Managed hosting door True

Eerste netwerkborrel voor oud-medewerkers internetbedrijven

Marktplaats voor ex-dotcommers

Dit artikel delen:

Het zijn slappe tijden voor internet-bedrijven. De jacht op medewerkers heeft plaatsgemaakt voor een legioen ex-dotcommers die zich moeten aanprijzen. First Tuesday, de organisatoren van de netwerkborrels voor medewerkers van de bedrijven uit de nieuwe economie, paste dan ook de formule aan.

Zo'n tweehonderd mensen beloofden via de website te zullen opdagen bij de eerste borrel voor ontslagen dotcom-werkers, afgelopen dinsdag in Amsterdam. Tim Lunn, organisator van First Tuesday, is enkele uren voor het begin van de borrel zeer te spreken over die opkomst. "De behoefte aan de netwerk-bijeenkomst is duidelijk."
Lunn weet zeker dat er meer mensen op straat komen te staan dan via de media bekend wordt. Niet alle personeelsmaatregelen halen de krant, zegt hij. "Ik weet van een toonaangevend internetbedrijf hier in Amsterdam dat onlangs alle medewerkers met een tijdelijk contract aan de kant zette. Formeel gezien is er bij dat bedrijf niets aan de hand."

Bittere eind

Volgens hem is de Pink Slip, de naam van de borrel, niet alleen interessant voor ex-medewerkers. Lunn stelt dat de ervaring van hen die tot het bittere eind hebben doorgewerkt bij een internetstarter heel waardevol is. "Men hoeft zich er helemaal niet voor te schamen dat het bedrijf over de kop is gegaan. Ze moeten het juist op hun cv zetten." Bedrijven zijn juist naar deze ervaringen op zoek, stelt hij. "Dergelijke medewerkers hebben doorzettingsvermogen en zijn loyaal."
Lunn is ervan overtuigd dat de huidige malaise op de banenmarkt weer zal verdwijnen. Hij ziet dat aan de stand van de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq, waar de koersen de laatste weken weer aan het stijgen zijn. "De markt is gewoon lekker in beweging. Die banengroei komt weer terug."
Dat First Tuesday noodgedwongen van koers verandert, omdat de deelname aan de borrels drastisch zou zijn teruggelopen, is volgens Lunn onzin. "Wie dat zegt is niet goed bij de tijd." De organisatie is met opzet verleden jaar veranderd van een gratis evenement in eentje waar de toegang en de drankjes betaald moeten worden. Tegelijkertijd begon First Tuesday met het organiseren van bijeenkomsten in meerdere steden. "En dus daalde het bezoekersaantal van 1500 naar vierhonderd." Hij ontkent niet dat de hype over de bijeenkomsten is verdwenen. "Dat is juist goed. De deelnemers die kwamen omdat het allemaal zo spannend is, die blijven weg."
De financiële drempel helpt volgens hem het bezoek te filteren, zodat alleen degenen die werkelijk willen aan de netwerkbijeenkomsten deelnemen. "Wat heb je eraan een avond te praten met iemand die je niets te bieden heeft?"
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.