In Stuttgart heeft IBM een ‘Industry Solutions Lab’ geopend, waar het topkader van grotere ondernemingen samen met IBM-mensen nieuwe dingen kan bedenken. Ook in Hawthorne (New York) en Yamato bij Tokio zijn dergelijke denktanks geopend.
s Wereld grootste IT-onderneming heeft zijn beste research-medewerkers en sectorspecialisten bij deze centra ondergebracht. Peter Rowley, algemeen directeur Industrie voor IBM in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zei tijdens de opening van het ‘Lab’: "Het is de bedoeling samen met onze afnemers nieuwe dingen te bedenken. De ontwikkelingen op gebied van ‘network computing’ gaan zo snel dat we alle expertise hebben gebundeld op drie plaatsen."
IBM is er heilig van overtuigd dat de ‘e-business’ snel een succes wordt. Nu Internet volwassen wordt en de ‘browser’-oorlogen voorbij zijn, verschuift de aandacht naar het netwerk als een middel om nieuwe groei te bereiken.
Network computing
Intranet en Internet zullen de manier waarop ondernemingen hun zaken doen, ingrijpend veranderen. Snelle veilige netwerken stellen ondernemers in staat hun zaken te stroomlijnen, produkten sneller op de markt te brengen, nieuwe markten te openen, klanten beter te behandelen, de relatie met partners en toeleveranciers te verbeteren en teams beter met elkaar te laten samenwerken.
Volgens Sanjaya Addanki, general manager Network Computing Solutions Emea, staan we aan de vooravond van een revolutie. Tot nog toe werd technologie gebruikt om de ‘back-office’ te ondersteunen. Nu dwingt het bedrijven tot nieuwe bedrijfsstrategieën. De drijvende kracht is wat IBM noemt de ‘network computing’. Volgens Addanki zullen de grote veranderingen vooral in de ‘business-to-business’ contacten plaats vinden. Weliswaar op basis van Internet-protocollen, maar niet noodzakelijkerwijs via het Internet. IBM richt zich met name op de gang van zaken binnen een onderneming en het samenwerken in groepen (collaboration). Kort gezegd: het intranet. Voor wat betreft het Internet ligt het accent vooral op de dienstverlening aan klanten en het commerciële traject.
IBM zoekt zijn heil in het leveren van complete oplossingen. De ‘Solutions business’ groeit met meer dan 35 procent per jaar. Nieuwe oplossingen vereisen uitgebreid onderzoek en ontwikkeling. "We investeren hier een miljard dollar in," aldus Addanki.
Domino
IBM heeft met het oog op de snelgroeiende ‘E-Business’ een nieuwe web-klare versie van de Lotus Notes-software voor het werken in groepen uitgebracht onder de naam Domino. Verder komt er een enorme verscheidenheid aan Java-software. Voor het stroomlijnen van online transacties wordt dienstverlening aangeboden onder de naam Commerce Point.