All Tape Supplies (ATS) bedient vanuit Tilburg de hele wereld met professioneel tapemateriaal. De bijzonderheid is dat de leverancier slechts 5 procent op voorraad heeft en de rest volgens het just in time-principe maakt. Het bedrijf levert de producten ‘net op tijd’ aan de klant of ketenpartner; dit scheelt voorraadkosten. ‘Dit is echter alleen mogelijk dankzij de razendsnelle database SAP Hana’, meent manager operations Felipe Muñoz Mateu. ‘Anders kunnen we niet de service verlenen waarmee we ons onderscheiden van China.’
ATS is in 2006 begonnen in een kleine loods in het Brabantse land. Sindsdien is de omzet indrukwekkend gestegen en heeft het bedrijf de wereld veroverd. In 2012 is directeur Servaas Dankers genomineerd voor de Exportmanager Award en voor de High Growth Award regio Zuid-Nederland.
Kortingen
Muñoz Mateu vertelt dat de firma speciale producten maakt en exporteert. ‘Dit zijn speciale, hoogwaardige tapes voor allerlei toepassingen, maar kwaliteit alleen is niet genoeg om het tegen lagelonenlanden als China op te nemen. Wij moeten het van onze service hebben. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld lopende bestellingen nog wijzigen zonder dat dit geen of nauwelijks invloed heeft op het leverschema. Wij weten precies welke producten door welke klanten zijn gekocht en geleverd. We weten ook bij een nieuwe order of die klant nog rekeningen open heeft staan; dan kunnen we daar meteen een afspraak over maken. Goed debiteurenbeheer betekent dat wij ook weer op tijd onze leveranciers kunnen betalen en dat kan weer tot kortingen leiden.’
Goede dienstverlening bieden
De manager operations is vanaf het begin betrokken bij ATS. Als medeoprichter heeft hij de nadruk gelegd op een gedegen automatisering waarop de bedrijfsvoering stoelt. Hij had bij eerdere, vergelijkbare bedrijven ervaring opgedaan met de software van SAP en besloot te investeren in SAP Business One, de bedrijfssoftware voor middelgrote organisaties van dit Duitse softwarehuis. ‘Je kunt alleen een goede dienstverlening bieden als je precies weet wat er binnen de onderneming gebeurt. Als je goed zicht hebt op klanten en leveranciers, als je weet welke producten waar goed lopen, dan kun je flexibel zijn en tegemoet komen aan de wensen van afnemers. Zelfs nadat ze een order hebben geplaatst.’
‘Als SAP het niet doet, dan ligt ons bedrijf stil’, zo geeft Muñoz Mateu het belang weer van de programmatuur. ‘Het was een flinke investering in technologie in 2006, maar zonder zou de firma niet hebben kunnen groeien naar levering in dertig verschillende landen.’ Toen een jaar geleden SAP met zijn in memory database Hana op de markt kwam, kreeg Mateu een tip van ‘huis-it-dienstverlener’ Aseco over dit product. ‘Wij zijn er meteen ingestapt, ik geloof dat wij nummer twee of drie waren in Nederland die met Hana aan het werk gingen.’
Voortdurend monitoren
ATS produceert de tapes zelf, in Nederland. Zodra een order binnen is, wordt deze ingevoerd in het softwaresysteem. ‘Dankzij de snelle database weten we dan in een paar seconden hoeveel vierkante meter film we moeten inkopen, hoeveel kartonnen doosjes, hoeveel stickers, noem maar op’, vervolgt Mateu zijn verhaal. ‘Voorheen moesten we daar een half uur op wachten. Reken maar uit hoeveel dat is op jaarbasis. Wij kunnen nu bij spoedorders tijdige levering beloven, omdat we snel weten welke halffabricaten we nodig hebben en hoe lang we er zelf over doen de tapes te maken en te verschepen. Wij kunnen alle orders voortdurend monitoren.’
Daarbij geeft de software alles in grafieken weer. Mateu: ‘Je kunt dat natuurlijk zelf instellen, maar managementinformatie heb ik toch liever als een plaatje dan als een reeks cijfers. Tot op product- en klantniveau is te volgen hoe het ervoor staat. We kunnen nog veel meer kpi’s invoeren, maar we doen dat stap voor stap, zodat je het effect van een kpi kunt meten voordat je een volgende gaat gebruiken.’
Snel terugverdiend
Wat de return on investment is van de Hana-database? ‘Dat zou ik niet weten, we hebben dat niet uitgerekend’, reageert Mateu. ‘Maar ik weet wel dat als wij klachten krijgen, als er iets mis gaat met een verzending, dat we dan al gauw schadeclaims krijgen die in de duizenden euro’s lopen. Bovendien kunnen we nu nog sneller leveren. We hoeven het niet uit te rekenen om na te gaan dat deze oplossing zich snel terugverdient.’