Het blijkt dat de oudere IT-er, die eerder door de saneringsgolf buiten de boot is gevallen, nauwelijks van de aantrekkende arbeidsmarkt weet te profiteren. De laatste weken is door verschillende auteurs gezocht naar oorzaken en oplossingen voor deze problematiek. Volgens G. Zwartveld en A. Vermeulen van Time Share Professionals is een optimale zelf-marketing essentieel voor een oudere om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Het is alom bekend dat werkgevers zich vooral op jongeren richten. Die groep is ook makkelijk bereikbaar via universiteitsbeurzen en -congressen. Daarnaast maken IT-bedrijven en jongeren ook massaal gebruik van Internet als communicatiekanaal. Voor kleinere en middelgrote werving- en selectiebureaus als Time Share Professionals is Internet een efficiënte methode om snel in contact met kandidaten te komen. Oudere IT-ers zijn een stuk moeilijker bereikbaar. Ze zijn niet op beurzen te vinden. Bovendien zijn ze minder vertrouwd met de modernste werving- en selectietechnieken.
De ontwikkelingen in de automatisering gaan zeer snel. Functies waarvoor ervaring met moderne produkten en tools vereist is, trekken vaak alleen de aandacht van jonge IT-ers. Ouderen reageren nauwelijks. Daarom is het constant investeren in kennis, opleiding en vaardigheden bittere noodzaak. De oudere IT-er ontkomt er niet aan met deze ontwikkelingen mee te gaan om voor werkgevers interessant te blijven.
Time Share Professionals maakt deel uit van Spinweb, een samenwerkingsverband van 75 automatiseringsbureaus. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van Visnet, een werving- en selectiedatabase. Daarin worden kandidaten opgenomen die een vaste baan zoeken.
Ook hier zijn de ouderen nauwelijks terug te vinden, hoewel ze meer dan welkom zijn. Het is goed mogelijk dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Zogenaamde poole- bureaus bieden vaak aantrekkelijke salarissen en allerlei mooie bonussen aan. Zij bieden automatiseerders echter weinig tot geen uitzicht op opleidingen of vaste banen. Hetzelfde geldt voor bureaus die zich met louter ‘CV-schuiverij’ bezighouden.
Voor de oudere IT-er is ook de attitude ‘jong is beter dan oud’ van veel werkgevers een moeilijk te nemen obstakel. Het is verspilde moeite om te trachten dit collectieve bewustzijn te veranderen. Daarom zal de oudere zich van andere technieken moeten bedienen. Een optimale zelf-marketing is essentieel voor hem om zijn kansen te vergroten. Daarbij is het van groot belang zijn sterke eigenschappen te profileren, zoals ervaring, stabiliteit en generalisme. Juist in het kader van de jaar 2000-problematiek kan hij een belangrijke rol spelen. De jongeren houden zich bezig met het converteren van de verouderde programma’s en moeten dit doen in overleg met de breed georiënteerde en ervaren IT-ers die deze oude programma’s zeer goed kennen.
Twee hoofdrichtingen
In de aanpak van de ‘ouderenproblematiek’ zijn twee hoofdrichtingen te onderscheiden. Aan de ene kant zullen de ouderen zelf stappen moeten ondernemen. Aan de andere kant zullen andere partijen iets moeten doen.
De oudere IT-er kan zelf-marketingtechnieken toepassen en meer actief gebruik maken van Internet voor het opsporen van vacatures en het aanbieden van zijn diensten. Ook kan hij contact opnemen met werving- en selectiebureaus die technieken en methoden als Spinweb en Visnet gebruiken. Op de manier brengt hij zichzelf bij een groot aantal bureaus onder de aandacht. Ook het verbeteren van de onderlinge organisatiegraad onder het motto ‘Samen sterker’ is een belangrijk instrument. In dit verband speelt Stichting Sonet, die zich inzet voor bedrijfsverlaters, een belangrijke rol. Natuurlijk moet de oudere IT-er zich blijven aanpassen aan de veranderende eisen van de markt. In concreto betekent dit dat hij voortdurend op de hoogte moet blijven van de nieuwste ontwikkelingen en in zichzelf zal moeten investeren.
Daarnaast is voor de andere marktpartijen ook een belangrijke rol weggelegd. De overheid kan met subsidies bedrijven stimuleren ouderen aan te nemen. Via wetgeving kan de overheid organisaties ook verplichten een bepaald percentage ouderen aan te nemen. De vakbonden zijn de aangewezen instanties om de ouderenproblematiek op de gespreksagenda te zetten. De werkgevers zouden zich eens kritisch moeten afvragen of ze de enorme hoeveelheid kennis die oudere IT-ers bezitten, niet beter kunnen benutten. Juist in de automatiseringsbranche is een goed personeelsbeleid van eminent belang. De discussie die de afgelopen weken in Computable is gevoerd, heeft aangetoond dat er voor alle betrokkenen op dit terrein nog een hoop werk is te doen.
G. Zwartveld en A. Vermeulen, Time Share Professionals Den Haag