Online tijdschriften die via Internet worden verspreid, brengen over het algemeen maar weinig geld op. Deze helpen wel meer belangstelling te wekken voor de gedrukte publicaties waarvan ze zijn afgeleid.
Dit blijkt uit een onderzoek van de ‘Magazine Publishers of America’. Minder dan 20 procent van de uitgevers die deelnamen aan deze studie, weten winst te behalen met hun online activiteiten. Slechts een kleine meerderheid van de ondervraagde uitgevers denkt dat in 1998 wel te kunnen doen.
De weinige uitgevers die hier nu al in slagen, doen dat met digitale verlengstukken van hun gedrukte tijdschrifttitels. Online publicaties die geheel nieuw zijn en uitsluitend in elektronische vorm verschijnen, kunnen erg moeilijk rendabel worden gemaakt.
Interactie
De studie werd uitgevoerd door Ernst & Young. Meer dan 45 uitgeverijen die samen goed zijn voor 175 online tijdschriften, deden er aan mee. Meer dan 90 procent van de elektronische edities zijn afgeleid van traditionele gedrukte publicaties.
De overgrote meerderheid (82 procent) van de deelnemende uitgeverijen geeft online tijdschriften uit. Veelal wordt gebruik gemaakt van Java, intelligente agenten en andere vooruitstrevende technieken om de ‘sites’ een interactiever karakter te geven. Corr.