Managed hosting door True

Zeven tips voor ruziemakers op kantoor

 

Werknemers die tijdens een discussie over de rooie gaan, gooien hun eigen glazen in. Zeven tips om een conflict tot een goed einde te brengen. Tip vier: houd het einddoel voor ogen.

Een conflict hoeft niet slecht te zijn, zegt Aernoud Bourdrez, schrijver van het boek 'Grrr - Conflictbeheersing in 75 lessen'. Enkele adviezen.

• Je kunt beter te weinig beloven dan te veel. Geef jezelf wat extra tijd om een project af te ronden. Je kunt de klant altíjd nog blij maken door onverwacht een dag eerder te leveren.

• Bedenk bij een moeilijk gesprek niet alleen wat je wilt zeggen, maar ook wat je niet wilt zeggen. Veel conflicten lopen uit de hand doordat iemand uit woede onredelijke uitspraken doet.

• Probeer uit te zoeken waarom je boos bent. Wie dat weet, kan beter met zijn woede omgaan.

• Houd in een conflict het einddoel voor ogen. Je kunt blijven hameren op een factuur die nog steeds niet betaald is, maar het is slimmer om te zeggen: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit nu wordt opgelost?'

• Wees hard als het om je principes gaat, maar ga mild om met je tegenstander. Hou vast aan je standpunt, maar ga je collega niet beledigen of kwetsen.

• Als collega's je aardig vinden, word je minder snel aangesproken op je fouten.

• Een conflict is niet per definitie slecht; twee partijen die hun meningsverschil bijleggen, hebben elkaar beter leren kennen en samen een probleem opgelost.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2944539). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Het feit dat je - binnen een organisatie als mens - een sticker opgeplakt krijgt genaamd [werknemer] neemt niet weg dat je in de eerste plaats MENS van VLEES en BLOED met EMOTIES bent.

Emotionele onderdrukking,
De basis van vele vormen van Burnout, ziektes en Kanker!
1. Heel veel mensen die neerstorten op een werkvloer of thuis, hebben veel te veel emoties ingeslikt of voorbij gelopen aan hun eigen gevoel "ten gunste van een goede sfeer op je werk".
Vraag jezelf regelmatig af of dit het wel waard is.
Je eigen emoties onderdrukken ten gunste van een ander

2. Effu iemand flink "de waarheid zeggen" (op basis van argumenten), laten weten hoe die persoon je laat voelen kan ook enorm bevrijdend werken. Te veel beschaving is ook niet goed, vooral als het je structureel wegtrekt bij je eigen GEVOEL.

3. Laat je door je collega's en of werknemer nooit anders behandelen dan je eigen gezin en vriendenkring.
Het feit dat je in een gezagsdragende arbeidsverhouding "ergens een kunstje doet om je rekeningen van het thuisfront betaalt te krijgen", is nog geen excuus voor je werkomgeving om je als oud vuil te laten behandelen.

Blijf ten aller tijde VOELEN:
4. Wat er ook gebeurd op emotioneel vlak, je ego is zo geconditioneerd, gehersenspoeld dat je het wel weer - met opgelegde gedragsregeltjes van hierboven - WEG kunt rationaliseren. recht DENKEN wat krom aanvoelt.

5. Zolang je er maar over na blijft denken hoef je niet te VOELEN!. Trap niet in die valkuil, als je boos bent ben je boos. Het is ook handig om die boosheid te uiten bij de persoon die het veroorzaakt heeft. Dan weten beide partijen weer waar ze aan toe zijn.

6. Blijf na iedere confrontatie VOELEN of de door het conflict ontstane situatie en werksfeer nog wel gezond voor JOU aanvoelen.


Mijn persoonlijke motto is dan" No respect, No results".
Krop geen emoties meer op, want JIJ SLOOPT je eigen gezondheid ermee op lange termijn.
- Je bla bla ego status, bla bla carriere eindigt bij het verlaten van een bedrijf!,
- Een (slechte) gezondheid achtervolgt je je gehele leven!
Wees er zuinig op, je hebt er maar 1 van, with no spare parts availiable.


"Lucht je hart regelmatig en constructief!"
"Werken kun je overal en altijd nog..."

"Brutalen hebben de halve wereld". "In bedrijven heerst geen democratie".

Hoe dom moet je zijn om dan te rekenen op redelijkheid?

Als collega's je aardig vinden, word je minder snel aangesproken op je fouten.

Is het niet zaak dat men in een project WEL op zijn/haar fouten aangesproken wordt?

"Als collega's je aardig vinden, word je minder snel aangesproken op je fouten. "

Management paradigma nr. 1 in Nederland !

"Als collega's je aardig vinden, word je minder snel aangesproken op je fouten."
Van fouten maken en positieve feedback kun je alleen maar leren en groeien.. Laat ze mij daar maar op aanspreken, dan blijf ik groeien :-) Dat komt ook meteen de kwaliteit van mijn werk ook ten goede.

Tijd dat deze (bedrijfs) cultuur zich eens gaat focussen op de MOGELIJKHEDEN die de mens in zich heeft. Dat geeft ook een positievere sfeer op de werkvloer.


"Van oprecht stimulatie groeien mensen meer dan van kritiek"

Ik vind het een buitengewoon leuk stuk. Alhoewel uitzoeken waarom je boos bent voor een hele hoop mensen natuurlijk ontzettend lastig is.

Laatst las ik nog een leuk stuk op een Belgische website. Dit gaat ook over conflicthantering op de werkvloer.

http://www.ucare.be/blogs/1/dq5a5s-een-vervelend-conflict-met-uw-collega?-hier-19-tips-om-met-deze-situatie-om-te-gaan.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.