Managed hosting door True

Internet en E-commerce

Consumenten oriënteren zich ook via internet

 

Vaak is een online winkel een apart kanaal binnen een onderneming. Daarmee doet een organisatie zich te kort. De kunst is de ‘internetlijn' te integreren met de rest van de onderneming.

Wat is dat?

E-commerce is een verzamelbegrip en kent een aantal synoniemen: e-business, elektronische handel, electronic commerce, elektronische bedrijfsvoering. Kort gezegd komt het neer op de mogelijkheid om producten en/of diensten te kopen en verkopen via internet. Concreet betekent dit dat het aanbod digitaal online beschikbaar moet zijn, bestellingen online kunnen worden geplaatst, klantenservice via internet aanwezig is, en alle verwerkingen van betalingen en transacties online zijn af te handelen. Het via internet kunnen volgen van een bestelling is een gewaardeerde dienst.
Er is onderscheid tussen consument naar consument, waarbij consumenten onderling handel bedrijven (zoals op marktplaats.nl), bedrijf naar consument, waarbij een onderneming via internet aan consumenten materiaal verkoopt, en bedrijf naar bedrijf, waarbij ondernemingen via internet halffabrikaten kopen of diensten afnemen (zoals Covisint voor de auto-industrie en het Ariba Supplier Network).
Hier richten we ons voornamelijk op het elektronische contact met klanten, wat ook wel etail wordt genoemd. Daarbij is internet gewoon een extra kanaal om producten en/of diensten aan de man en vrouw te brengen.
IBM verwacht dat consumenten de komende vier jaar wereldwijd 130 miljard USD online zullen besteden. Het ligt dus voor de hand dit afzetkanaal alle aandacht te geven.

Wat zijn de trends?

  • Het belangrijkste buzz word is tegenwoordig: rich internet applications (RIA). Daarbij krijgen consumenten via hun webbrowser de mogelijkheid om rond te neuzen zoals ze dat in een ‘echte' winkel zouden doen, aankopen te doen, of rechtstreeks in contact te treden met een personeelslid.
  • Vaak is de online winkel een apart kanaal binnen een onderneming. Een digitaal bewoond eiland. Daarmee doet een organisatie zich te kort. De kunst is de ‘internetlijn' te integreren met de rest van de onderneming.
  • Uit onderzoek is gebleken dat consumenten internet ook gebruiken om zich te oriënteren. Vervolgens spoeden zij zich naar een winkel om in levende lijve bijvoorbeeld een motorfiets te kopen. De waarde van een online afzetkanaal is dus niet alleen af te meten aan het aantal euro's dat het genereert; het is tevens een uithangbord, een klantcontact middel.
  • RIA gaat mobiel. Niet alleen internet, maar ook de mobiele telefoon of een pda is een middel.

Welke oplossingen zijn er?

  • RIA's bouw je met ontwikkeltalen. Sommigen zweren bij .NET van Microsoft, anderen houden het op Java en gebruiken AJAX (Asynchronous Javascript and XML), waarbij XML is te vervangen door HTML. Weer anderen gebruiken Flex 2.0 van Adobe dat makkelijker is in het gebruik dan AJAX, beter datamanagement heeft, over Flash beschikt, geen browser compliance testing nodig heeft en meer van dat soort voordelen heeft. Tegenwoordig hoeft er trouwens geen keuze meer gemaakt te worden, omdat er een brug is geslagen tussen AJAX en Flex: FABridge. Wie trouwens alleen maar af wil van het ingewikkelde AJAX-programmeren, kan ook kiezen voor FlapJax dat als open source software beschikbaar is. Deze nieuwe programmeertaal is geschreven door Shriram Krishnamurthi, een Amerikaanse professor in computerwetenschappen. We noemen als alternatief nog even XUL. Nadeel daarvan is dat het alleen werkt met de Mozilla browsers.
  • Om de ‘online beleving' onderdeel te laten zijn van de totale bedrijfsvoering is integratie nodig. Bijvoorbeeld met een crm-systeem, met een erp-pakket, met voorraadbeheer, e-mail, noem maar op. Dan komen zaken om de hoek kijken als beveiliging, redundancy, schaalbaarheid en snelheid. Omdat RIA gewoonlijk in een sandbox (afgesloten omgeving uit veiligheidsoverwegingen) draait, moeten er koppelingen worden gemaakt. Op deze markt brengen onder andere IBM (met websphere) en Software AG doortimmerde oplossingen naar voren.
  • Voor mobiele apparatuur moet informatie in een bepaald formaat worden gekneed. Daar is extra inspanning voor nodig. Het is bovendien handig zaken te doen met leveranciers die samenwerkingsverbanden hebben met aanbieders van draadloze diensten, zodat je weet dat een oplossing ook gaat werken en wordt ondersteund.

Wie geeft hierover adviezen?

• Accenture
• Atos Consulting
• BDO CampsObers Auditors & Consultants
• BT
• Caeser Group
• Capgemini
• Centric
• CIBER
• CIBIT
• CSC Computer Sciences
• DCE Consultants
• Deloitte Consultancy
• EDS
• Getronics PinkRoccade
• Hewlett-Packard
• Informatie Management
• IBM - Global Business Services
• Imtech ICT
• Inter Acces
• LogicaCMG
• Magnus
• M&I/Partners
• Oracle
• Ordina
• Perfect for People
• Polteq International Testing Services
• Sogeti
• Twijnstra en Gudde Adviseurs en Managers
• Unisys

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1817326). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Beste redactie
Voor de goede orde het volgende. Eens met het lijstje van trends. Bij de adviesbureaus mis ik Strategy on Demand. Voor onze dienstverlening zie onze website www.strategyondemand.nl. Ik stel het op prijs wanneer we aan deze lijst worden toegevoegd.
Groet
Nico van HEmert
Managing Partner

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×