De Westerse markten én leveranciers verliezen hun overwicht in de pc-industrie. Dit concludeert onderzoeksbureau Forrester in zijn rapport over opkomende markten, waaronder China, India, Mexico en Rusland.
De verkoop van pc’s verschuift de komende jaren van de huidige grote markten (de VS, Europa en de Aziatische regio), naar landen die ict-gewijs nog onontgonnen zijn. De Westerse landen schaffen tegen 2010 zo’n 150 miljoen nieuwe pc’s aan, terwijl de opkomende economieën over vijf jaar ruim 566 miljoen stuks kopen. Dat waren in 2003 nog 75 miljoen nieuwe pc’s. De prognose voor 2010 komt neer op een jaarlijkse opeenvolgende groei van 31 procent.
De opkomende markten nemen niet alleen de rol van afzetgebied over; Forrester-analist Simon Yates voorziet ook de opkomst van lokale pc-leveranciers en producenten. Hij voorspelt dan ook een hevige concurrentiestrijd voor de huidige groten in de pc-industrie, zoals Dell en HP.
Yates stelt dat lokale spelers, zoals de Chinese Lenovo Group en het Russische Aquarius, de boventoon zullen voeren. De prijs – specifiek de aanschafprijs – van pc’s zal bepalend zijn, redeneert de analist. IBM’s verkoop aan Lenovo, inclusief contracten voor pc-leveringen aan IBM zelf, loopt hier dan ook op vooruit.< BR>