Brocade, leverancier van switches voor opslagapparatuur, wil san’s (storage area networks) aan het mkb slijten. Marketingmanager Paul Trowbridge spreekt tegen dat die technologie te hoog gegrepen zou zijn voor het marktbereik van middelgrote ondernemingen en lager.
|
“Er is niemand in het mkb die vanmorgen opstond en dacht: ik wil een san. Het gaat om het oplossen van een probleem of het mogelijk maken van nieuwe applicaties of producten, waarvoor een san nodig kan zijn”, legt Trowbridge uit. “Lan’s (local area networks) zijn tien, twaalf jaar geleden ook zo begonnen. Er kwamen bij bedrijven nieuwe pc-applicaties binnen, zoals Netware, die een lan met zich meebrachten.”
Niet begrijpen
De Brocade-woordvoerder stelt dat het mkb glasvezel, de basistechnologie voor san’s, niet begrijpt. “Maar een pbx of ip of Ethernet begrijpen ze ook niet, maar ze gebruiken het wel!” Hij stelt dat er pas problemen opduiken wanneer er verandering optreedt. De invoering van een san is zo’n verandering. “Daarvoor hebben we onze kanaalpartners; die verzorgen de implementatie en de ondersteuning.” Daarbij biedt Brocade bijvoorbeeld een vijfstaps installatieplan.
Trowbridge zegt zelf dat dit alles geen magische oplossing is. “Dit is gewoon nog een stap om san breder te brengen en heus niet naar elke onderneming in het mkb.” Volgens onderzoeksbureau IDC ligt het san-gebruik in het mkb momenteel op zo’n 10 procent. Bij grote ondernemingen is dat ruim 50 procent. Trowbridge schat dat het nog wel een jaar of drie duurt voordat het mkb op 50 procent san-gebruik zit.
Religieuze keuzes
Een concurrentie met nas ziet hij niet als gevaar. “De vertrouwde adviseur voor het mkb is het kanaal; dat moet dus inschatten wat het beste is voor welk bedrijf. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag.” Bovendien vervaagt de grens tussen san en nas. “Nas dient veel voor consolidatie. Het gaat er in wezen om welke applicatie je gebruikt. Bestandsdeling of webservers: nas. Microsoft Exchange of databanken: san.”
“Wij, de ict-industrie, leveren klanten een slechte dienst door teveel op religieuze keuzes te hameren, alsof dat kwesties van leven of dood zijn. Er is niet één oplossing in de ict. Dat is ’t mooie én ’t slechte aan onze industrie.”< BR>