Managed hosting door True

Big Bang of apart?

Analisten over Windows Vista, 2007 Office System en Exchange Server 2007

 

Het langverwachte Windows Vista, 2007 Office system en Exchange Server 2007 zijn voor de zakelijke markt beschikbaar. Microsoft zet de drie nieuwe producten niet in de markt als oplossingen met allerlei features, maar als instrument om organisaties te inspireren tot verandering en verhoging van de productiviteit. Vandaar het motto 'Klaar voor het nieuwe werken'. Marktanalisten kijken echter de kat uit de boom.

"Een nieuw besturingssysteem is van groot belang voor de economie", zegt Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland. Volgens onderzoek in opdracht van Microsoft hebben juist bedrijven nog veel te winnen bij een betere toepassing van ict. Windows Vista is volgens de softwareontwikkelaar een eerste stap in die richting. Peter Hulsbos, algemeen directeur van Tempo-Team, gaat zelfs zo ver te stellen dat “het nieuwe werken te maken heeft met zingeving”. Marktanalisten zijn veel minder positief gestemd. Er is volgens hen nog een lange weg te gaan voordat de nieuwe producten gemeengoed zijn.

IDC verwacht dat er komend jaar ‘maar’ zo'n negentig miljoen Windows Vista-licenties verkocht zullen worden. Dat is 10 procent van de in totaal negenhonderd miljoen pc's wereldwijd. “Niemand koopt een losse Windows-licentie”, zegt Marcel Warmerdam, research director bij IDC. “Dat gaat net als met Windows XP destijds: als je nieuwe hardware koopt, dan krijg je de software erbij.” Bedrijven zullen Windows Vista dus gewoon meenemen in hun tweeënhalf-, driejarige cyclus.

Ruud Alaerds, managing partner bij MarketCap, sluit zich bij Warmerdam aan: “Vanuit de gebruikers is er doorgaans geen specifieke wens voor de overgang naar een nieuw besturingssysteem. Opwaarderen gebeurt vaak vanuit de continuïteitsgedachte. We vermoeden zelfs dat de ‘software assurance contracten’ en het ophouden van actieve support meer impact hebben dan een reeks noviteiten.”

Capaciteit

Marktonderzoekers hebben moeite met het vinden van de meerwaarde in Windows Vista. Het besturingssysteem eist niet alleen aanmerkelijk ‘zwaardere’ hardware (zie kader), maar ook de gebruikersinterface neemt nogal wat capaciteit in beslag. Pauwl Lunow, program director innovation bij Getronics Pinkroccade: “Aero Glass is prachtig om te zien, maar ik heb daar persoonlijk nog geen toegevoegde waarde in kunnen ontdekken. Ik zou bedrijven dan ook adviseren om deze voorlopig gewoon uit te zetten. Het kost alleen maar een hoop processortijd en geheugen.”

Een opzichzelfstaande upgrade naar Windows Vista ziet niemand zitten. “De meeste gebruikers zijn beter af bij de overstap naar Windows Vista samen met de aanschaf van een nieuwe pc,” zegt Michael Silver, research vice president bij Gartner. “De kosten voor een upgrade zijn te hoog.”

Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven een versie overslaan. “Die kopen soms wel een licentie, maar blijven gewoon de oude software gebruiken”, zegt Warmerdam. Uit metingen van OneStat blijkt dat 86,8 procent van alle webbezoeken vanaf een Windows XP-systeem afkomstig is. Daarmee is Windows XP de grootste concurrent van Windows Vista.

“Als je al op Windows XP zit, zijn de voordelen van een nieuw besturingssysteem heel lastig te becijferen, zeker gezien de hardware-eisen,” aldus Lunow. “Als je problemen hebt met je beveiliging, dan is Windows Vista een gemakkelijke manier om die te verbeteren. Heb je die niet, dan is er geen sterke business case te maken voor de overstap.”

Heel stabiel

Ga je toch op korte termijn met Windows Vista aan de slag, dan is er volgens Lunow geen reden om te wachten op het eerste service pack. “In onze pilots hebben wij gemerkt dat Windows Vista heel stabiel is. Het enige probleem dat we hadden, is dat veel hardwaredrivers nog niet klaar waren. Maar dat zal over een paar maanden beter zijn. Voor bedrijven is dat sowieso geen probleem. Als die nu beginnen met plannen en pilots, dan duurt het nog wel even voordat ze aan de uitvoering ervan toe zijn.”

Volgens Silver is afwachten daarom überhaupt niet aan de orde. “De meeste organisaties zijn helemaal niet klaar voor de verschijning van service pack 1.” Hij schat de benodigde tijd voor testen en voorbereiden op twaalf tot achttien maanden.

Unified communications

Waar de marktonderzoekers voor de nieuwe versie van Windows moeite hebben om meerwaarde te ontdekken, is dat heel anders voor 2007 Office system. Lunow: “Daar zit veel nieuwe functionaliteit in, bijvoorbeeld de integratie met Communicator. Dat is de eerste stap naar echte unified communications. Omdat 2007 Office system ook op Windows XP SP2 draait, zou je daar nu al naar kunnen kijken.” De installatie mag daarbij geen struikelblok vormen. “De overstap naar 2007 Office system is veel gemakkelijker dan destijds naar 2000 of 2003. De hele configuratie verloopt automatisch na één keer klikken.” Ook de installatie van Windows Vista is volgens Lunow veel makkelijker geworden.

Toeters en bellen

Rest nog de nieuwe versie van Exchange Server. Volgens Gartner zet Microsoft daarmee de standaard. Ongeveer de helft van alle zakelijke mail wordt met Exchange Server verwerkt. Bovendien zit daar nog steeds groei in, ten koste van Novell en IBM Lotus Notes. Hoewel goedkopere Linux- en webgebaseerde oplossingen wel als bedreiging worden genoemd, verwacht Gartner niet dat deze de positie van Microsoft bij de huidige gebruikers zullen aantasten.

Vanwege de sterk uitgebreide functionaliteit raadt Gartner klanten wel aan om Exchange Server te evalueren in een groter verband van communicatie en samenwerking. Sterker nog, organisaties moeten goed nadenken of zij Microsoft op de langere termijn wel als mailinfrastructuur willen blijven gebruiken.

“Worden ook Active Directory, Office, SQL Server, Windows en Operations Manager veel gebruikt, dan ga je met Exchange Server aan de slag vanwege de integratievoordelen. Investeer je daarentegen veel in Websphere, DB2, Tivoli en Java-software, dan ben je beter uit met Domino. Heb je alle toeters en bellen niet nodig, dan kun je de helft besparen - tien dollar tegen vijf dollar per gebruiker per maand - door met een standaard e-mailpakket aan de slag te gaan”, zegt Silver. Migraties zijn in ieder geval duur; die kosten volgens Gartner ongeveer tweehonderd dollar per gebruiker.

Gartner raadt beheerders in elk geval aan met Exchange Server 2007 te wachten tot het derde kwartaal van volgend jaar als het eerste service pack uit is. Het nieuwe pakket wordt dan het jaar daarop door de markt opgepakt. Pas in 2010 is 40 procent van de gebruikers op de nieuwe versie overgestapt, veracht Gartner.

Big bang

Waar Lunow de drie nieuwe versies als aparte pakketten beschouwd, ziet men bij Gartner meer in de big bang-aanpak, een visie die Microsoft ook zelf predikt. “Als je geen systeem hebt voor automatische ‘deployment’, dan wordt het besturingssysteem voor de pc's vaak in één image beheerd. Als je Windows Vista en 2007 Office system samen implementeert, bespaar je tijd.”

De overstap naar 2007 Office System zou daarbij wel eens voor problemen kunnen zorgen. “Er zitten zo veel veranderingen in,” zegt Silver, “dat je eigenlijk alle gebruikers in één keer zou willen overzetten. Omdat 2007 Office system ook op Windows XP draait, zou dat geen probleem moeten zijn. Heb je ook nog systemen met Windows 2000, dan zul je die eerst moeten vervangen.” Lunow kan zich hier echter niets bij voorstellen. “Een middelgroot bedrijf is hier achttien maanden mee bezig.”

TEKST: AAD OFFERMAN

Zware hardware

De hardware-eisen zullen veel gebruikers weerhouden hun bestaande systemen op te waarderen. Volgens Microsoft loopt Windows Vista lekker op een machine met minstens een kloksnelheid van 1 GHz, 1 GB geheugen, en een grafische kaart met ondersteuning voor DirectX 9 en 128 MB aan videogeheugen. Kevin Rollins, de ceo van Dell, is echter van mening dat dit te weinig is. Volgens hem moet het geheugen twee keer zo groot zijn. Dat betekent dat systemen met twee tot vier GB de norm zullen worden, waar het geheugen van de bestaande systemen nu slechts een halve of hele GB groot is.

Marcel Warmerdam van IDC twijfelt echter aan de motieven van Dell. "Dat zeiden ze destijds ook bij de introductie van Windows XP. Hun verkoopmodel draait vooral om de aanvullingen. Bij de tweede gaat de bonusteller van de verkopers tikken. Hun basissystemen zijn mager uitgevoerd, vooral bedoeld om mensen te trekken. De verdiensten zitten in de meerverkopen."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1798068). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×