Minister Wijers (Economische Zaken) zal woensdag 21 mei in de Marijkehal van de Utrechtse Jaarbeurs het MediaPlaza openen. In totaal is een budget van 25 miljoen gulden beschikbaar voor een periode van drie jaar.
Het is de taak van het MediaPlaza – oorspronkelijk een idee van de Rotterdamse hoogleraar en directeur van Multimedia Skills Vervest – in die tijd het Nederlandse bedrijfsleven enthousiast te maken voor Internet en massale investeringen uit te lokken. Hier kan de top van het bedrijfsleven kennismaken met de Elektronische Snelweg waarvan Internet verreweg de belangrijkste exponent is.
Het nieuwe centrum is in principe bedoeld voor zakelijke gebruikers en dan vooral voor mensen die invloed hebben op investeringsbeslissingen in hun organisatie. In kleine groepen komen de bezoekers op uitnodiging. De deelnemende partijen in het projecten hebben al zoveel bezoekers aangemeld dat de beschikbare ruimten voldoende gevuld zullen worden. Ook vanuit de brache-organisaties wordt veel belangstelling verwacht.
Particulier initiatief
Op een opppervlakte van 100 bij 25 meter wordt de bezoeker als het ware door de wereld van Internet, Intranet en Extranet heen geleid. Het centrum bestaat uit een algemeen introduktiedeel (de Highway Shuttle genaamd) – een elektronische arcade waar op de doelgroep gerichte toepassingen worden getoond – alsmede een met PC’s ingerichte ruimte waar de deelnemers zelf surfervaring kunnen opdoen.
Na de algemene informatie en demonstraties is er veel aandacht voor de specifieke omstandigheden die in een bepaalde branche heersen. Het doel is de bezoekers te overtuigen van het nut van nieuwe media door de voorbeelden zoveel mogelijk toe te spitsen op hun interessesfeer. Zo krijgt de top van grote advocatenkantoren te zien hoe de informatie- en communicatiestromen binnen de juridische wereld onder invloed van Internet gaan veranderen.
Het MediaPlaza – de kosten van de verbouwing van het voormalige ISDN Integratiecentrum bedroegen ruim tien miljoen gulden – wordt deels gesubsideerd door het ministerie van Economische Zaken en andere overheidsinstellingen. Maar ongeveer 90 procent van de kosten wordt gedekt door het Nederlandse bedrijfsleven. Behalve het eerdergenoemde ministerie behoren PTT Telecom, de Jaarbeurs Utrecht en de ING Bank tot de oprichters. Daarnaast komt er veel geld en materieel van Getronics, NS Telecom, Philips, TNO en Toshiba. Ook ondernemingen als Alcatel, Cap Volmac, Casema en Roccade ondersteunen het project.
Evangeliesatiemiddel
Het Centrum beoogt ook een ontmoetingsplaats te worden voor marktpartijen die kennis uitwisselen. Maar het voornaamste doel is dat van evangelisatiemiddel. Managers moeten bewust worden gemaakt van het belang van Internet. Daarnaast biedt het Centrum mogelijkheden voor relatiemarketing. Opvallend is dat de producten en diensten van de sponsors in de expositieruimte naar de achtergrond zijn verbannen. Alles ademt de sfeer van hightech, zonder dat de commercie al te dominant wordt.
Directeur van MediaPlaza is Vincent Everts, die onder meer bij Cyco Automatisering zijn sporen heeft verdiend. Hij benadrukt dat MediaPlaza niet zomaar leuk moet zijn, maar dat het werkelijk tot veranderingen in organisaties moet leiden. Als bezoekers het pand verlaten met de gedachte van ‘leuk, maar niet voor ons’, dan is de boodschap verkeerd overgekomen en de missie van MediaPlaza mislukt.