Managed hosting door True

Netapp stort zich nu ook op Fortune 1000

'Opslagmarkt kiest voor specialisten'

 

Network Appliance (Netapp) startte elf jaar geleden en claimde al snel het marktleiderschap in 'network attached storage' (nas). Centraal in het portfolio staat inmiddels niet alleen de software, maar ook de toenadering tussen nas en san (storage area network), en recenter 'near-line storage' en 'caching'.

  
Mark Santora: "Als we in dit tempo doorgroeien zijn we in 2007 even groot als EMC."
In 1993 lanceert Netapp een 'nas-appliance'. De markt hiervoor moet tussen 2002 en 2006 een jaarlijks gecumuleerde groei kennen van 21 procent.
Het bedrijf scoort vanaf de start goed en behaalt over boekjaar 2003 1,3 miljard dollar omzet. Ofschoon de opslagmarkt vorig jaar spectaculair inzakte, noteert Netapp de laatste acht kwartalen onophoudelijk tegen de 20 procent groei en bijna 10 procent operationele winst. Verder blijft het bedrijf marktaandeel veroveren op concurrenten als EMC.
Mark Santora, senior vice president worldwide marketing: "Vier jaar geleden was EMC 24 keer groter dan wij. Nu is het 4,5 maal groter. In dit tempo zijn we in 2007 even groot. De recessie heeft Netapp overigens geen windeieren gelegd; ze heeft bewezen dat ons aanbod de goede oplossing is voor bedrijven."

Eén versus veel

EMC krijgt volgens Santora meer problemen. Het is te sterk aanwezig in de mainframewereld, terwijl de toepassingen evolueren naar een modulaire, open opslag. Het heeft te veel verschillende architecturen, terwijl Netapp één platform aanbiedt, Nearstore. Er is de evolutie van EMC naar software-oplossingen. "Als EMC koste wat kost concurrent nummer vier, vijf of zes wil overnemen (een verwijzing naar de overname van Legato, red), komt het opboksen tegen de nummers twee en drie" - lees Netapp.
Als Santora erop wordt gewezen dat EMC elk jaar bijna één miljard dollar investeert in onderzoek en ontwikkeling (ongeveer de omzet van Netapp, dat ruim 10 procent ophoest voor r&d), luidt zijn repliek: "Dat budget moet verdeeld worden over de vijf productsoorten van EMC, terwijl wij één kernel hebben, dezelfde software voor al onze systemen en materiaal dat steunt op standaardcomponenten."
Een andere concurrent die zijn opwachting maakt op de nas-markt is Microsoft (dat overigens een partnerschap getekend heeft met EMC). Een speler die Netapp niet onderschat, maar ook (nog) niet beschouwt als een bedreiging. "Wanneer zal Microsoft zowel Oracle als bedrijfsopslag ondersteunen", vraagt Santora zich af.
Hij herinnert eraan dat de helft van de opgeslagen bedrijfsgegevens op Unix- en Linux-platformen te vinden zijn, terwijl Microsoft vooral mikt op de 'workgroup' en de bestands- en printservers. Ook stipt hij aan dat Netapp multiprotocol-opslag ondersteunt. Hij wijst daarbij op de analogie met Cisco, dat de netwerkmarkt heeft veroverd met zijn multiprotocol-routers. Scot Klimbe, chief information officer, voegt daar aan toe dat hij blij is met het feit dat "Microsoft op die manier de relevantie van nas valideert."

Laten vallen

Netapp heeft zijn reputatie opgebouwd rond nas, maar de bedrijfsopslag ontsnapt de laatste jaren niet aan de consolidatiegolf die een geleidelijke toenadering tussen de nas- en san-markten laat zien. 'Direct attached storage' (das) steekt er weliswaar nog steeds met kop en schouders bovenuit, vooral in collaboratieve of 'bestands- en print'-toepassingen. Nas blijft echter de keuze bij uitstek voor bestandsopslag in een ip-omgeving. San is meer 'block-gebaseerd' en geschikt voor grote it-centra in een glasvezeltechnologie-omgeving.
Vorig jaar heeft Netapp het fas-concept (fabric attached storage) geïntroduceerd met zijn FAS9x0-systemen, die het bestaande Filer-aanbod naar boven toe aanvullen met opslagcapaciteiten die gaan tot 32 Terabyte en de mogelijkheid om duizenden gebruikers te bedienen.
Zowel de bedrijfsopslagsystemen FAS9x0 als de Nearline-opslagsystemen (opslag op 'arrays' met goedkope ata-schijven die de betrouwbaarheid en het gemak van een schijf bieden voor de lagere prijs van een tape) en de Filers F8x0 en F87 gebruiken het Ontap-besturingssysteem. Dit bedrijfseigen systeem biedt via meerdere protocollen toegang tot heterogene gegevens en garandeert tegelijk een permanente beschikbaarheid van kritieke informatie. Volgens Netapp blijft de tco (totale eigendomskosten) desondanks 'erg interessant'.
"Bedrijfseigen' zegt u? Er zijn drie 'systeemspelers' op de markt, Dell, HP en IBM, en drie 'pure spelers', Hitachi, EMC en Netapp. Op termijn zal de markt de 'systeemleveranciers' laten vallen voor de specialisten", oordeelt Klimbe. Hij zegt dat de markt voor opslagmateriaal teruggevallen is van 29,9 miljard dollar in 2000 tot 19,7 miljard in 2003, ten nadele van de fabrikanten van das-systemen, die een massaproduct worden.

Nieuwe doelgroep

Naast het Ontap-besturingssysteem onderscheidt Netapp zich door zijn softwareaanbod. Meerdere toepassingen moeten de continuiteit van de bedrijfsactiviteiten garanderen: Snapmirror (gegevensreplicatie), Snaprestore (herstel van bestanden en volumes), Snapvault (online opslag voor heterogene systemen) en Metrocluster ('failover' op grote afstand). Op het vlak van beschikbaarheid levert Netapp Clustered Failover (automatische overname tussen Filers), Syncmirror (synchrone replicatie) en Snapmirror (asynchrone replicatie).
Voor gegevensbeheer zijn er de Multistore-oplossingen (logische partitionering), Virtual File Manager (logisch en centraal opslagoverzicht voor Windows- en Unix-gebruikers), Snapdrive (virtualisatie van volumes), Snapmanager (gegevensbeheer in het kader van bewaar-en-herstel) en Dafs Database Accelerator (voor de opslag van databases op Solaris-servers). Voor gegevensbeheer biedt Netapp verder de modules Filerview (beheer op afstand van opslagtaken), Datafabric Manager (gecentraliseerd beheer van gedistribueerde systemen) en Appliancewatch (raamwerk voor het beheer van de Filers- en Netcache-systemen).
Deze software richt zich in toenemende mate op grote bedrijven (Fortune 1000), de nieuwe doelgroep van Netapp. Dat brengt een aangepast serviceaanbod met zich mee. "Service moet onze producten ondersteunen. We willen geen geld verdienen met services", beweert Klimke. "We realiseren 45 procent van onze omzet via het indirecte kanaal", zegt Santora, die daarmee het belang van partners onderstreept.< BR>
 
Marc Husquinet, Datanews

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1320946). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×