Managed hosting door True

Microsoft trekt ten strijde

Extra investering van 2 miljard dollar verrast Wall Street

 

Temidden van de hype van Web 2.0 neemt de concurrentie tegen gevestigde ict-leveranciers toe. Microsoft ligt – net als in de hoogtijdagen van Netscape – onder vuur.

Terwijl grote projecten als Windows Vista en Office 2007 opschuiven naar een lancering begin 2007 heeft Microsoft ook op andere fronten problemen. Toenemende concurrentie van – en aandacht van het publiek voor – Google en online-applicaties vormen een strategisch gevaar en snoepen nu al aandacht en daarmee advertentie-inkomsten weg.

Ceo Steve Ballmer kondigde vorige week dan ook aan komend boekjaar, dat in juli begint, een extra investering van 2 miljard dollar te plegen. Deze aankondiging heeft financieel analisten en beleggers op Wall Street nogal verrast. Microsofts aandelenkoers kelderde meteen met enkele dollars van 27,25 dollar naar 25,5 dollar per aandeel. Dit was de scherpste daling (6 procent) op een enkele dag in de afgelopen vijf jaar.

MSN en Live

Bijna de helft van de extra investering wordt gestoken in de uitbouw en promotie van de diverse online-diensten onder de Live-vlag. “Een wereldwijde infrastructuur is niet goedkoop”, verklaart Ballmer. De andere helft (1,1 miljard) gaat direct naar onderzoek en ontwikkeling (r&d) van nieuwe producten en diensten. Dit betreft vooral de MSN-tak van de softwareproducent. Ballmer prijst dit aan door te wijzen op de online-investeringen van 500 miljoen dollar in boekjaar 2005. Google besteedde afgelopen jaar zo’n 484 miljoen aan r&d, terwijl Yahoo op 547 miljoen zat.

Laatstgenoemde is een andere concurrent in deze markt. Opvallend genoeg overweegt een deel van Microsoft een vergaande alliantie met deze zoekmachine, tegen de gezamenlijke vijand Google. Microsoft boekte afgelopen week nog een overwinning: online-boekwinkel Amazon.com schakelde over van Googles zoektechnologie naar die van Microsoft - via Amazons eigen zoekmachine A9.com die technologie van derden (nu weer Microsoft) gebruikt.

Software als service

Microsofts totale r&d-bestedingen bedragen hiermee 6,2 miljard dollar. Ballmer zegt dat adverteerders én software als een service de voornaamste prioriteiten zijn voor alle r&d van het bedrijf. Hij refereert daarbij, met zelfspot, aan eerdere prioriteiten zoals ontwikkelaars, waar hij enkele jaren geleden op hamerde tijdens een bijeenkomst waarvan de filmopname online beroemd is geworden. “Het gaat nu om ontwikkelaars, ontwikkelaars, ontwikkelaars, adverteerders, adverteerders, adverteerders!”, roept de ceo.

Ads

Ondertussen heeft het bedrijf ook zijn eigen online-advertentietechnologie AdCenter onthuld. Ballmer en MSN-topman Yusuf Mehdi lanceren daarmee Microsofts antwoord op de veelgebruikte Google Adwords, AdSense en Yahoo’s Publisher Network. Microsoft gebruikte eerst het door Yahoo overgenomen Overture. Het zelf ontwikkelde AdCenter biedt nu alleen advertenties op basis van zoekresultaten, maar komt deze zomer ook met contextgerelateerde advertenties en meer sturingsmogelijkheden voor adverteerders.



Microsofts online-dienst MSN (Microsoft Network) is sinds het ontstaan in 1995 diverse malen herzien. Het begon als een traditionele online-dienst, met (eigen) inbelverbindingen, die de concurrentie aan moest gaan met CompuServe en America Online (AOL). Dit was nog voor de grootschalige opkomst van internet, wat Microsoft-topman Bill Gates in de eerste versie van zijn boek The Road Ahead nog afdeed als een hype van voorbijgaande aard; de toekomst was aan gereguleerde online-diensten zoals MSN.

Eind 1998 komt MSN ook naar Nederland en wordt het gekoppeld aan de dan verschijnende Windows-versie (Windows 98). In de zomer van 1999 lanceert Microsoft zijn instant messaging-programma de MSN Messenger, wat in het Nederlands uiteindelijk tot een nieuw werkwoord leidde: MSN’en.

In de tweede uitvoering gaat Microsofts online-dienst langzaam om naar het World Wide Web; het wil dienen als een gids voor het web. Kort daarna volgt de derde incarnatie waarbij het een contentproducent en -leverancier wil zijn. Samenwerkingen met sportorganisaties, nieuwszenders, bladen en andere sites worden uitgebouwd, maar ook eigen webzines, reis- en reserveringssites worden opgezet.

Na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel draait Microsoft veel van de MSN-activiteiten terug. Premium-modellen met betaalde toegang worden opgezet rondom extra’s als meer zoekmogelijkheden voor MSN 8 en virusscanning, spamfiltering en meer opslagruimte voor de ooit overgenomen gratis e-maildienst Hotmail.

De vierde reïncarnatie kwam recent met de reorganisatie waarbij MSN en andere online-activiteiten onder de Windows-divisie zijn gevoegd. Elementen als MSN Messenger en MSN Search worden hernoemd naar Windows Live Messenger en Windows Live Search. Microsoft maakt van MSN nu weer een contentmaker die de vorige week gelanceerde online-advertentiedienst steunt.



www.microsoft.com/presspass/press/2002/nov02/11-08MSN8GlobalTimeLine.mspx




Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1681326). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×