Managed hosting door True

Elektronische handel ontwikkelt zich nog stroef

 

Nederlandse consumenten ervaren betalen via Internet nog als onveilig. Ze hebben geen vertrouwen in de huidige betaalwijzen, waarbij vaak gebruik van een creditcard nodig is. Dat blijkt uit een onderzoek dat Sibbel & Van Pelt New Media Consulting verrichtte naar 'thuiswinkelen' via Internet en de consequenties daarvan voor de Nederlandse detailhandel.

Ongeveer 45 procent van de ondervraagden meent dat de huidige betaalwijzen via Internet onveilig zijn. 8 Procent beschouwt het nog steeds als zeer onveilig. Dit betekent dat meer dan de helft van de mensen nog weinig tot geen vertrouwen in de huidige betaalwijze via Internet.
Uit een online onderzoek dat via Internet is gehouden, komt naar voren dat 'e-handel' pas kans van slagen heeft als betaalvormen worden ontwikkeld die in de ogen van het publiek veilig zijn. Ook uit ander onderzoek, zoals dat van Find/SVP, blijkt dat elektronisch betalen weinig vertrouwen opwekt. Het internationale adviesbureau Booz Allen & Hamilton beschouwt deze kwestie als de belangrijkste hinderpaal voor de ontwikkeling van elektronische handel.

Omzet gering

Ondanks de publiciteit die Internet-winkels als Shop.nl krijgen, is hun omzet gering. Sibbel & Van Pelt schat de totale omzet over de eerste drie kwartalen van dit jaar op 10 miljoen gulden. Daarbij moet nog worden bedacht dat ruim 50 procent van de Nederlanders die thuiswinkelen hun inkopen doen bij Amerikaanse Internet-winkels als Amazon.com. Van de Internet-gebruikers die nog geen transacties hebben gedaan, maar dat in de toekomst wel van plan zijn, verwacht zelfs meer dan 60 procent bij Amerikaanse websites te gaan winkelen. De prijs en eerdere beschikbaarheid van producten komen als belangrijke redenen naar voren om in het buitenland te bestellen. Gemak is veruit het meest genoemde voordeel van bestellen via Internet. Vooral muziek, video's, CD-Roms en spelletjes worden zo besteld.
'Thuiswinkelaars' zijn voornamelijk mensen uit de middelbare leeftijdsgroep (dertig tot vijftig jaar). Vooral Internet-gebruikers van dertig tot 39 jaar gaan relatief veel elektronisch winkelen. Slechts 2 procent is jonger dan twintig jaar. Corr.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1287140). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×