Managed hosting door True

Ook de prijs telt bij communicatie

Communicatie & telecom

 

Goed werk leveren, duidelijk zijn tegen klanten en je richten op één specialisme. Dat is voldoende om de eerste plaats in de categorie Communicatie te halen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar is het geen grote allrounder die met de eer strijkt, maar een internetaanbieder die zowel in de consumentenmarkt als op zakelijk terrein actief is. De aanbieder scoort een stuk beter dan het moederbedrijf. Ook de verrassende nummer 3 in dit lijstje scoort beter dan zijn veel bekendere zakenpartners.

Grote spelers die alle ict-services regelen, of kleinere die één ding gewoon heel goed doen? Bij deze categorie is het duidelijk: voor het tweede achtereenvolgende jaar is XS4all de grotere partijen voorbijgestreefd wat betreft imago. Ict-specialisten die zaken doen of hebben gedaan met dit bedrijf (in totaal 31 procent van de deelnemers) zijn zeer te spreken over de manier waarop deze aanbieder binnen de tijdsplanning en binnen het budget blijft en vooral over de manier van communiceren.

Specialisten en generalisten

Directeur Marion Koopman van XS4all: "Het helpt dat we van oorsprong geen heel commercieel bedrijf zijn en dat we onder de vleugels van KPN zelfstandig kunnen blijven opereren. We zijn altijd open en eerlijk, ook over onderwerpen als veiligheid en privacy. Deze onderwerpen zijn ook voor zakelijke klanten wel degelijk belangrijk. We geven duidelijk aan wat we wel en wat we niet kunnen."

Achter de zeer gespecialiseerde winnaar in deze categorie vinden we het alomtegenwoordige Cisco. Coks Stoffer, algemeen directeur Cisco Nederland is van mening dat zijn bedrijf door de groei via research & development en overnames juist innovatiever wordt, een heel andere benadering dus dan de nummer 1 in deze lijst. Cisco wordt in alle categorieën gezien als een bedrijf met veel kennis, kwaliteit en betrouwbaarheid en dat is op het terrein van communicatie niet anders.

Een opvallende stijger is Nortel, dat vorig jaar op nummer 13 stond en dit jaar de top 3 compleet maakt. De Canadese onderneming is al lang actief in de Nederlandse markt, maar is bij velen minder bekend dan zijn partners, onder andere KPN, UPC en Vodafone. Toch krijgt het bedrijf ook in Nederland meer naamsbekendheid. De verkiezing tot door de onderneming - Canadese Kamer van Koophandel eind 2006, heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Het eerder genoemde KPN stijgt ook weer een paar plaatsen, maar dat is net niet voldoende om de top 3 te halen. Wat betreft kennis en betrouwbaarheid wordt het (nog altijd) Nederlandse bedrijf wel zeer gewaardeerd.

Vanzelfsprekend

Meer stijgers vinden we op de plaatsen 5, 6 en 7, waar de wat dienstenportfolio betreft zeer uiteenlopende aanbieders 3Com, Vodafone en Siemens staan. SonyEricsson moet drie plaatsen prijsgeven en staat op 8. Zo goed als internetaanbieder XS4all scoort in het imago-onderzoek, zo slecht vergaat het dit jaar Planet: vorig jaar nog op 3, dit jaar tien plaatsen omlaag. Echt slecht scoort de provider nergens, maar over de manier van communiceren zijn de deelnemers aanmerkelijk minder te spreken dan bij de concurrentie. Nieuwe noteringen zijn er dit jaar voor Bbned (10) en Colt Telecom (12). Wanadoo is na een jaar afwezigheid terug in de top 15, maar wel op de onderste plaats. BT, dat vorig jaar spectaculair op 4 binnenkwam, komt vooral in de prijsstelling en de kwaliteit van dienstverlening tekort en haalt de top 15 niet meer.

Nergens als in de categorie Communicatie behaalden de best beoordeelde bedrijven gemiddeld zo'n hoge totaalscore. Vooral de nummers 1 en 2 scoren op verschillende criteria bijzonder goed. Ook opvallend is dat in deze categorie niet één criterium dominant is. Betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening staan voorop, maar ook de prijs is niet onbelangrijk: 10 procent vindt dit het belangrijkste criterium. Wellicht wordt communicatie niet meer als een heel bijzondere dienst gezien, maar meer als iets wat vanzelfsprekend is, en dan bij voorkeur niet te veel kost.

Marion Koopman, algemeen directeur XS4all - "Nieuwe diensten ontwikkelen we zoveel mogelijk samen met onze klanten. We bieden ze eerst op experimentele basis aan en luisteren naar de ervaringen van gebruikers. Pas als wij er honderd procent van overtuigd zijn dat ze goed werken en gebruiksvriendelijk zijn, introduceren we ze. Daardoor zijn we soms minder snel, maar kwaliteit gaat bij ons altijd boven snelheid."

Nummer 1 in Communicatie

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2087677). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

HAHAAHAH,

Verkoop praatjes.... XS4ALL was nog NOOIT ZO SLECHT!

wachtrij van 30 min, en bel je in het weekend dan schepen ze je af met : bel maandag maar terug als de mensen er zijn die dit voor u kunnen regelen.

10 x lijn meten en dan ook nog een 11e. En nog steeds geen besluit wat ze moeten doen. Telkens alles weer uitleggen omdat ze blijkbaar niet terug kunnen of willen kijken wat een collega al heeft gedaan maar als je ze er op wijst dan zien ze het opeeens WEL staan en alleen hun reactie maar NIET de klacht en wat er is gedaan. Nummer 1 in communicatie? Dan moet nummer 2 toch wel heeeeeeel slecht zijn....

Vacatures bij Vodafone
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×