Nieuwe media zoals Internet zullen een revolutie teweeg brengen in de reiswereld. Branchevreemde ondernemingen zoals Microsoft en CNN Interactive vormen een enorme bedreiging. Het online boeken van vliegtickets kan snel populair worden. Hoewel moeilijk valt te voorspellen welke omvang dit verschijnsel krijgt, is het negeren van deze nieuwe ontwikkelingen levensgevaarlijk.
Het adviesbureau Verdonk, Otten, Dik & Wiegerinck (VODW) waarschuwt in het rapport ‘Digitale revolutie in de toeristenbranche’ voor onderschatting. Opdrachtgever tot deze studie was het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT). Volgens NBT-directeur mr. J.A.T. Cornelissen rukken de nieuwe media sneller op dan veelal wordt beseft. De sector ’toerisme en recreatie’ moet op haar tellen passen. Na het gebruik van e-mail vormt het raadplegen van informatiebronnen de populairste toepassing van Internet. Daarbij behoort ‘reizen’ tot een van de meest geliefde onderwerpen. Een recent onderzoek in Groot-Brittannië liet zien dat 50 procent van de Engelse Internet-gebruikers het Net inzet bij het plannen van de vakantie. Steeds meer mensen boeken ook via dat medium. Ze hebben namelijk voldoende keus: ruim 30.000 reisondernemingen hebben een ‘site’. Iedere maand komen er 2000 bij.
Online reisagenten
Net als in andere branches luidt de komst van het digitale tijdperk veranderingen in: nieuwe spelers, nieuwe spelregels en een herdefiniëring van het speelveld. Bestaande ondernemingen moeten een nieuwe strategie formuleren om de bedreigingen het hoofd te bieden en nieuwe kansen te grijpen. Het voordeel dat reisbureaus tot voor kort hadden, namelijk het monopolie op de toegang tot de reserveringssystemen van alle belangrijke spelers in de markt, is door nieuwe media teniet gedaan.
Traditionele reisbureaus moeten straks opboksen tegen nieuwe online reisagenten als Microsoft en CNN. Verder zien we de opkomst van nieuwe ongebonden spelers zoals het Internet Travel Network. Luchtvaartmaatschappijen en hotelketens benaderen via Internet de klant rechtstreeks. De toerist kan zo zelf informatie inwinnen en vervolgens op elk gewenst tijdstip en overal reserveren. De spelregels veranderen: kortingen kunnen oplopen tot hoogtes die door traditionele partijen niet zijn te evenaren.
De scoop die Nederlandse ondernemingen in de toeristenbranche moeten hanteren, is veel breder dan men gewend is. Door Internet verdwijnen beperkingen van tijd en locatie. Met nieuwe media wordt het letterlijk grenzeloos ondernemen.