Het computergebruik in de detailhandel en ambachten is sinds 1998 sneller gegroeid dan in het overige bedrijfsleven, maar blijft hierbij nog wel achter. Dat blijkt uit onderzoek in het kader van het project Over de digitale drempel, dat werd uitgevoerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA).
Ict-toepassingen zijn belangrijke hulpmiddelen voor ondernemers bij het professionaliseren van hun bedrijfsvoering en het vergroten van hun concurrentiekracht. In 1998 is ter ondersteuning een professionaliseringstraject geïnitieerd door de Nationale Winkelraad van MKB Nederland. Dit project kreeg de naam ‘Over de digitale drempel’ en werd ‘gesponsord’ door het ministerie van Economische Zaken.
In datzelfde jaar werd een 0-meting gedaan waaruit bleek dat 64 procent van de ondernemingen in de detailhandel en 51 procent in de ambachtelijke sector gebruikmaakte van één of meer computers. Bij de 1-meting in 2003 is dit gestegen tot respectievelijk 77 en 67 procent. Ter vergelijking: In 1998 maakte 80 procent van het totale bedrijfsleven gebruik van een computer, nu is dat 91 procent. De achterstand van de detailhandel en ambachten op het overige bedrijfsleven is dus verkleind.
Slechts 8 procent van de detaillisten en 18 procent van de ambachtslieden maakt helemaal geen gebruik van ict.
Toch is er nog veel vooruitgang te boeken, aldus het onderzoek. De verschillen tussen de kleine groep koplopers en het peloton zijn groot. De meeste ondernemers in de detailhandel en ambachten laten nog veel mogelijkheden onbenut om voordeel te realiseren door gebruik te maken van ict. Volgens de uitkomsten van het onderzoek zijn kantoorwerkzaamheden en de financiële administratie goed geautomatiseerd. Het probleem ligt vooral bij de primaire processen. Zo heeft slechts 22 procent van de detaillisten een goede verkoopautomatisering. In de ambachten bedraagt dit aantal slechts 4 procent.
Ondernemers in de detailhandel en de ambachten geven aan dat het gebruik van computertechnologie voor de bedrijfsvoering vooral een positief effect heeft op de snelheid van werken, de bedrijfskosten die dalen en de dienstverlening aan klanten. In de detailhandel worden ook een positief effect op het bedrijfsimago en minder kans op fouten genoemd.
Wel achterstand internetgebruik
In tegenstelling tot het algemene pc-gebruik is de achterstand wat betreft internetgebruik ten opzichte van het totale bedrijfsleven niet ingelopen. Het internetgebruik in de detailhandel steeg van 18 procent in 1998 naar 59 procent in 2003. Bij de ambachtelijke sector was dat een stijging van 16 naar 53 procent. In 1998 maakte 27 procent van het totale bedrijfsleven gebruik van internet en nu 83 procent. Isdn blijkt de populairste internetverbinding in de detailhandel en ambachten. Breedband is nog onvoldoende doorgedrongen, volgens het onderzoek. Er is te weinig besef dat in de huidige netwerkeconomie het steeds belangrijker wordt dat bedrijven verbonden zijn met hun partners, zakelijke dienstverleners, overheid, leveranciers en klanten.
In het rapport worden voor beide sectoren speerpunten voor ict-stimulering aangegeven. De belangrijkste daarvan zijn: het stimuleren van externe breedbandverbindingen, het gebruik van websites, verkoopautomatisering, vaardigheden in computergebruik, integratie van toepassingen, centrale artikelbestanden en planningsautomatisering. De ondernemers uit de sectoren hebben vooral behoefte aan goede voorlichting door hun branche-organisaties omtrent ict-ondersteuning. De behoefte aan ondersteuning neemt toe naarmate men verder is met het gebruik van ict in de bedrijfsvoering.< BR>