Managed hosting door True

Versnippering zorg belemmert innovatie

Innovatief platform Zorg-contact tracht communicatie te verbeteren

 

Directeur Gerard Pappôt van Textinfo, medeoprichter van het innovatieve platform Zorg-contact, is trots op dit project dat de communicatie tussen de diverse partijen in de zorg probeert te verbeteren. Er zijn echter ook frustraties. “Als cardiologen van het Radbout Ziekenhuis weigerden met elkaar te spreken; hoe moeilijk is het dan om honderden ziekenhuizen met elkaar te laten communiceren?”

Communicatie tussen alles en iedereen in de zorg, is precies wat Textinfo, TNO, Secured by Web en Zorgcentrale Noord met hun innovatieve platform Zorg-contact beogen. Directeur Gerard Pappôt van Textinfo: “Zelfs als alle zeventienjarigen vandaag besluiten om in de zorg te gaan werken, is er de komende twintig jaar door de vergrijzing een tekort aan hulpverleners om aan de vraag te voldoen. Met behulp van ict kun je mensen langer thuis laten wonen, zoals de meesten willen. Je maakt de processen efficiënter, zodat er alleen handen aan het bed zijn als dat nodig is. Nu komt de thuiszorg langs om te vragen hoe het met je gaat: een bezoekje van honderden euro’s. Zestig tot zeventig procent van de zorgvraag kun je via een callcenter afhandelen, waar de medewerkers de protocollen aflopen en via een beslisboom naar de juiste zorg voor een patiënt worden geleid. Je moet de menselijke maat niet uit het oog verliezen, maar feit is dat patiënten liever niet steeds voor een uurtje naar de dokter gaan.”

Neem een suikerpatiënt: die kan zelf bloed prikken en de waardes via internet opsturen. Dan hoeft hij alleen nog naar een zorginstelling bij een te hoge waarde. Dat scheelt veel tijd en geld. “De zorg wordt onbetaalbaar en onbestuurbaar”, vertelt Pappôt. “Ik ben 55 jaar en de hulp van nu ga ik straks echt niet krijgen. Er moet iets veranderen, maar in de zorgmarkt zijn er machten en krachten met tegengestelde belangen die veranderingen lastig maken. De techniek is er allang om informatie op elkaar aan te sluiten, waardoor alle gegevens van een patiënt meteen beschikbaar komen. Bij elke demonstratie van Zorg-contact is men laaiend enthousiast, tot men zich realiseert dat je alle partijen op één lijn moet krijgen: huisartsen, specialisten, apothekers, ziekenhuizen, thuiszorginstellingen, enzovoort. De versnippering remt de innovatie af. We praten al twintig jaar over meer efficiëntie en zullen er nog wel twintig jaar over praten.”

Probleem is wie er in de zorgketen financieel wijzer van wordt. “What’s in it for me, vragen ze zich af. Niet veel, maar wel voor ons allemaal. Er komt een moment dat de wal het schip gaat keren: als er niet genoeg personeel is en de zorgbehoefte explosief toeneemt. Je bespaart enorme bedragen met een systeem dat alles verbindt, maar dat is geen trigger. De trigger moet zijn dat patiënten gelukkiger worden.” Het ministerie van Volksgezondheid moet samenwerking desnoods verplichten, maar er is ook koudwatervrees. “Een cardioloog heeft liever niet dat hij een diagnose met anderen via internet moet delen. Wie weet trekt een arts een paar jaar later op basis van deze informatie de verkeerde conclusie en schrijft hij pillen voor die een patiënt fataal worden. Dan vreest die cardioloog problemen vanwege de diagnose die hij ooit heeft gesteld.”

Een nadeel wellicht, maar de voordelen zijn zoveel groter. “Elke week op consult is niet meer van deze tijd. Een obesitaspatiënt kun je prima op afstand begeleiden. Ik geloof echter niet in internetdokteren: dat je na een internetconsult medicijnen krijgt voorgeschreven. Onze ambitie is de eerstelijnszorg, om de huisarts en de thuiszorg te ontlasten. En om de patiënt in zijn eigen omgeving te laten.” Pappôt wijst erop dat er in de zorg al veel geautomatiseerd is. “Een gemiddelde thuiszorginstelling heeft 65 applicaties en een ziekenhuis waarschijnlijk honderden. Stuk voor stuk prachtige systemen, maar ze communiceren niet met elkaar.” Textinfo kan hier met zijn applicatie XpertSelect uitkomst bieden.


Geen subsidie

Het project Zorg-contact startte anderhalf jaar geleden zonder een cent subsidie. “We deden het uit een gemeenschappelijk idealisme, maar Textinfo is geen filantropische instelling. Ik ben daarom blij dat alle aandacht voor Zorg-contact veel klandizie oplevert. Ons core-product XpertSelect, dat onderdeel uitmaakt van Zorg-contact, staat volop in de belangstelling. De Evean Groep, waar Zorgcentrale Noord deel van uitmaakt, is klant van ons en dat is met 29 duizend medewerkers een van de grootste thuiszorginstellingen van ons land.”

Wellicht dat er zo stukje bij beetje orde komt in de informatiechaos. “Het is inderdaad een mooi begin. Het helpt ook dat we de Telemedicine Publieksprijs hebben gekregen.” Deze onderscheiding kreeg Zorg-contact als belangrijke ict-vernieuwing voor het monitoren en begeleiden van patiënten en het aanbieden van telemedicine diensten en hulpmiddelen. “Het innovatieve is dat het een open standaard is”, zegt Pappôt. “XpertSelect neemt binnen Zorg-contact de gehele kennisdatabank voor zijn rekening. Protocollen en alle patiëntinformatie worden door het systeem à la minute ontsloten.”

Ook buiten de zorgmarkt is Textinfo druk in de weer met XpertSelect. Zo heeft TNO Textinfo onlangs in de arm genomen om vijf terrabyte aan informatie doorzoekbaar te maken. “Het is een hele krachtinspanning om te bepalen hoe je informatie het beste kunt ontsluiten. Daarvoor hebben we specialisten en consultants in huis, die na lang brainstormen tot een semantisch zoek- en classificatiesysteem zijn gekomen.” De expertise is op vele terreinen inzetbaar. “Ook de Sociale Verzekeringsbank maakt voor al haar kennisdatabanken gebruik van de producten en diensten van Textinfo.” Zodat het bedrijf zich gelukkig kan prijzen niet afhankelijk te zijn van de verbureaucratiseerde zorg.



Bedrijfsprofiel

Textinfo begon in 1994 met de verkoop van zoekmachines. Later ontwikkelde het zijn eigen applicatie voor kennismanagement XpertSelect, die de gebruiker in staat stelt alle relevante informatie terug te vinden. XpertSelect zoekt gelijktijdig in bestaande documenten, een kennisbank die op basis van vraag en antwoord is opgebouwd en in externe bronnen. Als het systeem niets vindt, weet je dat er niets is. Het bedrijf telt twaalf werknemers, onder wie ict’ers voor portalarchitectuur en databases. De content vergt personeel met een brede achtergrond in taal- en letterkunde, omdat kennismanagement de meest uiteenlopende gebieden bestrijkt. Textinfo zelf bestrijkt voorlopig alleen Nederland. Pappôt: “Nederland is nog heel groot en daarom hebben we geen plannen om XpertSelect te exporteren. Er is een hype van kennismanagement aan de gang en dat merken we: het gaat crescendo.”






Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2127732). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Een goed besef. Wanneer we cultuur kunnen veranderen, wordt de zorg efficienter. Broodnodig voor de toekomst, als je het mij vraagt!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×