Managed hosting door True

Hoed u voor de debiteur!

David Taylor van Ontarget: een Engelsman op Bommelstein

 

Let op uw debiteuren, zeker in deze economisch lastige tijden! Volgens David Taylor van Ontarget springen bedrijven slordig met hun debiteurenbewaking om. Zijn software Onguard biedt een structurele aanpak van schuldenaars.

  
Verkoopdirecteur Edwin Merk (links) en algemeen directeur David Taylor (rechts) van Ontarget voor de entree van Kasteel Nederhorst den Berg. In het kasteel hebben jarenlang de Marten Toonder Studio's gezeten. Ontarget gebruikt de oude filmzaal tegenwoordig als presentatieruimte.
Organisaties gebruiken voor hun debiteurenbewaking meestal hun boekhoudsoftware, stelt David Taylor, directeur/oprichter van Ontarget. "Dat betekent niet meer dan een lijst van debiteuren en openstaande posten en het automatisch versturen van aanmaningen. Dit volstaat niet om het betaalgedrag van debiteuren te sturen. Het is opvallend hoe vaak grote ondernemingen zogenaamd oninbare schulden na de normale betalingstermijn van negentig dagen afschrijven."
De Onguard-software van Ontarget, die data ophaalt uit de financiële applicatie, ondersteunt factuurbetalingen en richt zich op risico-analyses en debiteurenbewaking. Taylor adviseert bedrijven meer na te denken over het beheren van debiteuren. Klanten passen namelijk hun betaalgedrag aan aan de manier waarop bedrijven incasseren. "Als iemand steeds na 30 dagen een aanmaning krijgt en na zestig dagen een telefoontje met de vraag waar het geld blijft, zal hij op dat belletje wachten. Stelregel is: hoe langer de betaling uitblijft, des te moeilijker het innen van de rekening. Dus, zorg dat een betaling in de eerste dertig dagen binnenkomt."

Kort houden

Taylor vindt dat er ook een onderscheid in klanten moet worden gemaakt. Vaste relaties val je niet lastig met aanmaningen, maar ontvangen een maandelijks overzicht van openstaande posten. Nieuwe klanten moeten in het begin echter kort gehouden worden. "Maak afspraken over de betaalwijze en leg die als actiepunten vast in de software, bijvoorbeeld dat er vlak voordat de betaaltermijn afloopt nog even wordt gebeld." Een persoonlijke aanpak zorgt voor een efficiënter verlopend inningsproces, beweert hij: de betaaltijd gaat omlaag, er is meer grip op debiteuren en er hoeft minder te worden afgeschreven.

[ klein maar fijn ]
De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn.
 
Alle afleveringen:
  1. The Competence Group
  2. Accountview
  3. Quinity
  4. Quadrant
  5. Lead Software
  6. Fox-IT
  7. Ictivity
  8. Pentex ICT
  9. Ex Machina
  10. SIG
  11. TYP
  12. Agri Information Partners
  13. Twice
  14. Ontarget
  15. SPS
  16. Servoy
  17. Backbase
  18. Polteq
  19. OTS
  20. Admicom
  21. Growth

Taylor wijst er bovendien op dat klanten vaak niet betalen omdat ze een klacht over een geleverd product of dienst hebben. In zijn ogen is Onguard eigenlijk een hulpmiddel voor verkopers, maar die laten de betaling van hun order doorgaans over aan de boekhouding. De software werkt met klantprofielen, beschikt over modules voor onder meer archivering, klachtenregistratie en betalingsregelingen. Afvalverwerker Sita en leasebedrijf Masterfleet houden in Onguard bijvoorbeeld op basis van door incassobureaus aangeleverde kengetallen bij in welke bedrijfssectoren problemen te verwachten zijn. Zeker in de huidige economische malaise met veel faillissementen is het zaak om potentiële wanbetalers in kaart te brengen.

Belazerd

Het idee om debiteurenbeheersoftware op de markt te brengen, ontstond toen de Ontarget-baas zelf met een wanbetaler te maken kreeg, een leverancier voor tandartsmaterialen in Almere. "Wij hadden de infrastructuur gebouwd, maar het geld nog steeds niet ontvangen. Ik belde de directeur uiteindelijk op en die zei: 'Dave, maandag ben je de eerste'. Die maandag was er weer niets overgeboekt. Ik pak weer de telefoon...krijg ik de bewindvoerder aan de lijn. 'Ah, mijnheer Taylor, u staat op de derde pagina van schuldeisers.' Dan voel je je flink belazerd."
Taylor ging voor een ruim een ton het schip in. Om herhaling te voorkomen, zocht hij naar software voor debiteurenbewaking. Die bleek niet te bestaan en hij - van oorsprong een Engelse programmeur - besloot na een inspirerend cafébezoek zelf een programma te bouwen. "In Visual Basic. De eerste reacties waren positief. Dat was zes jaar geleden. Daarna heb ik een tweede versie gemaakt om in samenwerking met Exact het midden- en kleinbedrijf te bedienen." Net op het moment dat Taylor vaststelde dat hij te weinig geld had om te investeren in marketing en verkoop, kwam er een Kpmg-consultant op bezoek. Hij zocht een soortgelijke oplossing voor zijn grote klanten. "Ik heb het pakket opnieuw herschreven, want er moest meer functionaliteit in, en in 2001 breder in de markt gezet. Het sloeg direct aan."

Kasteelpoort

Taylor studeerde dertig jaar geleden als informaticus af aan de Engelse universiteit van Reading. In Nederland bestond op dat moment een grote vraag naar Britse informatici, die gelokt werden met een riante salariëring en 35 procent belastingaftrek. Taylor kreeg een aanbieding van Logica Benelux, waar hij als werknemer nr.13 in Rotterdam aan de slag ging. "Ik liet mijn salarisbriefje aan mijn vader zien. Die viel uit zijn stoel van verbazing en riep: 'Dat is meer dan ik verdien!'.
Taylor bleef in Nederland ("vrouw én zware hypotheek!") en werkte na Logica voor Systems Industries, Software Sciences, Inter Access en Triple P. Daar nam hij eind 1992 het verlieslijdende Information Engineering voor één gulden van Fezi Khaleghi over. Uitvalsbasis van het in Ontarget omgedoopte softwarehuis werd Kasteel Nederhorst den Berg, vooral bekend als onderkomen van de tekenstudio's van Marten Toonder, bedenker van Tom Poes en Ollie B. Bommel.
Ontarget leverde een subsidieregistratiesysteem (Sagem) aan gemeenten en schaderegistratiesoftware (Datagate) aan verzekeraars. Nadat Onguard aansloeg besloot Taylor te stoppen met deze activiteiten: Sagem is inmiddels in handen van Centric; Datagate is via een managementuitkoop verzelfstandigd.
Inmiddels gebruiken een slordige vierhonderd klanten Onguard. De winstgevende omzet van Ontarget, waar zo'n veertig man werken, bedroeg in 2003 circa vier miljoen euro, een stijging van 23 procent ten opzichte van 2002.
Taylor heeft Edwin Merk, die jarenlang bij Exact heeft gewerkt, aangetrokken om de internationale expansie vorm te geven en - naast directe verkoop - het dealerkanaal op te zetten. Onguard is in zes talen verkrijgbaar. De eerste stappen in Engeland zijn gezet; Duitsland en België volgen binnenkort. Concurrenten zijn er nauwelijks. Taylor noemt het Amerikaanse Getpaid en Credit Tools uit Nederland. Grote softwareleveranciers die aan de kasteelpoort staan om te praten over een overname kunnen wat hem betreft onverrichterzake naar huis. "Ontarget is klein en succesvol, bruist van de energie en kent een grote onderlinge saamhorigheid. Waarom zou je je dan laten overnemen?"< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1399688). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Beestachtig programma, zeer eenvoudig in gebruik.

Ps. trekt op niks.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×