaamheden af. Het personeelsverloop vullen we niet helemaal aan en contracten van tijdelijk ingehuurden verlengen we vaak niet. Er zijn ook wel mensen boventallig verklaard. Die hebben we deels kunnen herplaatsen. Het gebeurt allemaal heel verantwoord. Een reductie van ongeveer 10 procent in het afgelopen boekjaar is volgens mij een zeer beperkte teruggang. De Nederlandse organisatie is daarmee niet onevenredig hard getroffen. Andere delen worden veel harder getroffen.'

Hoe ervaart u de herstructurering?
'Vaak zijn grote personeelsreducties vooral noodzakelijk door falend management. Als management moet je anticiperen op de veranderingen in de economie. We hebben te laat ingegrepen en ontwikkelingen niet goed voorspeld. Ik zie het als het besturen van een olietanker: je moet constant om je heen kijken. Wat gebeurt er volgende week, volgend kwartaal en volgend jaar? Bovendien moet je als management alleen gecalculeerde risico's nemen, met voldoende mogelijkheden voor tussentijdse bijsturing. Je bent als bedrijf tenslotte wel verantwoordelijk voor het welzijn van duizenden medewerkers, investeerders en klanten.'

BT Group schreef afgelopen jaar miljoenen af op klanten, mede doordat projecten te scherp waren geprijsd. Doet BT Nederland dat ook?
Wij bieden onze diensten absoluut scherp aan, hoewel we nu sneller 'nee' zeggen bij offerteverzoeken. Scherp aanbieden kan ook door de kosten te verlagen. We zetten tegenwoordig vooral veel tijd en geld in om onze bestaande klanten door de crisis te loodsen. Dat doen we bijvoorbeeld door de dienstverlening beter af te stemmen op de wensen van de klant en door risico's te beperken met behulp van bijvoorbeeld aangepaste service-level agreements. We zijn geen idealisten, maar willen credit bij onze klanten opbouwen en zorgen dat ze sterker uit de crisis komen.'

Hoe zal BT de komende vijf jaar veranderen?
'Het hebben van een eigen netwerk zal niet voldoende zijn. Het zijn juist de diensten die via het netwerk worden aangeboden, die belangrijker worden. BT loopt met zijn 21st Century Network op die ontwikkeling vooruit. We werken samen met verschillende aanbieders van software en hardware, zoals Cisco en Microsoft, en ontwikkelen de diensten op het netwerk aan de hand van ons open innovatiemodel. Dat doen we samen met klanten, universiteiten, technologiepartners en lokale overheden.'

U was executive vice president bij Getronics voordat u in juni 2008 ceo van BT Benelux werd. Wat zijn de verschillen?
'BT is veel groter en complexer dan Getronics. Het is een Brits bedrijf, dus met meer hiërarchie en aandacht voor historie. BT is in een complexere matrix georganiseerd, hier in Nederland zijn we deel van een wereldwijd team. Daar hebben we constant mee te maken op de werkvloer. Belangrijkste overeenkomsten: zowel BT als Getronics zijn internationale spelers met een sterke thuismarkt. We bedienen vaak dezelfde klanten. Buiten Nederland had Getronics destijds niet de schaalgrootte die BT wel heeft.'

Wat is het leukste aan uw huidige functie?
'Het omgaan met de tijdgeest waarin we leven. BT heeft wereldwijde en complexe activiteiten en wij werken in een regio die het goed doet. Ik houd van complexe vraagstellingen en besteed daar graag veel tijd aan.'

Bas Burger

Bas Burger is sinds juni 2008 ceo van BT Benelux, onderdeel van BT Global Services. Dat is de wereldwijde divisie van BT Group die zich richt op netwerkgebaseerde ict-dienstverlening aan de zakelijke markt. Burger heeft ruim zeventien jaar ervaring binnen de ict-sector.

In 1993 trad hij in dienst bij de voorganger van KPN, waar hij na diverse verkoop- en managementfuncties ceo van KPN Entercom Solutions werd. In 2002 en 2004 werden daar in totaal ruim duizend mensen ontslagen. In 2006 stapte Burger over naar Getronics. Daar was hij executive vice-president.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3003070). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

"We zetten tegenwoordig vooral veel tijd en geld in om onze bestaande klanten door de crisis te loodsen."
Das volgens mij ook de enige manier om ZELF te overleven nietwaar? Geen klanten == geen eigen business.

Aan de andere kant geeft het wel een versterkte band met je klant. Als je oprecht samen de (bewust veroorzaakte globale krediet))crisis kunt overleven, kun je in de "vette jaren" om business met elkaar blijven doen.

Ik ben een van de ontslagen mensen;
Maar na 2 weken bleek dat ik toch maar weer wat klanten aan moest sluiten.
Dat heb ik destijds geweigerd en nu wordt ik ingehuurd via een ander bedrijf.
Het is leuk een heleboel managers, maar er moeten toch altijd een handjevol mensen het werk doen.
Om de managers hun salaris te kunnen genereren.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.