Managed hosting door True

Big Blue in zwarte inkt

Positie HP in printermarkt onder druk

 

Na Dell trekt nu ook IBM ten strijde tegen de overmacht van Hewlett-Packard op de markt van printers en toebehoren. IBM tracht via de verkoop van goedkope inktpatronen ook de verkoop van de printersystemen door HP in de wielen te rijden.

Begin dit jaar kondigde Dell aan met een eigen printerlijn te komen via een oem-overeenkomst met Lexmark. Tevens zal het Lexmark-toebehoren als inktpatronen onder eigen naam uitbrengen. IBM zet nu ook de aanval in met de lancering van goedkope laserjetinktpatronen. Pikant detail is dat IBM in de vraag/antwoord-opzet die het onder zijn personeel heeft verspreid om de pers te woord staan, beweert dat dit bedoeld is om klanten te helpen hun (print)kosten te verlagen. De automatiseerder schrijft hier met dubbele pen. In de annonceringsbrief stelt Vincent Zandvliet, directeur IBM Printing Systems Divisions, namelijk dat de toner/ink-activiteiten de grootste winstbron is voor HP en hij vraagt iedere werknemer mee te helpen aan de verschuiving ervan naar IBM. "Natuurlijk is ons belangrijkste doel niet het verkopen van tonercartridges, maar om alle HP-printers te vervangen door IBM-printingoplossingen. Alleen dan trekt IBM maximaal profijt van de verkoop van hardware, het onderhoud en de toner/ink-inkomsten." HP was niet bereikbaar voor commentaar.

Hernieuwd belang

Dat Big Blue nu onder eigen merknaam en garantiebepalingen tonercassettes gaat verkopen, na de afstoting van de printer- en tonerfabricage voor het mkb en de consumenten (= Lexmark), geeft het hernieuwde belang aan van dit marktsegment. Volgens cijfers van het printeranalysebureau Cap Ventures is de wereldwijde markt voor navulbare printercassettes dit jaar goed voor dertien miljard dollar. Voor HP betekent deze markt een goudmijn: zo'n 50 procent van de omzet van de printdivisie - circa tien miljard dollar wereldwijd - komt uit 'toebehoren'. Maar ook kleinere printerfabrikanten als Lexmark, Epson en Oki verdienen er hun brood mee: de printers gaan voor bijna geen geld over de toonbank; het geld wordt verdiend met peperdure, want merkgebonden inktpatronen, een monopolieachtige positie waar onder meer door de Europese Commissie aan getornd dreigt te worden.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1290612). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×