Managed hosting door True

Ict'ers werken het liefst bij Shell

Werk

Onderzoek naar het imago van 50 Nederlandse bedrijven

 

Olie, boorplatformen en hardwerkende mannen. Dat is waar mensen meestal aan denken bij Shell. Ict'ers denken echter dat Shell voor hun een zeer uitdagende werkomgeving biedt en verkozen de oliemaatschappij tot beste werkgever.

Computable vroeg aan meer dan 3500 ict'ers naar het imago van vijftig grote Nederlandse bedrijven. Deze vijftig bedrijven scoren hoog in de Computable 100. Er werd gevraagd aan de respondenten of ze het bedrijf kenden. Zo ja, dan werd gevraagd naar de score op bepaalde vlakken, bijvoorbeeld interessante functies en een aansprekende bedrijfscultuur. Shell kwam over de gehele linie als beste werkgever uit de bus.

Shell: Geen voor de hand liggend ict-bedrijf

Shell is de beste Nederlandse werkgever volgens ict'ers. De oliemaatschappij scoort het hoogst als het gaat om arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, loopbaanbegeleiding en functies. Sophie Witsenburg, graduate recruiter bij Shell over het hoe en waarom van deze hoge score.

Hoeveel mensen hebben jullie dit jaar aangenomen?
We hebben het afgelopen jaar driehonderd ict-professionals aangenomen. Omdat we werven op basis van talent, stellen we geen doel vast.

Zoeken jullie ict'ers?
Natuurlijk! Zoals ik al zei, gaan we bij het werven uit van het talent van eventuele medewerkers en niet van functies die we open hebben staan. Daarom weten we niet hoeveel nieuwe mensen we nog aan willen nemen.
We zoeken kandidaten met verschillende ict-achtergronden. Zoals bijvoorbeeld specifieke kennis op het gebied van subsurface datamanagement, informatiemanagement of mensen met een technische achtergrond, zoals ingenieurs, natuurkundigen of wiskundigen met interesse in ict.

Hoeveel mensen werven bij jullie werknemers?
De wereldwijde recruitmentorganisatie van Shell heeft een uitgebreid ict-netwerk van alumni en senior functional managers van alle delen van de ict-organisatie. Eén van de doelen van dit netwerk is om in contact te komen met getalenteerde studenten en daar persoonlijke en zakelijke ervaringen mee uit te wisselen om ze op die manier een beeld te geven hoe het is om bij Shell te werken. Zij zijn eigenlijk het gezicht van Shell op een universiteitscampus.

Wat is de meest bizarre arbeidsvoorwaarde die een werknemer vroeg?
Ik kan geen situatie verzinnen.

Klopt het positieve imago?
Shell gaat steeds meer uit van een bedrijfsmodel waar ict een belangrijke strategische rol speelt in de business. Ons ict-team geeft strategische oplossingen aan de business van Shell. Dat doet het in meer dan 130 landen. Het maakt niet uit of het gaat om het ontwerpen van applicaties of superieure ict-diensten. Ons netwerk dat ict-werknemers internationaal aan elkaar koppelt is erop gebrand om werknemers te ondersteunen op persoonlijk en professioneel vlak.

Wat maakt jullie bedrijf anders dan andere bedrijven?
Allereerst is onze wervingsfilosofie anders. Als wij kandidaten werven, dan leggen we het accent vooral op de creatieve en de analytische vaardigheden, resultaatgedrevenheid en teamgeest. En we geloven sterk in betrouwbaarheid en een goede prestatie. Aangezien dat werknemers het succes van een organisatie bepalen, geven we ze veel training- en leerkansen, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen.

Merken jullie iets van jullie populariteit?
Als mensen niet echt bekend zijn met Shell, dan lijken we niet de meest logische keuze voor een talentvolle ict'er. Toch trekken we de getalenteerde ict'ers aan die we zoeken en zij vertellen ons dat de ontwikkelingsmogelijkheden en de loopbaan die we bieden iets is dat we moeten behouden. We blijven daarom ook uitleggen wat werken in de ict bij Shell inhoudt.

Microsoft: In de frontlinie van de nieuwste technologie

Derde werd Microsoft dit jaar in de lijst met beste Nederlandse werkgevers. Het is wel de eerste ict-werkgever. Het bedrijf scoort hoog op het gebied van financieel gezondheid, loopbaanbegeleiding en doorgroeimogelijkheden. Ineke Hoekman - van Hassel, hr-manager bij Microsoft Nederland, legt uit waarom.

Hoeveel mensen hebben jullie dit jaar aangenomen?
Het afgelopen boekjaar, dat tot juli 2007 liep, hebben wij 130 mensen aangenomen. We hadden een ‘forecast' van honderd nieuwe werknemers. Vanaf juli zijn er 45 nieuwe werknemers in dienst getreden. We gaan het vorig boekjaar dus overtreffen.
We nemen mensen aan in allerlei verschillende functies. Omdat we in Nederland een verkoop- en marketingkantoor hebben, gaat het hier voornamelijk om marketing- of salesfuncties, maar ook consultancy en projectmanagerfuncties binnen onze unit Services.

Zoeken jullie ict'ers? Hoeveel en welke?
Momenteel staan er zo'n vijftig tot zestig posities open. Het gaat dan met name om consultancyfuncties. Omdat de Nederlandse markt een volwassen markt is, zoeken wij werknemers met wat meer ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat we geen jongeren aannemen.
Microsoft Nederland heeft een actieve doorgroei. Dat betekent dat er altijd wel zo'n 30 tot 35 open posities zijn.

Hoeveel mensen werven bij jullie werknemers?
Het liefste werven wij alle nieuwe kandidaten via onze werknemers. Zij weten namelijk heel goed waarom zij het bedrijf leuk vinden. Uiteindelijk komt 30 tot 40 procent binnen via een andere werknemer. We stimuleren het door de publiciteit die we eraan geven en een werknemer krijgt 1500 euro bruto als hij een nieuwe werknemer aandraagt. Die bonus is een leuke geste, maar niet de reden voor mensen om iemand aan te dragen.
De recruitmentafdeling is een externe partij, maar zit bij ons in het pand (op de afdeling). Dat zijn drie personen. We hebben voor deze constructie gekozen, omdat de mensen dan erg goed kunnen bepalen welk type mensen wij zoeken. Wij werken daarom ook minder met recruitmentbureaus of headhunters. De reden dat het een externe club is, is een filosofie vanuit Microsoft. De vast hr-medewerkers moeten zich op de kernprocessen concentreren. Zij zien alleen de laatste kandidaten.

Wat is de meest bizarre arbeidsvoorwaarde die een werknemer vroeg?
Wij kregen een cv van een kandidaat die daarop de terms and conditions waarop hij aangenomen wilde worden al had vermeld. We vonden het een bijzondere actie en de kandidaat is op gesprek geweest. Uiteindelijk is hij het niet geworden.
En laatst kregen wij een verzoek van een werknemer dat hij geen leaseauto, maar een motor wilde. Dat zit nog niet in het assortiment van het leasebedrijf, dus daar wordt naar gekeken. Maar er zitten natuurlijk wat haken en ogen aan, want de auto is ook bedoeld om klanten mee te nemen. En dat gaat wat lastiger als je een motor hebt. De vraag heeft hier wel wat discussie opgeroepen. Ik houd daar wel van.

Klopt het positieve imago?
Het klopt dat we financieel gezond zijn. Vorig jaar kregen we de prijs voor best subsidary van Microsoft, dat betekent dat wij het beste land waren binnen Microsoft.
Binnen Microsoft wordt er veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de werknemer. Met name ‘on the job' maar ook via training. Er is vanuit Microsoft veel aanbod van cursussen die werknemers ook kunnen volgen. In Nederland gaan we nog een stapje verder. Wij besteden veel aandacht aan teamontwikkeling. Het team krijgt inzicht in en wordt ondersteund bij elkaars groei.
Doorgroeien is mogelijk binnen de Nederlandse vestiging, maar ook wereldwijd. Als je op zoek bent naar een vacature in bij een buitenlandse vestiging, dan moet je de carrièresite aanklikken. Veel Nederlandse werknemers komen bij het hoofdkantoor in Redmond terecht. Wij zijn hofleverancier.

Wat maakt jullie bedrijf anders dan andere bedrijven?
Microsoft is een heel dynamisch bedrijf. Je ziet hier in de frontlinie van de nieuwste technologie. Het is een heel open en informele
organisatie. De lijnen zijn heel kort. En de werknemers zijn relatief jong. De gemiddelde leeftijd is 36 jaar.

Merken jullie iets van jullie populariteit?
In deze markt is werven van werknemers voor niemand makkelijk. Maar wij zijn natuurlijk wel een a-merk. De berichten van medewerkers in de markt zijn nagenoeg altijd positief.
Wij hebben het voordeel dat als iemand bij ons aan tafel komt, dat de kandidaat dan ook vaak voor ons kiest.

Google: Veel impact op de producenten

In de totale lijst staat Google op een achtste plaats. Vooral de bedrijfscultuur van het bedrijf is aantrekkelijk. Nicholas Creswell, university programmes manager voor Google EMEA, vertelt wat Google zo bijzonder maakt.

Hoeveel mensen hebben jullie dit jaar aangenomen?
Ik kan het precieze aantal niet noemen, maar ik kan wel zeggen dat we in de EMEA-regio verdubbeld zijn. In Nederland werken nu zo'n vijftig mensen in functies op het gebied van verkoop en van marketing. Maar in de rest van Europa werken wel mensen in technische functies. Wij kregen het afgelopen jaar een nieuwe vice president software engineering en daarom zijn er veel nieuwe mensen bij gekomen. Een groot deel van deze mensen werkt in Zurich, waar een software engineering centrum staat. Op dit kantoor werken ongeveer net zoveel nationaliteiten als bij de Verenigde Naties, namelijk meer dan 47.

Zoeken jullie ict'ers?
We zoeken nog steeds goede programmeurs. We nemen er zoveel aan als we er kunnen vinden. Vaak zijn het mensen met een diploma op het gebied van computerwetenschappen, maar soms ook op het gebied van wiskunde. Ze moeten theoretisch veel weten van computerwetenschappen en praktisch goed kunnen programmeren. Qua werkervaring nemen we allerlei soorten ict'ers aan. Dat kunnen mensen zijn zonder ervaring die net van school af komen, maar er werken hier ook mensen met 20 tot 25 jaar ervaring. En nieuwe werknemers moeten van uitdaging houden. Zij moeten de vragen stellen die de gebruikers stellen en dat is lastig.

Hoe werven jullie nieuwe werknemers?
We hebben een groot aantal mensen in dienst die nieuwe werknemers werven. Ik mag het exacte aantal niet noemen. We werven onder andere via advertenties op onze website. Maar ook Googlers, zo noemen wij onze werknemers, werven nieuwe mensen. Het is een goede manier om aan nieuwe werknemers te komen, want zij kennen de cultuur van het bedrijf goed en weten of nieuwe werknemers bij Google passen. Ze krijgen hiervoor een bijdrage, ik kan niet zeggen hoe hoog deze is, maar dat is voor hen niet de reden om een werknemer te werven. Ze vinden het leuk om hier te werken en zo maken ze mensen enthousiast.

Wat is de meest bizarre arbeidsvoorwaarde die een werknemer vroeg?
Ik vind het vervelend om over individuen te praten. Straks lezen ze dit en weten ze dat het over hun gaat. Dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Maar wij zijn erg flexibel. Als je je hond wilt meenemen naar het werk, omdat hij anders alleen is, dan mag dat. Dan moet er natuurlijk geen collega allergisch zijn voor honden. We willen namelijk een omgeving creëren die zo comfortabel mogelijk is voor de werknemer. Je moet hier namelijk hard werken.

Klopt het positieve imago?
Allereerst vind ik het fantastisch dat mensen ons zien als een goede werkgever. Dat mensen ons zo zien, komt voornamelijk door mond-tot-mondreclame en laat zien dat mensen het prettig vinden om hier te werken.

Wat maakt Google anders dan andere werkgevers?
Ik denk dat dit verschillende redenen heeft. Allereerst heb je bij Google een grote impact op het eindproduct. Programmeurs werken hier in kleine teams van vijf tot zes mensen. En het maakt niet uit of je veel of weinig werkervaring hebt, in ieder team lever jij een bijdrage. En je kunt die bijdrage ook snel zien, want veranderingen gaan bij Google erg snel.
Een andere reden is dat als je bij Google werkt, je werkt in een erg uitdagende en lastige omgeving. Dat maakt het interessant.
De belangrijkste reden dat Google anders maakt dan anderen is dat we een 20 procent regeling hebben. Deze houdt in dat werknemers 20 procent van hun tijd mogen besteden aan een nieuw eigen project. Ze kunnen in die tijd hun eigen onderzoek doen en zelf het product ontwikkelen. Ze hoeven niet in Mountain View, waar het hoofdkantoor zit, te verblijven om impact te hebben.

Wat merken jullie van jullie populariteit?
Het helpt om een bekend merk te zijn. Vorige week was ik op een universiteit en dan zitten er driehonderd potentiële werknemers in de zaal. Maar we doen er ook veel moeite voor. En het betekent ook niet dat het makkelijk is om goede mensen te vinden. Ze moeten bij onze cultuur passen en goed zijn. En dat blijft een uitdaging.

Getronics PinkRoccade:

Als aan de respondenten gevraagd wordt waar ze vooral niet willen werken, dan is dat bij dienstverlener Getronics PinkRoccade. Daan Apon, recruitmentmanager voor young professionals bij Getronics PinkRoccade, is daar verbaasd over.

Hoeveel mensen hebben jullie het afgelopen jaar
aangenomen?

Tot eind september hebben we 1300 mensen aangenomen. Onze doelstelling dit jaar is 1600 nieuwe werknemers. Het ziet er naar uit dat we dat zullen halen.
We nemen hoofdzakelijk ict'ers aan; 90 procent van onze werknemers is ict'er. Van de mensen die we het afgelopen jaar hebben aangenomen is ongeveer 40 procent werkzaam op het gebied van zakelijke applicaties. De overige 60 procent is werkzaam aan de systeem- en netwerkkant.

Zoeken jullie ict'ers? Hoeveel en welke?
We zoeken nog ongeveer driehonderd ict'ers voor het komende jaar. In 2008 verwachten we ongeveer dezelfde doelstelling te hebben. We zijn nog met een inventarisatieronde bezig.
Het verloop in deze markt is groot. Bij ons is het verloop ongeveer 10 procent, wat gunstig afsteekt met de rest van de markt. Met 10.500 medewerkers betekent dit dat wij nog altijd veel mensen vervangen.

Hoe werven jullie ict'ers?
We hebben een afdeling recruitment die is onderverdeeld in het werven voor de business applicaties-kant en een deel dat werft voor de netwerk- en systeemkant. Onze afdeling recruitment telt dertig medewerkers.
We werven allerlei mensen. Zo hebben we recruitment voor young professionals die zich richten op de mensen die van school komen. Maar ook voor mensen die al werkervaring hebben. Het is vooral lastig om aan die mensen te komen.
Ongeveer 15 procent van de nieuwe werknemers komt via een andere werknemer. We stellen daar een bedrag van 1500 euro bruto tegenover, maar het geld alleen is niet genoeg. Ik denk dat als we het bedrag verdubbelen, dat het percentage gelijk blijft. De werknemer moet ook enthousiasme overbrengen. En dat kan alleen wanneer hij het ook naar zijn zin heeft bij Getronics PinkRoccade. Wat mij betreft, hoe meer mensen we werven via werknemers hoe beter. De werknemer is de beste recruiter, want een nieuwe werknemer hoort dan uit de eerste hand wat hij kan verwachten.

Wat is de meest bizarre voorwaarden die een werknemer vroeg?
Ik kan eigenlijk geen voorbeeld noemen. Ik denk dat werknemers een reëel beeld hebben van wat mogelijk is. Ze willen vaak van ons weten wat de campagne ‘Enjoy Freedom' inhoudt.
Nee, ik vind een hond naar het werk meenemen geen bizarre arbeidsvoorwaarde. Ik weet dat er een kantoor is van Getronics PinkRoccade waar een hond rondloopt. Kun je nagaan hoe ver we daar in zijn. Alles is bespreekbaar. Dat gaat eigenlijk ook over flexibiliteit, zoals we in ‘Enjoy Freedom' laten zien.

Klopt het imago?
Het is bekend dat ict-dienstverleners het moeten afleggen tegen de eindgebruikers. Ik denk dat het komt door de historie van ict. Het is een conjunctuurgevoelige branche. Getronics PinkRoccade wordt steeds minder conjunctuurgevoelig. Zo hebben we niet alleen maar detachering, maar ook langlopende opdrachten.
Maar als mensen op zoek zijn naar een dienstverlener, dan weten ze ons te vinden. En wij zijn ook prima in staat de positieve verwachting die ze hebben waar te maken.

Wat maakt GetronicsPinkRoccade anders dan andere
bedrijven?

De combinatie van de breedte van ons portfolio met de regionale spreiding maakt ons anders dan de rest. En de balans tussen werk en privé is goed. Dat laten we zien met ‘Enjoy Freedom'. Ik denk dat we de top 5 motieven waarop mensen kiezen voor een bedrijf prima weten in te vullen.

Merken jullie iets van jullie impopulariteit?
Natuurlijk moeten wij ook ons best doen en blijven communiceren waar we voor staan. Maar het komt wel over. Mensen weten ons te vinden.

Helaas had Nokia geen tijd om te reageren op onze vragen.

Totaal

  1. Shell
  2. Philips
  3. Microsoft
  4. IBM
  5. Heineken
  6. HP
  7. Unilever
  8. Google
  9. SAP
  10. Cisco Systems

Financieel gezond

  1. Nokia
  2. Microsoft
  3. Heineken
  4. Shell
  5. SAP
  6. IBM
  7. Rabobank
  8. Fortis
  9. Accenture
  10. ING Groep

Aansprekende bedrijfscultuur

  1. Nokia
  2. Google
  3. Apple
  4. TomTom
  5. Sun Microsystems
  6. Citrix Systems
  7. Heineken
  8. ASML
  9. TNO
  10. Cisco Systems

Goede doorgroeimogelijkheden

  1. Shell
  2. Microsoft
  3. ASML
  4. IBM
  5. SAP
  6. Unilever
  7. Capgemini
  8. Intel
  9. Philips
  10. Sun Microsystems

Aansprekende producten en diensten

  1. Nokia
  2. TomTom
  3. Philips
  4. Cisco Systems
  5. Google
  6. IBM
  7. HP
  8. Siemens
  9. Intel
  10. ASML

Goede loopbaanbegeleiding

  1. Shell
  2. Microsoft
  3. IBM
  4. Unilever
  5. Philips
  6. Rabobank
  7. SAP
  8. HP
  9. Capgemini
  10. Sogeti

Goede arbeidsvoorwaarden

  1. Shell
  2. ING Groep
  3. Rabobank
  4. Heineken
  5. AkzoNobel
  6. Fortis
  7. IBM
  8. SAP
  9. Unilever
  10. ASML

Interessante functies

  1. Shell
  2. Philips
  3. ASML
  4. Microsoft
  5. Nokia
  6. IBM
  7. TNO
  8. TomTom
  9. KLM
  10. HP

Minst favoriete werkgever*

  1. Getronics PinkRoccade
  2. LogicaCMG
  3. Atos Origin
  4. Capgemini
  5. KPN
  6. ABN AMRO
  7. Accenture
  8. Microsoft
  9. IBM
  10. Ordina

*Aan de kandidaten is gevraagd bij welke werkgever ze niet wilden werken. Dit was een open vraag.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2240920). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×