Bedrijven in de bouw moeten transparanter omgaan met hun product- en projectgegevens, zodat de keten kan worden geautomatiseerd. Dat is vooralsnog niet voldoende het geval. Het tij is nu gunstig voor de invoering van ketenautomatisering, vindt Jan Eberwijn van Bouwned. Hij is dagvoorzitter van het seminar ‘Bouw en ICT’, dat op 6 april in Ede wordt gehouden.
|
Voorzitter Hovers van de Regieraad Bouw, die onlangs door de ministeries van Vrom en EZ werd ingesteld om de toekomst van de bouwsector in beeld te brengen, liet zich ontvallen dat het raar is dat er nog geen sprake is van keteninformatisering in de bouw. Automatiseringssystemen die op elkaar zijn aangesloten, lijken de bouw nog niet te hebben bereikt. Eberwijn: “Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit. De vraag is nu, willen partijen transparant zijn? Dat betekent dat in b2b-trajecten uitwisselingsstandaarden zijn afgesproken en dat daardoor offertes onderling beter vergelijkbaar zijn. Daarmee kunnen uitvoerende en toeleverende bouwpartijen efficiënter werken, en ontstaat ook minder greep op de concurrentie. Een heel toegankelijk aanbod van verschillende partijen maakt dat de vrager zelfstandiger kan kiezen. En op dat punt zijn nog best wat stappen te nemen en vragen te beantwoorden.”
Fragmentatie
Het bouwproces is gefragmenteerd, hetgeen ketenintegratie bemoeilijkt. “Het bouwproces in zijn traditionele vorm, via aanbesteding, is een optelsom van een groot aantal contracten die de opdrachtgever sluit. Dan gaat het bijvoorbeeld om een architect, een adviseur, een installatiebedrijf en een bouwbedrijf. Als opdrachtgever is het mogelijk om deze contracten separaat uit te zetten, waardoor de partijen naast elkaar opereren. Een bedrijf dat alleen werkt, zal altijd zijn prijs/kwaliteit-verhouding optimaal willen houden, om zo zijn concurrentiepositie veilig te stellen, maar bij een gefragmenteerd proces hebben partijen eerst een eigenbelang en vervolgens pas een projectbelang”, zegt Eberwijn.
“Ik denk dat er in de toekomst wel een totaalproduct zal worden geleverd. Dan zullen de aanbieders de keten ook beter willen automatiseren. De hele fragmentatie moet eruit. Je kunt immers pas succesvol ict-middelen inzetten als de processen goed geregeld zijn.”
“Uiteindelijk willen marktpartijen wel werken aan een afsprakenstelsel, maar iemand moet het initiatief nemen. Gewoonlijk zijn dat belanghebbenden; het heeft weinig zin er een commissie voor in het leven te roepen. De bepalende, belangrijkste partijen in het traject moeten de kar gaan trekken. De zakelijke belangen zijn het grootst in de realisatiefase van het bouwtraject, dus ik denk dat daar het initiatief moet liggen.”
“In een aantal initiatieven zijn grote toeleveranciers en bouwbedrijven bezig een uitwisselingsstandaard op te stellen. Bouwned heeft zich daar als brancheorganisatie achter geschaard. Wij kunnen wel de voorwaarden scheppen en druk op onze leden uitoefenen om tot standaardisatie te komen, maar de marktpartijen moeten het zelf willen en oppakken. Als dat niet gebeurt, vecht je tegen windmolens. Bij dat initiatief is overigens ook de Stabu (standaardbestek voor de B&U-bouw) betrokken, om ook in de bestekfase voor koppeling te kunnen zorgen.”
Midden- en grootbedrijf
Binnen de bouwsector bestaan grote verschillen tussen het midden- en kleinbedrijf en de grote ondernemingen. Het gaat dan vooral om de automatisering binnen het bedrijf. Eberwijn: “Bij grote en veel middelgrote bedrijven is er sprake van een adequate bedrijfsautomatisering, bij kleine ondernemingen ligt dat op een veel lager niveau. Daar is nog een lange weg te gaan. Bouwned heeft een kadernota ict gemaakt, waarin wordt aangegeven wat de belangrijkste doelen op korte termijn zijn. Het accent ligt daarin vooral op de bedrijfsautomatisering van het kleinbedrijf. Ook het zakelijk internetgebruik bij deze ondernemingen moet nog sterk gestimuleerd worden.”
‘De Digitale Aannemer’ is een project van Bouwned, waarbij zogenoemde bouwlokalen worden georganiseerd. Op tien plaatsen in het land kunnen ondernemers daar in hun eigen regio kennismaken met de mogelijkheden van ict voor hun bedrijf en projecten. “Na zo’n ‘bouwlokaal’ zijn er vervolgsessies in de vorm van bijvoorbeeld workshops. Ondernemers kunnen ook een ict-scan laten maken van hun bedrijf waarin aangegeven wordt wat het ict-niveau is. Aansluitend kunnen ze een gesprek voeren met een deskundige om na te gaan welke stappen ondernomen moeten worden om op een hoger plan te komen”, aldus Eberwijn.< BR>