Managed hosting door True

Discussie

‘Back-up blijft kind van de rekening’

Back-up is een ondergeschoven kindje en moet af van zijn imago van verzekering. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Het belang van back-ups wordt in de praktijk maar al te vaak pas beseft als het te laat is. Dit geldt niet alleen voor het hebben van back-ups, het geregeld uitvoeren van back-ups en het controleren of zelfs testen van back-ups. Het blijkt zelfs te gelden voor de cruciale vraag of er back-ups worden gemaakt en door wie. Wiens verantwoordelijkheid zijn back-ups? Dit lijkt een banale of zelfs overbodige vraag, maar dat blijkt niet zo te te zijn.

Deze vraag is hard nodig in de moderne wereld van dienstverlening, non-technische klanten en geen eigen it-afdelingen. Volgens de rechter valt er van een it-dienst die een paar honderd euro per maand kost niet te verwachten dat die voortdurende controle van dagelijkse back-ups omvat. Iets met een dubbeltje en eerste rang? Een deel van het probleem is ook de perceptie dat back-up als een verzekering zou zijn die maar zelden nodig is. In de huidige data-driven wereld is die misvatting een te groot risico. Back-ups verdienen brede erkenning (en dus ook budget). Wat vind jij?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5951462). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Zeker bij het omarmen van cloud diensten is een backup gewoon noodzaak anders krijg je je compliance niet sluitend.

Backup hoeft niet duur te zijn, profiteert van zelfbediening en is gewoon een goed verhaal.
Wat als je afgesloten wordt van je (cloud) dienstverlener? Wat als een medewerker een fout maakt die pas later boven water komt? Wat als een medewerker rancuneus is? Wat als je ransomware hebt?

Allemaal situaties waarbij je het bokje bent als je het niet (goed) regegeld hebt.

Natuurlijk heb je er met een backup provider wel weer een ding bij wat je moet controleren op certificering, toegang, etc. Je kunt namelijk monitoren op wie welke bestanden gebruikt, maar doe je dat ook op je (selfservice) back-up omgeving?

Ik ben het eens met deze stelling, pas als het te laat is beseft men het belang van back-up.
Data is van onschatbare waarde, een back-up is vaak een laatste redmiddel om de service te herstellen.

Ik maak wel een duidelijk verschil tussen back-up (herstellen van de service) en archiving (bewaren voor wetgeving of company policy's etc).

Kwijtraken van data is heel vervelend, vanuit de back-updata kan je meestal kiezen uit een aantal versies om bestanden weer te herstellen of terug te halen.
Back-upmedium's zijn meestal veel goedkoper dan standaard disken, de eerste winst heb je al door versies van bestanden alleen als back-upbestand op te slaan.
Veel erger is imagoverlies of rechtsvervolging als een organisatie "niet in control" is (lees=data is weg!).

Virussen, datacorruptie, "data gijzeling" , (cloud) itc-service provider gaat failliet : de wereld kan in een ogenblik razendsnel veranderen in een nachtmerrie.

Hadden we maar een degelijk back-upplan gehad...

Vergeet niet bij een back-up andersom te denken, uitgangspunt moet het restoren zijn. Pas als je dat diverse malen doorgetest hebt weet je of je back-up procedure goed werkt als je na het restoren weet dat alles werkt zoals het hoort te werken.

Ook van belang is om de back-up goed te beveiligen. Hackers zoeken namelijk nogal eens naar back-up bestanden omdat die meestal "minder goed" beveiligd zijn.

Restore is key, back-up is schijnveiligheid voor de business.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×