Relaties tussen bedrijven, instellingen en consumenten gaan overal ter wereld grondig op de helling. Momenteel is niet zozeer sprake van een ‘informatie-revolutie’, als wel van een ‘relatie-revolutie’.
De enorme vooruitgang op het gebied computers, netwerken en telecommunicatie is de oorzaak van deze omwenteling in de relaties tussen mensen en tussen organisaties. Dit is de voornaamste conclusie uit een ‘White Paper’ van ‘The Merrill Lynch Forum’. Merrill Lynch is een grote Amerikaanse effectenmakelaar. MIT-onderzoeker Michael Schrage beschrijft in zijn rapport de invloed van het Internet en andere technologieën. Hij waarschuwt beleidsmakers uit het bedrijfsleven en de overheid digitale technologieën niet te zien als media om informatie te beheren.
Schrage benadrukt dat deze nieuwe media veel meer betekenis hebben voor het ‘managen van relaties’. Hij stelt: "Te veel organisaties hebben veel te veel tijd besteed aan de informatie die hun netwerken moeten dragen. Dit is ten koste gegaan van de effectieve relaties die zulke netwerken moeten creëren en onderhouden; een ernstige strategische fout."
Auto versus PC
Gelijktijdig met de publicatie van het ‘White Paper’ heeft Merrill Lynch een enquête laten houden onder IT-experts en gebruikers van nieuwe media. Daaruit blijkt dat de Amerikanen zichzelf een nogal verschillende positie op de informatie-snelweg toekennen. Van het algemene publiek zegt 47 procent niet op de informatie-snelweg te zitten, terwijl 15 procent nog maar tot de oprit is gekomen.
Opvallend is dat 41 procent van het publiek de computer over tien jaar een belangrijker rol toekent voor hun leven dan hun auto. Een andere interessante uitkomst is dat 78 procent nooit zijn creditcard zou gebruiken om iets via Internet te kopen, en 74 procent van de Amerikanen vindt dat de overheid nooit iemands individuele e-mail moet kunnen inzien, zelfs al zou dat gebeuren in het kader van de misdaadbestrijding of nationale veiligheid. Van de IT-experts is 85 procent die mening toegedaan.
Een overgrote meerderheid van de IT-experts (60 procent) gelooft dat Internet, e-mail en online discussiegroepen de mensen ‘socialer’ maken. Een niet onaanzienlijk deel van het algemeen publiek (41 procent) vreest daarentegen dat deze technologieën de mensen meer ‘anti-sociaal’ maken. The Merrill Lynch Forum is een virtuele denktank die effectenmakelaar Merrill Lynch heeft opgericht om vooraanstaande experts een platform voor ideeënvorming te geven.