Managed hosting door True

Asml via samenwerking de Japanse markt op

 

ASM Lithography (Asml) gaat verder internationaliseren. Om echt tot de wereldtop te kunnen behoren moet het de Japanse markt op. Aandeelhouder Philips heeft op zijn beurt bekend gemaakt dat het weer een deel van het belang in Asml op de beurs te gelde wil maken. Momenteel heeft het Eindhovense concern 35 procent van de aandelen in portefeuille. Dat wordt teruggebracht tot 24 procent.

Asml behoort tot de zes grootste leveranciers aan de halfgeleiderindustrie. Op zijn gebied, de produktie van 'wafer steppers', staat het in 1984 opgerichte bedrijf op de derde plaats. Bij deze fotolithografische produktiesystemen moet het vooral opboksen tegen Nikon en Canon. Deze Japanse ondernemingen hebben bijna driekwart van de wereldmarkt in handen.
Gezien deze dominante positie is het niet verwonderlijk dat Asml tot nog toe buiten Japan bleef. De Veldhovense onderneming voelt zich thans sterk genoeg om ook die moeilijke markt te penetreren. Overigens was men al in Azië actief; in Taiwan is Asml zelfs marktleider.
Men streeft naar een tweede positie op de wereldmarkt achter Nikon. Om dat streven waar te maken is een aanwezigheid in Japan noodzakelijk. Dit kan het eenvoudigst door een samenwerking aan te gaan met een gerenommeerde Japanse onderneming. Dit laatste is gevonden in de Hitachi-dochter Nissei Sanyo.
Asml kan terugzien op een gunstig verlopen 1996. De omzet steeg met 45 procent tot 1,3 miljard gulden, terwijl de netto-winst een sprong van 60 procent maakte. Voor dit jaar zijn de verwachtingen wat getemperd. De chipmarkt wordt gekenmerkt door grote fluctuaties in de investeringen. Men verwacht dat in de tweede helft van dit jaar weer aardig wat orders zullen loskomen. Corr.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1418810). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×