Een pan-Europese studie van onderzoeksbureau IDC laat zien dat 65 procent van de grote ondernemingen evenveel of minder it-budget heeft voor de komende twee jaar. Slechts 8 procent ziet een flinke toename. Zij willen de bestaande platformen verbeteren en zo extra geld vrijmaken.
Richard Robinson, consulting director bij IDC in het Verenigd Koninkrijk, is stellig in zijn opvatting dat de afgelopen decennia veel is geïnvesteerd in it, dat technologie veel beloften heeft gedaan, "maar dat er nog steeds een tegenstelling bestaat tussen de gewekte verwachtingen en de return on investment’.
Zo blijkt uit het Europese onderzoek dat 64 procent van de ondernemingen hun systemen ter beschikking stellen aan werknemers, partners, leveranciers en klanten. Daarmee is automatisering de navelstreng tussen het bedrijf, zijn leveranciers en zijn klanten. Desalniettemin geeft 67,1 procent aan soms ernstige haperingen te ervaren in het it-systeem; 2,9 procent ervaart dit zelfs vaak. Op het moment dat de systemen niet aan de verwachtingen voldoen, vrezen de cio’s en it-managers het meest voor een geschonden imago bij leveranciers en klanten. Een goede tweede vormt een terugloop van de productiviteit, gevolgd door angst voor lagere omzetten.
"Toch oefent slechts een derde kwaliteitscontroles uit", zegt Robinson. "En maar al te vaak zien we een strategie waarbij kwaliteitsverbetering wordt verkegen door overdimensionering van de systemen."
Olie op het vuur
Amnon Landan, ceo van Mercury Interactive, onderstreept de uitkomsten van de IDC-vorsing met ervaringen van zijn klanten. MI levert producten voor Business Technology Optimization met gereedschappen voor het testen, optimaliseren en beheren van bedrijfsautomatisering. "Al te vaak maken wij mee dat de bedrijfsdoeleinden en de it-systemen niet op elkaar zijn afgestemd. Testen is vaak niet meer dan debugging, assett management bestaat uit niet meer dan het tellen van het aantal computers en het testen van de bedrijfshandelingen komt neer op het meten van de prestaties van het systeem. Terwijl je moet meten of de automatisering in voldoende mate de bedrijfsdoeleinden ondersteunt. De applicaties moeten het uitgangspunt zijn."
Op de opmerking dat bijvoorbeeld HP (met de adaptive enterprise), IBM (met On Demand) en Sun (met Low Cost Computing) nieuwe strategieën hebben ontwikkeld om de belofte van automatisering voor betere bedrijfsvoering in te lossen, begint Landan lachen. "Dat is zoiets als vuur bestrijden door er olie op te gooien. De bedrijven zitten niet te wachten op weer het ‘grote ding’; dat hebben ze al jaren gedaan. Nu gaat het erom de bestaande situatie te verbeteren. On Demand is een verkooptruc om meer spullen te verkopen. En computing power On Demand wordt natuurlijk gevolgd door Business On Demand, waarbij ondernemingen hun bedrijfsprocessen zouden moeten uitbestedenen aan IBM."
Heilige Graal
"De Heilige Graal van beter, sneller en goedkoper is", hierbij zoekt Robinson even naar woorden, "een Heilige Graal. Vooral in deze periode van economische teruggang zitten it-managers niet te wachten op het nieuwe buzz-word. Ze doen er beter aan hun bestaande platformen te optimaliseren."
Dat kan alleen als je beschikt over software die de prestaties van systemen, gekoppeld aan bedrijfsdoeleingen, meet en in staat is verbeteringen aan te brengen. Mercury Interactive beweegt zich al jaren op dat vlak. Evenals IBM Software, BMC en Computer Associates. "Toch zitten zij meer op het operationele vlak en waarderen wij de systemen meer vanuit de bedrijfsvoering", meent Landan. In nauwe samenwerking, trouwens, met Accenture. "Tenslotte zijn wij niet meer dan een tools leverancier."< BR>