Managed hosting door True

Koper opleider New Horizons gooit roer om

Eigenaar ICT-opleider is nieuwkomer in ICT-branche

Erik Boersma: 'Ik wil hier iets groots van maken'

 

Studenten

Zijn ogen stralen achter zijn bril met metalen montuur als hij vertelt over zijn plannen. Investeerder Erik Boersma ziet een kans in de markt voor ict-opleidingen. 'Ik geloof in deze markt, die zal er altijd zijn. Ik wil hier iets groots van maken. Het gaat nu wel wat harder dan aanvankelijk gedacht.'

Waarom zijn opleidingen zo interessant?
'De markt biedt alle ruimte voor groei. Er is sprake van versnippering met veel, relatief kleine aanbieders van opleidingen. Veel bedrijven hebben het op dit moment moeilijk. Dat schept ruimte voor groei door overnames.'

Erik Boersma is een nieuw gezicht in de ict-sector. In februari kocht hij de activiteiten van het failliete New Horizons Learning in Utrecht van de curator. Met vers geld en zonder schulden zit er weer leven in het failliete opleidingsbedrijf, met vestigingen in Utrecht en Apeldoorn. Eind april maakte Boersma bekend plannen te hebben voor uitbreiding. Met de Amerikaanse moedermaatschappij New Horizons, dat de rechten beheert op de merknaam en de lesmethode, sloot hij een overeenkomst voor franchises in het westen en noorden van het land. Boersma is daarmee in één klap de belangrijkste partner van New Horizons in Nederland. Alleen twee vestigingen in Brabant en Limburg worden niet door hem beheerd.

Wat maakt opleiden nu zo lastig?
'Deze sector is kostenintensief. Ik heb hier bij New Horizons in Utrecht een hele club goede mensen rondlopen. Maar die moeten zichzelf wel terugverdienen. Dat betekent dat schaalvergroting nodig is. Volume is belangrijk. Bovendien zijn veel kosten vaste kosten. Dat betekent dat een opleidingsbedrijf niet kan meeveren met de economie. Als het slecht gaat - zoals nu - moet je kosten kunnen verlagen. Niemand weet hoe lang een economische opleving duurt. Mijn nieuwe strategie is gericht op het flexibel houden van kosten.'

Hoe ziet die strategie eruit?
'De nieuwe vestiging van New Horizons die wij binnenkort betrekken in Utrecht, is de helft kleiner in oppervlakte dan de huidige verouderde vestiging. Wij mikken erop dat in de toekomst er minder studenten naar onze leslokalen komen. Die kunnen dus kleiner zijn. Ik verwacht dat ict-opleidingen meer en meer binnen het bedrijf van de klant gegeven zullen worden. Ook zal de rol van internet snel groter worden. Dat scheelt bedrijven geld.'

Hoe dan?
'Een werknemer zal vaker tussen zijn werkzaamheden door een uurtje inloggen en via internet onze cursussen volgen. Dat scheelt een hoop reistijd. En voor grotere klanten willen wij sessie op het eigen kantoor gaan houden. Zoals zogeheten collaboration-sessies, waarbij een cursist samen met collega's het geleerde oefent. Waarom zouden we dat niet bij het bedrijf zelf doen?'

Wat schiet New Horizons daar mee op?
'Het scheelt ons vierkante meters. Mocht het nodig zijn, dan kunnen wij in onze nieuwe vestiging eenvoudig meters bijhuren. Door onze kosten laag te houden vergroten wij bovendien onze markt. Opleidingen zijn duur. Daalt de prijs, dan komen de opleidingen binnen het bereik van een groot aantal kleinere ondernemingen.'

En nu al uitbreiden?
'Ja, ik heb de franchises voor het westen en noorden van Nederland erbij kunnen kopen. Daar was tot voor kort een andere ondernemer actief. New Horizons Amerika heeft het contract met hem opgezegd. Wat daar heeft gespeeld weet ik niet. Die onderning kan echter niet verder onder de naam New Horizons. Ik zal geen vestigingen overnemen, maar zelf nieuwe locaties starten.'

Wat heeft u hiervoor gedaan?
'Ik heb jarenlang bij ABN Amrobank gewerkt als bankier. Ik heb daar echt alle hoeken van het bedrijf gezien. De laatste jaren werkte ik bij de afdeling Financial Restructuring & Recovery, zeg maar de ziekenboeg van de zakelijke klanten van de bank. Nadat ik bij de bank ben vertrokken, heb ik een grote reorganisatie doorgevoerd in opdracht van een Nederlandse ondernemer in Duitsland. Die heb ik eind vorig jaar afgerond. In januari kwam ik via een gemeenschappelijke kennis in gesprek met Ton-Peter Spaapen van New Horizons Learning in Utrecht. Zo is het begonnen.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3341335). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"De rol van het internet zal belangrijker worden." Met andere woorden, minder leraren en meer op afstand leren. Dat is nu net wat ik niet wil als ik naar new horizons of een andere opleider ga. Dan wil ik gewoon een docent kunnen spreken en hem in voorkomend geval mijn vragen voorleggen. Anders koop ik wel een boek met een CBT training erbij, daar heb ik new horizons niet voor nodig.

Gemiste kans dus voor new horizons. Was maar liever met leuke opleidingen voor een schappelijke prijs gekomen, daar hebben ict-ers op dit moment veel meer aan en daar had new horizons ook veel meer van geprofiteerd.

Ik denk dat Roger voor velen spreekt als hij aangeeft dat de zogeheten e-learning niet werkt.

Cursisten willen interactie met trainers, medecursisten en weg van de werkplek (of dit nu on site of off site wordt gegeven.

e-learning kan hooguit complementair zijn

Ben het met de vorige reacties eens.

Sterk alternatief is naar mijn mening 'web-conference learning'. Hiermee heb je wel de interactie met de trainer en medecursisten, maar kan het leren toch op afstand. Dit zou met name werken voor korte trainingen (of trainingen die zijn opgeknipt in kortere stukken) van ong 2 uur. Zeer geschikt voor specialistische (e.g. sales) trainingen met (internationale) deelnemers.

Leveranciers van webconference oplossingen zijn er zat (o.a. Microsoft LiveMeeting, Lotus Live Meetings, Cisco WebEx).

In alle berichten over New Horizons wordt niet gerept over de klassikale Microsoft Office opleidingen. Deze worden klassikaal gegeven. Gaat New Horizons nieuwe stijl dit continueren. Veel bedrijven laten hun werknemers nu hiervoor opleiden bij dit bedrijf.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×