Microsofts Internet-reisdienst Expedia is binnen anderhalf jaar in Europa beschikbaar. Dit verklaarde Pete Higgins, vice-president van Microsofts Interactive Media Group, vorige week in Seattle. De website (http://www.expedia.com/) waar gebruikers vliegtuigen, hotels en huurauto’s kunnen boeken en betalen, is tot op heden alleen verkrijgbaar voor burgers van de Verenigde Staten en Canada.
In de negen maanden dat de Internetservice bestaat, heeft Expedia meer dan één miljoen geregistreerde gebruikers binnengehaald. Deze particulieren en mkb’ers boeken wekelijks reserveringen ter waarde van twee miljoen dollar. Ondanks geruchten over oneerlijke concurrentie en malafide handelspraktijken is deze online reisdienst dus een groot succes.
De Nederlandse reiswereld verklaarde al eerder het hart vast te houden als Expedia z’n grenzen zou verleggen. Het voornaamste nationale Internet-initiatief is Travelplaza (http://www.travelplaza.nl/); een website waar diverse reisbureaus samenkomen om particulieren voordelige, kant-en-klare vakanties aan te bieden. Andere reisorganisaties lijken nu ook wakker te worden; ondermeer Travelnet werkt aan een eigen website.
Bedrijfsreizen
Expedia gaat echter verder en biedt ook bedrijfsdiensten, waarbij firma’s complete reispakketten met kortingen kunnen verkrijgen. Ook verkoopt Microsoft de achterliggende software, onder de naam Travel Technologie. Hiermee zetten onder andere American Express, Northwest Airlines en Continental Airlines hun eigen reisdiensten op.
Corporate Travel van American Express heeft al 120 bedrijven gecontracteerd voor de bètaversie. In Europa lopen nu enkele proefprojecten met de software van Expedia. Microsoft weigerde de namen van betrokken vliegmaatschappijen of reisorganisaties te onthullen. JB
Kaartjes kopen via Internet
cambridge, ma n Steeds meer reis- en uitgaanstickets zullen via Internet worden besteld. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat de omzet langs dat kanaal over vier jaar de tien miljard dollar te boven zal gaan. Viervijfde daarvan betreft reistickets. Het leeuwendeel van de tickets die via Internet worden besteld, zal door zakenreizigers worden afgenomen. Consumenten zullen bij de voorbereiding van hun vakanties wel vaak van Internet gebruik maken, maar de uiteindelijke boeking laten ze toch liever over aan reisbureaus.
Over enkele jaren zal het ook gewoon zijn om tickets voor sportwedstrijden, muziekuitvoeringen en amusementsparken ‘online’ te bestellen. Bioscoopkaartjes plegen doorgaans op de dag van de voorstelling zelf te worden gekocht. Internet zal daar geen rol van enige betekenis spelen, verwacht Forrester. Dit jaar zal in totaal voor 475 miljoen dollar aan tickets over het Net worden verhandeld.