Bedrijven zien de grenzen tussen hun infrastructuur en de buitenwereld steeds meer vervagen. Beveiligingspecialist Trend Micro speelt daar op in. Voor ceo Eva Chen bieden infrastructuur- en contentbeveiliging haar bedrijf groeipotentieel.
Chen positioneert Trend Micro niet als bedrijf dat de concurrentie van infrastructuurbedrijven als Cisco vreest, maar als onderneming die met hen partnerschappen aangaat. Dat ‘doen we niet anoniem, maar onder de eigen merknaam – het is co-branding.’ Trend Micro wordt zo samen met partners een onderdeel van de infrastructuur, aldus Chen.
Evenmin gaat Trend Micro de weg op van beveiligingsbedrijven met een breed activiteitenpalet. “Dat is een strategische keuze, en het is mijn keuze”, zegt Chen. Ze vergelijkt haar strategie met die van Starbucks Coffee Company. “Starbucks verkoopt geen kip of pizza’s, maar legt zich toe op goede koffie en wereldwijd veel verkooppunten.” Bovendien hanteert Starbucks overal dezelfde regels. “Zoals het rookverbod. Iedereen dacht dat dit in Japan niet zou lukken, maar het bleek succesvol. Het trok een ander, nieuw publiek aan: jongeren en moeders met kinderen.”
Flexibiliteit
De behoefte aan infrastructuurbeveiliging in een wereld van vervagende grenzen ligt overigens voor de hand. “In veel bedrijven behoort op willekeurig welk moment ongeveer 25 procent van de gekoppelde systemen niet tot de eigen organisatie”, stelt Chen. Ze wijst er ook op dat vorig jaar voor het eerst meer mobiele systemen dan pc’s zijn verkocht. Trend Micro biedt daarvoor producten vanaf de communicatiepoorten tot de eindsystemen. Tegelijkertijd legde het zich vorig jaar meer toe op contentbeveiliging, waarbij overnames, zoals het ip-filterbedrijf Kelkea, niet zijn geschuwd.
Voor beide groeipolen claimt Chen dat zij ‘best of breed’-producten met doorgroeimogelijkheden in huis heeft. De eigen scan-engine bijvoorbeeld is vanaf het begin zo overzetbaar mogelijk gemaakt. De ‘best of breed’-aanpak komt ook het best overeen met het koopgedrag van de klanten, meent Chen. “Vaak zeggen ze wel dat ze het liefst bij één bedrijf aankloppen voor alles op beveiligingsgebied, maar ze willen toch niet alles op een kaart zetten.”
Trend Micro laat zich voorstaan op een flexibele aanpak. Het speelt in op veranderlijke en grenzenloze omgevingen als universiteiten met zijn ‘housecall’-dienst (een virus- en spywarescansysteem) met een aangepast licentiemodel. Naast het eigen personeel zijn er de studenten en een voortdurende stroom van bezoekers, externe medewerkers en dergelijke. Toch moet elk systeem dat aan de infrastructuur van de universiteit wordt gekoppeld, worden gescand. De instellingen kunnen pakketten ‘tickets’ kopen, waarbij per scanbeurt een ticket wordt gebruikt.
Ongenoegen
De afgelopen maanden was er ongenoegen over de tijd die antivirusbedrijven nodig hebben om bescherming te bieden tegen nieuwe dreigingen. Chen erkent dat er nog werk aan de winkel is. “Organisaties willen antwoord op drie vragen: van waar komt het virus in mijn netwerk, waarom duurt het zo lang en hoe solide is mijn bescherming.” De antwoorden vereisen een innovatieve aanpak, waarbij de klassieke (patroongebaseerde) werkwijzen en de nieuwere heuristische (‘maar minder accurate’) methoden met elkaar in evenwicht moeten worden gebracht.
Hiervoor zullen nog meer dan nu grote hoeveelheden netwerk- en beveiliginggegevens (tot op het niveau van de toepassingen) met elkaar worden gecorreleerd. Daarbij moet niet alleen worden gezocht naar makkelijke combinaties van gebeurtenissen, zoals pakketten die komen uit een land waarmee het bedrijf geen zaken doet, die vervolgens een poort openen om over een irc-kanaal contact op te nemen met een site met een dubieuze reputatie.
Expertise
Nu kost een en ander nog veel, soms te veel, verwerkingsvermogen. Daarbij biedt het gebruik van snelle, hardwaregesteunde controlesystemen (op basis van onder meer asics) onvoldoende flexibiliteit, aldus Chen. “Trend Micro werkt dan ook aan systemen op basis van fpga’s (field programmable gate arrays; combinaties van vaste en programmeerbare verwerkingskernen, red.), nu die krachtiger en goedkoper worden. We werken daaraan met een groep ingenieurs van NASA, waar heel wat expertise op dit gebied bestaat.”
Dat alles moet Trend Micro laten doorgroeien tot een bedrijf met een omzet van zo’n één miljard dollar ‘over twee tot drie jaar’, aldus Chen. In 2005 boekte het een netto omzet van 621,9 miljoen dollar (voor ongeveer 78 procent uit de verkoop aan bedrijven). De nettowinst bedroeg 159 miljoen.n
Samenwerking
Bij Trend Micro groeit de belangstelling voor het leveren van beheerde beveiligingsdiensten. In Japan werkt het op dit gebied samen met Ricoh, vertelt ceo Eva Chen. “Ricoh wil naast de verhuur van kopieermachines ook de volledige infrastructuur voor kantoorautomatisering aan het mkb leveren, inclusief de beheerde beveiligingsdiensten. Wij maken het mogelijk om dat aan te bieden en verzorgen de nodige backend.” Tot nu toe vormen ‘managed services’ een klein deel van de omzet; in Europa zo’n vijftig miljoen dollar.