Waar een groot aantal consumenten social media inmiddels op brede schaal heeft omarmd, kiezen veel bedrijven er vooralsnog voor om deze nieuwe media niet bedrijfsmatig in te zetten. Of ze bevinden zich in de pioniersfase. Uit onderzoek van KPMG naar het gebruik van social media bij ruim tweehonderd Nederlandse bedrijven blijkt zelfs dat minder dan de helft van de bedrijven op dit moment actief is op de social media.
Toch lijken social media steeds meer aan invloed te winnen op de werkvloer zeggen verschillende Computable-experts. Er is volgens hen een opmars gaande van een meer eigentijdse manier van kantoorautomatisering, die onmiskenbaar sociale trekjes bevat. Nieuwe tools voor online communicatie en samenwerking maken het mogelijk om sneller en gemakkelijker zaken met anderen te delen of elkaar te helpen.
Business unit manager servicemanagement Bart Hagen van OGD ict-diensten: ‘Bij mijn klanten zie ik dat hun medewerkers vrijwel allemaal gebruik maken van social media. In eerste instantie voor privézaken, zoals foto’s van hun kinderen, maar ook steeds meer voor werkgerelateerde zaken. Het succes wordt bepaald door het gebruiksgemak. Informatie is makkelijk te delen en terug te vinden op elk apparaat, elke plek en op het moment dat het uitkomt. Juist de combinatie van alle apps op mobiele telefoons en tablets, websites en services die men online gebruikt, zorgen voor een veranderende verwachting bij de medewerkers op hun werk.’
Cloud
Zelfstandig ict-consultant Robert Koornneef herkent dit: ‘De manier waarop bij organisaties intern en extern wordt gecommuniceerd, verandert. Dit is een gevolg van het meer en meer werken met cloud computing en sourcing-oplossingen’, zegt hij. Volgens Korneef uit zich dit vooral bij ict-managementprojecten waarbij de leden van een team niet op dezelfde plek werken. ‘Deze medewerkers communiceren onderling met SaaS-oplossingen, omdat de oplossing die wordt geboden door de interne organisatie vaak onvoldoende ‘open’ is om buiten het eigen bedrijf te communiceren’, zegt hij.
Ook directeur Tom Ederveen van PrimoPosto Internet Marketing ziet de cloud als aanjager van nieuwe manier van werken. Mensen hebben volgens hem duidelijk een andere behoefte gekregen als het gaat om opslag en het delen van informatie. ’Veiligheid, toegankelijkheid van informatie en minder gebruik van opslagruimte op een eigen apparaat zijn onder meer redenen om over te stappen naar een andere werkwijze. Het gaat hierbij om het werken in de cloud zonder dat daar per se een sociale component aan vast zit. Youtube wordt bijvoorbeeld door veel mensen en bedrijven gebruikt als goedkope, toegankelijke opslag van video, die ook weer makkelijk is te integreren in andere online toepassingen. Maar het aantal abonnees en reacties valt vaak tegen.’
Het sociale aspect
En daar zit precies de crux, zegt consultant Michiel Croon van KPN Consulting: ‘Te vaak wordt gedaan of het bij social media alleen om media draait, oftewel apparaten, software en websites. Maar het gaat juist om het sociale aspect; het aanboren van kennis en capaciteit die er altijd al was, maar die we nooit durfden of konden benaderen, zoals een klant. Een nieuwe manier van met elkaar omgaan en zakendoen. Samen iets opbouwen en het daarna verkopen.’
Want daar draait het bij social business om: samenwerken, informatie delen en elkaar helpen. Social media dicteren daarbij niet, maar faciliteren wel volgens de meeste Computable-experts.
Directeur van Oracle-dienstverlener Amis André van Dalen: ‘Het gaat er om hoe mensen willen samenwerken. Daarbij worden tools en technieken gevonden en gebruikt die het samenwerken bij gebrek aan gelijktijdige aanwezigheid op een vaste locatie mogelijk maken. En daarbij spelen social media een belangrijke rol. Het delen van documenten via bijvoorbeeld een documentmanagementsysteem (DMS) in plaats van e-mail is daarvan een voorbeeld, maar dat geldt niet specifiek voor het nieuwe werken. Voor een tool als Yammer geldt dat wel. Yammer is bij ons een belangrijk middel om informatie te delen, maar ook om hulp te vragen.’
Zakelijke online netwerkdiensten
Dat online communicatie- en collaboration-tools van Google en Microsoft of de zakelijke sociale-netwerkdiensten als Yammer en Salesforce Chatter binnen veel organisaties hun nut bewijzen, onderschrijft ook managing partner Tjibbe van der Zeeuw van Qhuba. Volgens hem is het vanzelfsprekend dat sociale netwerksites invloed hebben op de manier waarop professionals met elkaar samenwerken. ‘Dankzij diensten als Twitter en Facebook zijn mensen sneller geneigd om hun meningen, kennis en ervaringen met elkaar te delen. Het mooie is dat deze nieuwe samenwerkingsmogelijkheden hand in hand gaan met de opmars van moderne netwerkorganisaties’, zegt hij. Hoewel Yammer en Chatter het praatje bij de koffieautomaat nooit zullen vervangen, maken ze het wel mogelijk dat medewerkers, klanten en netwerkpartners op afstand op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de organisatie of binnen een samenwerkingsverband van bedrijven. De waarde van online kantoorsoftware zoals Google Apps en Office365 voor dergelijke eigentijdse samenwerkingverbanden is volgens hem dan ook evident.
Want er zijn ontzetten veel bedrijfsprocessen waar social media toepasbaar zijn. En die worden momenteel nog lang niet allemaal benut. Van der Zeeuw: ‘Zakelijke bestanden die bijvoorbeeld binnen Yammer of via Dropbox en Google Drive zijn gedeeld, worden uiteindelijk toch ook weer via de e-mail verstuurd. De gevolgen kennen we: informatie kan onjuist en onvolledig zijn en komt bovendien niet altijd bij de juiste mensen terecht. Sociale kantooroplossingen zijn ongetwijfeld de toekomst, maar veel organisaties hebben nog een lange weg te gaan.’
Croon ziet ook dat op veel gebieden nog niet voor de inzet van social media wordt gekozen. ‘Veel organisaties zetten social media nog vooral in voor het werven van personeel en marketing. Maar je zou het voor veel meer bedrijfsprocessen kunnen inzetten: innovatie, productie en interne communicatie bijvoorbeeld.’
On demand samenleving
Bedrijven zoals Goldcorp, Lego, KPN, Capgemini en KLM zijn hier druk mee bezig. En zelfstandig ondernemer Sebastiaan Hooft heeft al wel een idee hoe het er in de toekomst aan toe zal gaan. Hij haalt daarvoor de praktijk aan bij het snelgroeiende enterprise social network Yammer in San Francisco aan. ‘De mensen die daar werken hebben geen e-mail. Ik denk dat we naar een on demand-samenleving gaan, waar je informatie tot je neemt wanneer je die nodig hebt, in plaats van wanneer iemand die naar je toestuurt.’ Voor bedrijven die werken met traditionele systemen is het volgens Hooft nu best lastig om een twee drie over te stappen naar systemen in de cloud. ‘Maar iedereen die een nieuw bedrijf start zal ervoor kiezen om te werken met Microsoft 356 of Google Apps.’
ICT Services Guide
Dit artikel verscheen in de Computable ICT Services Guide 2013. Kijk hier voor de complete inhoud van deze jaargids.