Kodak gaat het fotograferend publiek de mogelijkheid geven hun opnamen via Internet te verspreiden. Als vrienden of zakelijke relaties bepaald fotomateriaal waar ook ter wereld willen afdrukken, dan zal dat in de toekomst mogelijk worden. De consument bepaalt wie waar welke foto’s mag gebruiken.
Deze nieuwe vorm van dienstverlening wordt geleidelijk aan uitgerold. Dit kwartaal zullen de eerste foto-afhaalpunten in de Verenigde Staten worden aangesloten. Begin volgend jaar volgt de start in Europa. Gelet op het aanzienlijke aantal afhaalpunten zal het nog jaren duren voordat alle 45.000 vestigingen in de V.S. en ongeveer 35.000 in Europa zijn aangesloten.
Gat
De nieuwe dienst past in de filosofie van Kodak dat het delen van fotomateriaal steeds belangrijker wordt. In het bedrijfsleven kunnen foto’s als informatie worden beschouwd. Privé zijn foto’s te zien als herinneringen. Heel veel mensen plegen ieder jaar foto’s van leuke gebeurtenissen als feestjes en verjaardagen naar familie en vrienden te sturen. Dat gebeurt meestal per post. Kodak gaat die markt nu ook via Internet bedienen.
Verder heeft Kodak een nieuwe digitale camera uitgebracht voor de zakelijke markt. De Digital Science DC120 Zoom biedt een beeldkwaliteit die tot nog toe alleen met aanzienlijk duurdere digitale camera’s kon worden bereikt.
Tussen de goedkopere digitale camera’s die vrij matige kwaliteit beeldmateriaal bieden en de zeer dure professionele camera’s bestond er nauwelijks enig aanbod. Kodak probeert dat gat te vullen met de DC120, die een beeldkwaliteit van 1,2 miljoen pixels heeft.
Dankzij door Kodak ontwikkelde software is de DC120 in staat om een input van 836.400 pixels te vertalen naar een resolutie van 1,2 miljoen pixels. Dit resulteert in behoorlijk goede beelden die voor diverse doelen kunnen worden gebruikt, zoals presentaties, in-house publishing of Web-publishing. De adviesprijs is 2.599 gulden. Corr.