Cap Gemini zal in de personeelsselectie niet langer zeer persoonlijke gegevens van kandidaten vragen. Dit heeft het bedrijf deze week besloten naar aanleiding van een conflict met een vierdejaars student informatica van de Hogeschool voor Economische Studies (HES) in Amsterdam.
De student bedrijfskundige informatica heeft een klacht ingediend bij het Nederlands Instituut voor Psychologen. Zij vindt de vragen die zij bij een psychologische test moest beantwoorden te intiem en niet relevant voor de toekomstige functie bij het automatiseringsbedrijf. Nadat zij door de selectie van Cap Gemini was gekomen, werd de student aan een nader onderzoek door Mercuri Urval onderworpen. Er werden ondermeer vragen gesteld naar de leeftijd van familieleden en hun functies, of ze een duurzame relatie heeft en wat deze verdient, of ze een hypotheek bezit, alimentatie moet betalen en schulden heeft.
Hierin getraind door de opleiding, weigerde de kandidaat op enkele vragen te antwoorden. Tijdens het afsluitend gesprek werd haar medegedeeld dat zij niet geschikt was voor de job omdat zij geen ‘klantrelaties’ zou kunnen opbouwen. De student zou zich onvoldoende ‘bloot’ durven geven. In een discussie werd bovendien gesteld dat iemand met schulden niet lekker in zijn vel kan zitten. Toen de opleidingscoördinator bedrijfskundige informatica van de hogeschool, J. van Wieringen dit hoorde, ontstak hij in woede en belde Cap Gemini. Daar kreeg hij van een personeelsfunctionaris te horen dat het niet verplicht is de vragen te beantwoorden. ‘Onzin natuurlijk’, zegt Van Wieringen. ‘Want als je het weigert, krijg je die baan niet.’ Volgens hem druisen de vragen in tegen de beroepscode voor selectiepsychologen. Daarin staat dat de privacy van kandidaten niet onnodig mag worden aangetast.
Cap Gemini laat inmiddels weten de omstreden selectiemethode aan te passen. ‘De vragen zijn inderdaad niet relevant voor de functie. We stoppen er meteen mee’, zegt directeur ‘human resources’ B. Brix. De relatie met Mercuri Urval wordt echter niet verbroken. ‘Verder zijn we tevreden over het bureau’, aldus Brix.