Debitel doet het goed. Het telecombedrijf steeg in de Computable 100 van plaats 16 naar 12. In tegenstelling tot veel andere namen in de lijst wist Debitel in 2003 een aardige omzetgroei te realiseren. De groei was met 7,7 procent zelfs groter dan de 4,8 procent in het jaar ervoor. Ook de winstcijfers pakten positief uit.
Ceo Ron du Croix blijft desondanks bescheiden. Hij zegt blij te zijn dat Debitel nog overeind staat in de overvolle telecommarkt, waar aanbieders zich verdringen rondom een beperkt aantal eindgebruikers. “Tot nu toe hebben we in 2004 onze concurrentiepositie nog weten vast te houden. Er is wat druk op de markt, maar we kunnen het spel denk ik nog steeds gebalanceerd meespelen. Ook Debitel ontkomt echter niet aan herstructurering. We gaan terug van twee kantoren naar één en dat zal zijn effect hebben op het aantal medewerkers.”
Hoewel de telecommarkt langzaamaan verzadigd lijkt, zijn er volgens Du Croix toch nog marktsegmenten te vinden die verder ontwikkeld kunnen worden. “Ik denk dat er nog steeds een groep mensen is die geen mobiele telefoon heeft, of die nog heel matige gebruikers zijn. Dan heb ik het niet over mensen van negentig of kinderen van één, maar gewone mensen zoals u en ik. Om die te vinden en te bewerken, ik denk dat daar nog wel wat mogelijkheden liggen. Er zit dus nog groei in de markt, maar die zal niet meer zo uitbundig zijn als vroeger. Het gevolg is wel dat de concurrentie steeds heviger wordt. Je ziet dat telecomdienstenaanbieders een steeds grotere honger krijgen om iets te doen aan aantallen. Een jaar geleden moesten consumenten in het prepaid segment meer betalen naarmate het toestel mooier was en meer functionaliteiten had. De laatste maanden zie je dat steeds mooiere, betere en duurdere toestellen voor een habbekrats te koop worden aangeboden in combinatie met prepaid. Groei is tegenwoordig erg duur.”< BR>