Managed hosting door True

Magazine

Fujitsu overbrugt met innovatielab digitale kloof

 

Fujitsu Nederland heeft een nieuw innovatiecentrum op het kantoor in Maarssen. In dit ‘experience center’ - The Bridge genaamd - toont het Japanse ict-concern zowel technologische hoogstandjes als vernieuwende oplossingen voor specifieke branches. dat loopt uiteen van stappentellers voor koeien en een IoT-toepassing voor een vissenkom tot aan een dynamisch verkeerssysteem en de nieuwste vloeistofkoelingtechniek.

Een stappenteller voor koeien; wat moet een veehouder daarmee? In The Bridge laat Fujitsu zien dat met een digitale pedometer de gezondheidssituatie van een koe (‘Daisy’) in de gaten gehouden kan worden. Meer specifieker: er kan preciezer worden bepaald wanneer de vruchtbare periode van een koe begint om gedekt te worden door een stier.

Connected toepassingen

De stappenteller is een methode die in de landbouw al een jaar of dertig wordt toegepast. Maar de digitale variant van Fujitsu is een ‘connected cow’. Door het gedrag van koeien middels sensortechnologie te monitoren is het mogelijk om handelingen als kunstmatige inseminatie efficiënter uit te voeren en signalen die duiden op bepaalde ziekten tijdig te signaleren. De koetoepassing is al operationeel in Groot-Brittannië, Duitsland en Zweden. Naast deze ‘verbonden koe’ staan in de showroom van Fujitsu nog diverse andere voorbeelden waarbij internet of things (IoT) een rol speelt. Zo meten sensoren in de ‘connected fishbowl’ onder meer de temperatuur van het water; schommelingen worden direct bijgewerkt middels een softwarekoppeling naar een dashboard. Maar de sensoren meten ook zaken als luchtkwaliteit, geluid en vochtigheid in de vissenkom. Door middel van meldingen via e-mail en sms kunnen organisaties sneller reageren op informatie die voor hen relevant is. Het voorbeeld van dit slimme aquarium is niet alleen spielerei voor ichtologen maar kan tevens interessant zijn voor waterbedrijven.

Bas de Reus, directeur Fujitsu Nederland, vertelde tijdens de opening van The Bridge eerder dit jaar dat het idee voor dit ‘experience center’ is geboren tijdens het afgelopen Fujitsu Forum in München medio november 2016. Fujitsu organiseert twee keer per jaar - in deze Duitse stad en in Tokio - deze grote klantenbijeenkomst waarbij op een beursvloer de nieuwe producten en diensten worden getoond. Op het kantoor in Maarssen was er wel een demoruimte maar die fungeerde niet als plek waar Nederlandse klanten innovaties kunnen ervaren. Met het vervangen van deze ruimte door The Bridge heeft Fujitsu hier nu wel de gelegenheid voor. Volgens Duncan Tait, topman van Fujitsu in de regio’s EMEIA & America’s, steekt zijn concern jaarlijks zo’n twee tot drie miljard dollar in r&d. Daarmee wil Fujitsu zijn portfolio van producten en diensten voortdurend versterken om klanten te helpen de ‘overbrugging’ te maken naar de digitale samenleving. ‘Het portfolio is opgebouwd rond vier pijlers - kunstmatige intelligentie, cloud, big data, en internet of things (IoT), met daaronder en beveiligingslaag.’

Tait verwees voor een voorbeeld waar Fujitsu digitale waarde toevoegt naar de samenwerking met pakjesvervoerder DHL. De inzet van IoT verhoogt daar de veiligheid van de medewerkers en verbetert het voorraadketenbeheer. Het gaat om het plaatsen van zogeheten ‘wearables’ (sensoren) in de uniformen van de medewerkers van DHL; het bedrijf kan daardoor op afstand het personeel monitoren alsook de afgelegde route analyseren om deze waar nodig aan te passen om de efficiëntie te verbeteren.

In het demonstratielab zijn nog meer ‘connected’ toepassingen te vinden, zoals de ‘Connected Worker’. Hierbij kunnen medewerkers apparatuur in complexe situaties inspecteren en onderhouden op een veilige manier, doordat zij ter plaatse toegang hebben tot alle benodigde informatie. Daarbij hebben zij hun handen vrij door het gebruik van een head mounted display (hmd) met camera, display, stembesturing en een klein toetsenbord voor gegevensinvoer. Door deze apparatuur is het ook mogelijk om medewerkers op afstand te laten ondersteunen door experts op een andere locatie. Verder presenteert Fujitsu er het systeem Spatiowl dat actuele gegevens combineert met een geografische visualisatie. Spatiowl is een verkeers- en vervoersmanagementdienst die gegevens verzamelt en analyseert. Stedelijke planners kunnen het systeem gebruiken om betere beslissingen te nemen voor het verleggen van verkeersstromen in hun stad. Maar het systeem is bijvoorbeeld ook inzetbaar bij het beveiligen van evenementen: door bewegingsstromen in beeld te brengen kunnen bedrijven de inzet van beveiligers en andere middelen beter bepalen.

Aandacht voor ict-beveiliging is er in The Bridge in de vorm van een biometrische toepassing waarbij persoonsidentificatie plaatsvindt op basis van aderpatronen in de handpalm. Ook staan er de modernste snufjes op het gebied van datacentertechnologie, zoals Fujitsu’s Liquid Immersion Cooling. Daarbij is met speciale, door 3M ontwikkelde vloeistof (Fluorinert, gebaseerd op fluorkoolstof), een nieuwe manier van koeling uitgevonden die veel zuiniger is dan de huidige koeltechnieken. Servers worden ondergedompeld in de vloeistof, waardoor traditionele koeling met ventilatoren niet meer nodig is. Een techniek die overigens voortborduurt op de vloeistofkoeling voor de eerste generatie Cray-supercomputers. Innovatie valt namelijk niet zo maar uit de lucht.

(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 06/2017.)

AI = Animal Intelligence

Peter van Uhm, voormalig Commandant der Nederlandse Strijdkrachten, over 'ai' tijdens de opening van The Bridge bij Fujitsu. (foto: Rik Sanders)

Een bijzondere gast bij de opening was Peter van Uhm, voormalig Commandant der Nederlandse Strijdkrachten. Hij sprak over innovatie en leiderschap en stelde dat met behulp van ai organisaties de juiste keuzes kunnen maken. Alleen had hij het niet over ‘artificial intelligence’ maar over ‘animal intelligence’: een deel van zijn toespraak ging over de hulphond die hij opleidt voor Stichting Hulphond. Uhm: ‘Deze hond is een leider voor mensen, ziet gevaren ver van tevoren aankomen en speelt daarop in. Dit is precies wat een leider ook moet doen. Gebruik de innovaties die ontstaan door de digitale transformatie en zet deze hulpmiddelen in om de kansen te benutten die door deze nieuwe stroom ontstaan.’  

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6241595). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×