Van de Amerikaanse consumenten maakt 64 procent gebruik van gegevens op Internet bij de beslissing om producten al dan niet aan te schaffen.
Potentiële kopers gebruiken deze informatie overigens om artikelen op ’traditionele wijze’ te kopen. Een sterke minderheid (4 procent) doet meer dan tien aankopen per jaar op Internet. Dit blijkt uit het rapport ‘Internet Shopping’ van adviesbureau Ernst & Young.
Het bedrijf deed een onderzoek onder 850 consumenten, 150 detailhandelaren en 150 fabrikanten van consumentenartikelen. Ongeveer eenderde (32 procent) van de Internet-gebruikers heeft inmiddels producten en diensten online aangeschaft. De voornaamste redenen hiervoor zijn het gemak (53 procent), de variëteit (46 procent) en de kostenbesparingen (45 procent). Nagenoeg alle ondervraagden (90 procent) beschouwt Internet als een belangrijke informatiebron voor de aankopen die zij willen plegen – al dan niet online.
Creditcard
De beruchte onveiligheid van Internet weerhoudt nog steeds veel potentiële consumenten van winkelen op het web. Bijna 70 procent van de ondervraagden zegt dat zij hun creditcard-gegevens niet via Internet durven te verzenden. Meer dan de helft (52 procent) van de mensen die wel via het web aankopen doen, zegt tevreden te zijn over de beveiliging van hun persoonlijke gegevens. JB