Dow Jones zegt eind dit jaar de levering van diens zakelijke nieuws aan America Online te willen stoppen. Volgens het beursbedrijf verkrijgt het te weinig inkomsten uit de overeenkomst met de online-dienst, die sinds kort vaste tarieven biedt aan zijn abonnees.
"Die nieuwe strategie van AOL maakt het voor ons onrendabel om met de omvangrijke, maar noodzakelijke redactionele bronnen elke dag het Dow Jones Business Center te produceren", zei redacteur Timothy Andrews bij de online-afdeling van het beursbedrijf. Deze opmerking stuurde Dow Jones twee weken geleden aan gebruikers van America Online.
Deze grootste online-dienst ter wereld besloot vorig jaar eindelijk een vast tarief te rekenen aan zijn abonnees. Hierdoor is er nu minder omzet te verdelen over de verschillende informatie-aanbieders. "Aol beseft echter dat ze met 9 miljoen gebruikers geen gigantische bedragen meer hoeft te betalen aan inhoud-leveranciers. Ze hebben voldoende gewicht om kieskeurig te kunnen zijn", zei analist Bill Doyle van onderzoeksbureau Forrester Research.
Het Dow Jones Business Center biedt zakelijk nieuws en wordt dagelijks bezocht door ruim 100.000 Aol-gebruikers. De twee bedrijven onderhandelen nu over een mogelijke andere overeenkomst, maar verstrekken nog geen details. JB