Managed hosting door True

De snelle wereld van Monsterboards Suzanne Ekel

'Hebben we vandaag lol gehad?'

Dit artikel delen:

Eén van de meest succesvolle banensites van Nederland wordt geleid door een vrouw van 29, Suzanne Ekel. 'Ik ben nogal een betrokken en gedreven type.'

Onlangs gaf ze alle 45 personeelsleden van Monsterboard het kinderboekje Goede raad van Winnie The Pooh en zijn vrienden. "Dat moet je maar eens lezen! Dat is een heel goed boek. Het relativeert de ingewikkelde problemen die je elke dag op je bord krijgt. Wat Winnie The Pooh heel goed snapt, is dat je het gewoon jezelf naar de zin moet maken en dat geluk vaak binnen handbereik ligt. Zo zegt hij bijvoorbeeld: als je je om elf uur 's ochtends niet helemaal in je hum voelt, misschien is het tijd voor een hapje van het een of ander. Dat is zo waar. Chill, neem een kopje koffie, een lekker expressootje, neem een koekje erbij en leun even achterover en denk aan de film die je gisteravond hebt gezien. Dat heeft Winnie The Pooh wel begrepen"

Monsterboard
Monsterboard.com heeft sites in vijftien landen. Het bedrijf is onderdeel van TMP Worldwide, een groot Amerikaans arbeidsmarktcommunicatiebureau, dat het afgelopen jaar de omzet zag stijgen van 765 miljoen dollar naar 1292 miljoen dollar. Een verlies van 7,4 miljoen dollar werd in 2000 omgebogen naar een winst van 57 miljoen gulden.
De Nederlandse site bestaat nu drie jaar en heeft een omzet van 15 miljoen gulden. Werkgevers betalen voor een aantal mogelijkheden die de site biedt. Ze kunnen onder andere zelf vacatures plaatsen, de reacties daarop zien, hun correspondentie organiseren. In de cv-database met 77 duizend cv's kunnen ze zelf op zoek gaan naar geschikte sollicitanten.

Suzanne Ekel (29) is directeur van Monsterboard.nl, één van de succesvolste banensites van Nederland. De site heeft een omzet van vijftien miljoen gulden en maakt volgens Ekel zelfs een 'bescheiden winst'. Dat moet wel een zeer bescheiden winst zijn, want met een marketingbudget van negen miljoen gulden, plus alle apparaat- en personeelskosten kosten, blijft er weinig over. Maar toch, welk internetbedrijf kan hetzelfde zeggen?
De Nederlandse vestiging van het Amerikaanse bedrijf, met sites in vijftien landen, heeft voor dit jaar een sterke groei gepland. De omzet moet naar dertig miljoen gulden, het aantal personeelsleden stijgt naar zestig. Ekel moet daarvoor zorgen. Recessie of geen recessie.
De directeur van Monsterboard.nl groeide op in Oestgeest, een dorp vlakbij Leiden. Moeder werkte in het onderwijs en vader zijn hele leven bij de ANWB. Zelf wilde ze eerst kinderarts worden, later acteur, nog later psycholoog. "Een verzorgend beroep, dat heb ik lang gewild en nog steeds wel. Kinderarts leek me heel mooi, kinderen genezen. Van acteur heb ik me laten afhouden door mijn ouders, die waarschuwden dat het een zwaar beroep was met misschien wel weinig geld. Dit soort beroepen vergen een lange adem en veel studie. Ik ben niet lui, maar wil wel op wat kortere termijn resultaat boeken."
Ze studeerde uiteindelijk communicatiewetenschappen in Amsterdam en eind 1995 deed ze mee aan een uitwisselingsprogramma van afgestudeerde academici van Japan. Acht maanden woonde ze in Tokio en werkte daar bij de publieke omroep. Terug in Nederland trad ze in dienst van KPMG als managementconsultant, om in het voorjaar van 1999 bij Monsterboard te beginnen. Korte tijd later werd ze er directeur. Lachend: "Toen was ik net vier jaar aan het werk. Dat is vrij rap. Ik was er echt niet op uit; mijn doelen zijn veel leren en veel lol hebben. Maar ja, zo gaan soms de dingen."
Het interview vindt plaats rond lunchtijd in de Orangerie, een restaurant in het Amsterdamse Amstelpark, waar opvallend veel Japanse zakenlieden aan tafel zitten. "Tsjee, wat chique hier", schrikt ze als ze binnenkomt. "Als je maar niet denkt dat ik dit altijd doe, ik ben hier voor het eerst. Laten we ervan genieten." Ze zal een groentebouillon nemen, en twee spa rood.
 
Je was 28 toen je directeur werd van Monsterboard, je werkte er een half jaar, waarom jij?
"Het was voor mij ook een verrassing. Ik heb er een maand heel goed nagedacht, veel gepraat met goede vrienden en heb uiteindelijk 'ja' gezegd. Ik was een goede kandidaat omdat ik erg enthousiast ben over het merk en ik vind het leuk om dat uit te dragen. Ik ben bovendien geen marketeer of techneut maar generalist en dat is erg handig voor een algemeen directeur. Ik ben bovenal gevraagd omdat ik aandacht heb voor mensen en of ze zich in de organisatie op hun plek voelen. Ik ben - ook al heb ik een hekel aan het woord - een echte peoples manager."
"In mijn rol zijn drie dingen belangrijk: mensen, geld en het merk. Als wij geen fantastische mensen hebben, worden we nooit groter en beter. En dat is het doel: marktleiderschap van Monsterboard, in alle opzichten."
"Ik vind het heel erg leuk om dingen te doen die succesvol zijn, maar dat lijkt me een normale eigenschap. Dat wil bijna iedereen. Wat let je om groot en goed te zijn? Waarom zou je genoegen nemen met een tweede of derde plaats?"
"Ik werk met plezier bij een bedrijf dat erg succesvol is. Ik heb een soort natuurlijke neiging om de beste te willen zijn. Ons bedrijf moet erg groot worden. Als je nu klein of middelgroot blijft, dan overleef je niet over een half jaar of een jaar. Dat zijn de spelregels van de groeimarkt, die de markt van banensites is."
"Ik ben altijd heel actief geweest. Scholierenvereniging, bestuur, toneelcommissie, studievereniging. Onbewust. Wil jij niet in die commissie of dat bestuur? Dat is omdat ik heel gedreven en enthousiast ben. Als ik dingen doe, dan doe ik ze nooit half. Dat had ik als kind al. Als ik een toren ging bouwen, dan ging ik een toren bouwen en dan moest echt de wereld instorten om mij daarvan af te houden. Ik ben nogal een betrokken en gedreven type."
"Dat heb ik niet van mijn vader of moeder. Die hebben me eerder moeten afremmen, dan dat ze me moesten aanmoedigen. Ik had gitaarles en ik werkte in een groentewinkel en ik zat op hockey, op de toneelvereniging, wilde op dwarsfluitles en dat mocht niet. Heel veel mensen willen iets bereiken. Uiteindelijk wil iedereen zichzelf ontwikkelen en dingen doen waarop hij trots is."
 
Jij wordt steeds maar gevraagd�
"Daar is een goed spreekwoord voor: The most effective way to predict the future, is to create it yourself. Ik geloof in het lot, in domweg geluk hebben. Maar ik geloof ook, dat je voor minstens de helft zelf verantwoordelijk bent. Je moet het wel gewoon gaan doen. Ik ben vrij doenerig. Als ik weet wat ik wil bereiken, dan ga ik ermee aan de slag. Dan ben ik iemand met veel overtuigingskracht en enthousiasme. Dan gaan mensen meedoen en dan bereik je je doelen."
"Het is wel heftig natuurlijk, ik ben directeur van een bedrijf met straks dertig miljoen gulden omzet, maar dat is gewoon zo. Zolang ik er nog lol in heb, dan blijf ik dat doen."
 
Iedere manager noemt zich tegenwoordig peoples manager. Wat merkt jouw personeel ervan?
"Werknemers kunnen bij mij terecht als ze problemen hebben. We spreken in ons bedrijf ook niet van evaluatiegesprekken maar over evolutiegesprekken. We bespreken samen hoe het het volgende jaar met ze gaat. De persoonlijke ontwikkeling van de mensen is cruciaal voor de ontwikkeling van het bedrijf. We kunnen groeien doordat we de medewerkers elke keer weer veel laten leren en ze elk half jaar nieuwe dingen laten doen."
"Ik vraag van mensen die bij Monsterboard werken dat ze heel flexibel zijn en vooral denken over het oplossen van problemen, in plaats van het beschrijven van problemen. Tegen de tijd dat je het probleem hebt beschreven, had je al de oplossing kunnen verzinnen. Dat zegt iets over attitude."
 
Het is wel allemaal erg Amerikaans. De toekomst maak jezelf, praat niet over problemen maar over oplossingen. Amerikaans staat vaak ook voor oppervlakkig.
"Misschien herken je het als Amerikaans, maar ik vind het een heel gezonde manier om naar het leven te kijken. Ik gedij daar persoonlijk erg goed in. Het is onzin om te zeggen dat dat oppervlakkig is. Ik vind er niets oppervlakkig aan. Het is zeer inhoudelijk. Internet staat in mijn ogen synoniem voor doen. Zo moet je ook met je werk omgaan. Jij moet het doen, jij moet het leuk vinden. Uiteindelijk zijn niet een leuke baas of collega's die daarvoor zorgen maar jij."
"Zolang ik met mensen werk, is leidend dat ze zelf die verantwoordelijkheid willen nemen. Iedereen heeft talenten en dromen om waar te maken. Het is eeuwig zonde als je strak oud en krakkemikkig bent, dat je spijt hebt van wat je niet gedaan hebt."
"Ja, soms moet je even achterover leunen, even checken bij anderen, maar dat is ook allemaal doen. Gewoon bezig zijn met de dingen die op je pad komen. Weet je, de oplossing ligt vaak dichtbij. Het is ook wel een beetje go with the flow. Niet al te ingewikkeld doen. Dat is ook de les uit alle boekjes van Winnie The Pooh. Eerst wordt heel mooi beschreven hoe je de oplossing niet kunt vinden, door heel moeilijk te doen, dan gaan ze op een 'expoditie' naar de Noordpool, terwijl ze vlakbij moeten zijn. Mensen zijn gekke wezens, ze denken heel ingewikkeld en uiteindelijk gaat het erom: hebben we vandaag lol gehad? Is het goed gegaan?"
 
Banensites in moordende concurrentiestrijd
Een Engels voetbalveld, twee elftallen, de keeper ziet de spits op zich afkomen en onmiddellijk slaat de vertwijfeling toe. De spits is namelijk zijn baas. Wat moet de keeper doen? Laat hij hem scoren? Of zet hij hem hardhandig de voet dwars? De onzekere keeper doet het uiteindelijk precies helemaal fout. Hij maakt een overtreding op zijn baas terwijl de bal allang uit de buurt is.
Het is het reclamefilmpje van Monsterboard. "Die keeper, je ziet zijn strijd", legt Suzanne Ekel uit. "Wat moet ik doen om op te vallen? Moet ik wel opvallen? Wacht even, hij valt wel op? Euh , wat wil de baas dat ik doe? Het hele idee achter de campagne is: je hebt twee soorten stemmetjes in jezelf. Eentje die je allerlei ongebreidelde adviezen geeft: doe dit, doe dat, nee doe zo. En je hebt er eentje dat dichter bij je staat. Dat vraagt: wat zijn je dromen, je wensen? Waar heb je het meeste zin in, wat vind je het prettigst? Beslissingen nemen over je loopbaan is best heel moeilijk. Want er zijn ontzettend veel factoren die beïnvloeden wat je gaat doen. Wij zeggen: neem jezelf als leidraad en gebruik de informatie op onze site om te doen wat goed voor je is. Zodat je succesvol bent en lol hebt. Wij willen het succes van je loopbaan kunnen vieren. Vieren heeft met trots te maken, met succes, met plezier en met lachen."
Monsterboard is druk bezig met het bouwen van een merk. Het bedrijf gooit er miljoenen guldens tegenaan, om vooral via televisie en radio grote naamsbekendheid te krijgen. Dat moet nu gebeuren, want nu is er geld voor. Als de recessie doorzet misschien niet meer.
Ekel: "We maken geen reclamefilmpje waarin we uitleggen wat we op onze site doen. Een merk bouwen betekent ergens voor staan. Dan moet je zelf heel goed weten wat je belangrijk vindt. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen werk doen waar ze achter staan. Wij zeggen: Laat je alsjeblieft niet opfokken door vette contracten of je vrienden. Begin gewoon, doe de dingen die bij je passen. Ontdek wat bij je past, volg je eigen pad. Maar dat is verdomd lastig als je niet de toegang hebt tot de juiste informatie. Wij kunnen dan helpen. Op onze site kun je online loopbaanadvies krijgen, een dubbelcheck vragen. Er zit een loopbaanadviseur en een executive coach, je kunt je cv plaatsen of naar een baan zoeken. Via internet kun je zelf controle krijgen over je loopbaan. Dat betekent dat je juist weer je eigen keuzes kunt maken."
De site wil een ware vriend voor de bezoeker zijn, die hem met raad en daad bijstaat in de carrière. Dat kan via internet snel en gemakkelijk. Die snelheid is belangrijk, vindt Ekel. "Natuurlijk, als ik een probleem heb, dan wil ik dat snel oplossen. Waarom zou ik er een week over doen, als het ook in een dag kan?" Maar is een gesprek met goede vrienden niet veel zinvoller dan een mailtje van een online adviseur? En hebben sommige problemen niet meer tijd nodig dan een paar klikken? "De ene bezoeker heeft tien vrienden, de ander één", antwoord de Monsterboard-directeur. Maar maak even voor jezelf een touch base, kijk wat er aan de hand is en wat er mogelijk is. Je hoort mij niet zeggen: pats boem, doe iets. Maar je bent tot een hele boel in staat, dus neem het ook zelf in de hand. Accepteer niet de beperkingen van een situatie als je er niet gelukkig bent. Maar in de eerste fase van je loopbaan is er een hoop dynamiek, dat is spannend en het avontuur zorgt ook voor onzekerheid."

 
'I'm in control'
Begin dit jaar voorspelde Ekel dat er een ware shake out zou plaatsvinden onder de vele tientallen banensites. Er is op korte termijn nog maar plek voor vijf à tien aanbieders, denkt ze, uiteindelijk gaat het om de top-3. De winnaars zullen bedrijven zijn die winst maken of dat binnenkort gaan doen. De sites zullen bovenal een eigen gezicht, een visie moeten hebben.
Waarom zal Monsterboard wel overleven?
Ekel hoeft niet lang na te denken: "Wij bieden werkgevers en werknemers echt toegevoegde waarde. Ze kunnen allebei zelf op de site in actie komen. Dat noemen wij: I'm in control. Ze hebben ons niet nodig, op de site kun je alles zelf regelen. Andere banensites beschouwen zich als een bemiddelaar tussen vraag en aanbod, eigenlijk als een ouderwets wervings- en selectiebureau maar dan op internet. Dat biedt op de lange termijn geen toegevoegde waarde aan de werkgever. Die wordt veel te afhankelijk omdat de site er tussen blijft zitten."
"Zowel werkgevers als werknemers willen het proces zelf in de hand houden en internet biedt die mogelijkheid. Internet is total control. Ik vond het vreselijk irritant toen ik een huis zocht, dat ik afhankelijk was van de makelaar die me elke ochtend een lijstje faxte. Maar wie garandeerde mij dat hij de leukste aanbieding niet naar de buren faxte? Door internet verdwijnt die afhankelijkheid. Ik kan bijvoorbeeld elk moment zien welke werkgevers mijn cv hebben ingekeken, ik kan elk moment kijken welke vacatures openstaan. Wij hebben een visie op de arbeidsmarkt We zijn niet de zoveelste zoekmachine voor nieuwe vacatures."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.