Tijdens een bijeenkomst op Malta onthulde de nieuwe topman van Acer, Gianfranco Lanci, de strategie van de fabrikant en analyseerde hij de Europese markt.
|
Aanval op top desktopmarkt Acer opent ook in Nederland de aanval op de desktopmarkt en wil op korte termijn een topspeler zijn. Marc Pauly, country manager Benelux: “Met nieuwe producten en tegen een scherpe prijs willen we een groot marktaandeel veroveren.” De fabrikant kiest daarbij voor een zelfde methode die ook leidde tot een toppositie binnen de notebookmarkt. Ook op het gebied van servers wil Acer nadrukkelijker van zich doen spreken: “de verkoop van servers vereist een andere aanpak, omdat het in veel mindere zin commodity producten zijn. Door gebruik te maken van expertise bij onze verkooppartners denken we echter concurrerend te zijn met collega fabrikanten.” |
De sterke groei in desktopverkoop is verrassend. “Het vervangen van pc’s in het bedrijfsleven is toch eindelijk op gang gekomen.” Lanci ziet die trend ook wel bij de midden- en kleinbedrijven, maar merkt dat daar eerder sprake is van een inhaalslag richting notebooks. Consumenten vervangen momenteel vrij massaal, om gebuikt te kunnen maken van verschillende vormen van digitaal entertainment.
Sterk in notebooks
Fabrikant Acer heeft zich ontwikkeld tot een topspeler binnen de notebookmarkt in Europa, en wil datzelfde bereiken bij pc’s, servers en beamers. Lanci: “In de segmenten waarin we meespelen willen we steeds op redelijke termijn bij de top drie kunnen horen, anders handhaven we activiteiten in een dergelijk segment niet.”
Voor de nabije toekomst verwacht de topman een duidelijke push door Intel en Microsoft richting Media Center, ook omdat het prijsverschil met de traditionele pc kleiner wordt en er een groter aanbod aan producten en diensten ontstaat waarvoor een Media Center nodig is. “Bottleneck zis echter de beschikbaarheid van breedband. In Europa zal in 2007 een derde van de huishoudens een breedbandaansluiting hebben.”< BR>