Managed hosting door True

Bellen via internet zet kosten traditionele telefonie onder druk

Opta verwacht aardverschuiving

 

Nu steeds meer bedrijven en consumenten over breedband internet beschikken wordt de overheveling van spraak van het traditionele telefonienetwerk naar dit nieuwe datanetwerk steeds waarschijnlijker.

  
Uit de marktmonitor 2003 van telecomtoezichthouder Opta blijkt dat KPN op het gebied van traditionele telefonie steeds meer terrein verliest aan concurrenten.
Dit meldde telecomtoezichthouder Opta vorige week bij de presentatie van zijn jaarverslag over 2003. De toezichthouder op de telecom- en postmarkt ziet concurrentie tussen de kabel en het telefonienetwerk als een belangrijke motor achter het succes van breedbandinternet in Nederland. De wijde verbreiding van een dienst als spraak over internet, die van dit nieuwe netwerk gebruik gaat maken, is hooguit een kwestie van tijd. Naast een verschuiving van spraak naar internet ziet de toezichthouder het traditionele telefonienet ook minder belangrijk worden doordat steeds meer bellers uitsluitend hun mobiele telefoon gebruiken (in 2003 7 tot 8 procent van alle bellers).
Opta onderstreept in zijn visie op de markt dat het tempo van deze verschuiving nu laag ligt. Dit geeft aanbieders van traditionele telefonie voldoende tijd om hun diensten en netwerk aan te passen. Wel voorziet Opta verstrekkende gevolgen van spraak over ip voor traditionele telefonie. Op termijn leidt dit tot hogere tarieven voor de resterende gebruikers van klassieke telefoniediensten, omdat de kosten daarvan over minder gebruikers omgeslagen moeten worden. De bestaande verplichtingen rond traditionele telefonie en de eis van betaalbaarheid verdienen over enige tijd politieke aandacht, vindt Opta.

Nieuwe telecomwet

Opta is dit jaar veel van zijn tijd kwijt met de invoering van de nieuwe telecommunicatiewet die deze week van kracht is geworden. De toezichthouder moet op achttien verschillende deelmarkten binnen de telecomsector uitvlooien of er sprake is van marktdominantie door één of meerdere spelers. De toezichthouder stelt anderhalf jaar nodig te hebben om deze administratieve tour de force te kunnen uitvoeren. Na deze periode kan de toezichthouder problemen aanpakken door proportionele maatregelen voor toegang of tarieven op te leggen.
Over deze maatregelen is veel te doen geweest bij de behandeling van de telecomwet in de Tweede Kamer. Kamerleden hebben de toezichthouder verplicht tot een uitvoerige motivering van eventuele ingrepen in de telecommarkt. Volgens Opta is willekeur uitgesloten doordat Europese telecomtoezichthouders hun maatregelen bespreken. Daarnaast heeft de Europese Commissie het laatste woord over maatregelen van toezichthouders om te kunnen controleren of deze ingreep niet in strijd is met de Europese richtlijnen voor telecommunicatienetwerken.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1371049). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×