Managed hosting door True

Getronics ambieert toppositie in Europa

Bedrijf wijst nieuwe millennium-klanten de deur

 

Getronics gaat een krachtig expansiebeleid over de grens voeren. Topman Risseeuw durft het avontuur aan, nu uit de uitstekende resultaten van het boekjaar 1997 blijkt hoe stevig zijn bedrijf in Nederland verankerd is.

In 2000 wil Risseeuw de helft van zijn omzet uit het buitenland halen, tegen 27 procent in 1997. Om dit streven te verwezenlijken, zal Getronics zijn positie moeten versterken door middel van acquisities van grotere IT-bedrijven. In Scandinavië, waar het bedrijf in Noorwegen en Denemarken op de markt aanwezig is via Ark Asa en Cinet, zal het accent liggen op uitbreiding in Zweden en Finland. Daarnaast tracht Getronics voet aan de grond krijgen in Frankrijk en Engeland en wil het in Spanje zijn winstgevendheid verbeteren door bedrijven over te nemen die actief zijn in softwareconsultancy en computerdienstverlening. Nu de overeenkomst met Roccade niet is doorgegaan, kan Getronics zich volledig concentreren op het waarmaken van de ambitie om uit te groeien tot een internationale IT-speler van formaat.

Platform van de toekomst

Getronics kende vorig jaar een sterke interne groei van 21,4 procent. De vaste groep klanten, waaronder zo'n vijftig grote bedrijven, blijven opdrachten plaatsen, vertelde Risseeuw tijdens de persconferentie. "Dat komt ondermeer doordat grote ondernemingen hun automatisering onder één noemer willen brengen. Zij willen voor alle vestigingen één standaard infrastructuur om zo beter in te kunnen spelen op de toenemende internationalisering en de ontwikkelingen rond Internet. Wij bieden één adres aan waar ze alles aan IT kunnen krijgen. Hebben wij iets niet in huis, dan besteden we het zelf uit aan onderaannemers. Deze formule is volgens ons het platform van de toekomst."
Verder sloot het automatiseringsbedrijf een aantal meerjarige uitbestedingscontracten met onder andere de Nederlandse Spoorwegen en PTT Post.

Plafond

Een verhaal apart betreft het millennium-probleem. Het kost Getronics geld, maar het levert ook het nodige op. Zo heeft het bedrijf een eenmalige post van zeventien miljoen gulden ten laste van het fiscale jaar 1997 genomen. Dit bedrag denkt het kwijt te zijn aan de reparatie van de eigen systemen, waarbij het voornamelijk gaat om de administratieve ex-Raet-systemen.
Wat betreft het binnenhalen van millennium-opdrachten, met name voor het testtraject, is het plafond bereikt: door de schaarse capaciteit helpt Getronics uitsluitend nog bestaande klanten. Maar ook bij hen voorziet hij moeilijkheden. "Er zijn grote opdrachtgevers die hun wensen nog niet hebben gemanifesteerd. Dat levert nog spannende tijden op, omdat klanten soms teveel van ons verwachten. Vooral bij banken merk ik een plotselinge roep om ondersteuning omdat zij het intern niet meer redden. Wanneer ik nu een bankdirecteur aan zie komen, loop ik liever een blokje om."
Risseeuw bestempelt de euro als een veel interessanter probleem. "In tegenstelling tot bij het Jaar 2000-probleem zijn klanten bereid te investeren in de euro. Maar ook hier is de druk bij financiële instellingen voelbaar, omdat de AEX in al haar wijsheid heeft besloten al op 1 januari 1999 over te stappen. Ik verwacht echter dat de banken de aanpassingen wel op tijd af hebben."
 
Jaarcijfers Getronics
Getronics rondde het boekjaar 1997 af met een omzet van 2,77 miljard en een winst van 180 miljoen gulden. Dat zijn stijgingen van respectievelijk 25,6 en 36,8 procent in vergelijking met 1996. Toen realiseerde de automatiseerder een omzet van 2,21 miljard en 131 miljoen gulden. Zonder de acquisitie van het Noorse IT-bedrijf Ark Asa, die is meegeconsolideerd vanaf het laatste kwartaal, zou de omzet met een 21,4 procent interne groei zijn toegenomen tot 2,68 miljard gulden.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1404025). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×