Managed hosting door True

Discussie

‘Apple laat 16GB smartphone eindelijk varen’

 

Boos op iPhone

Apple is laat met het loslaten van 16GB iPhones, die eigenlijk te krap waren. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Apple stapt af van 16GB als opslagcapaciteit voor zijn instapsmartphones, aldus ingewijde bronnen van de Wall Street Journal. De iPhone-maker die zich voor laat staan op zijn focus op de gebruikerservaring geeft zijn smartphone-klanten eindelijk meer ruimte. In tegenstelling tot bepaalde Android-modellen zijn iPhones immers niet te voorzien van opslaguitbreiding middels microSD-geheugenkaarten.

De iPhone-modellen met 16GB vervullen enerzijds de rol van goedkoopste instapmodel voor het iOS-ecosysteem. Anderzijds kan het gebrek aan een 32GB-model dienen om gebruikers dan toch net wat meer te laten betalen voor het 64GB-model. Ongeacht of Apple nu de volgende stappen voor opslagcapaciteit ook ophoogt, staat het feit dat 16GB wel erg krap is. Niet alleen krap naar de toekomst toe maar ook gewoon nu al. Apple is dus rijkelijk laat met het verlaten van die krappe opslagruimte. Wat vind jij?
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5794732). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Jasper....
Goede programmeurs heeft 'men' nodig.
Rond de jaren 90 (1990) kon je meerdere spelletjes kwijt op 1 Floppy Disk van 1.4 MB nu kun je zelfs geen brief meer opslaan op zo'n FD.

vanaf Windows 95...
Had je al een CD nodig om 1 game te kunnen spelen.
Je kon er zelfs hele muziek-albums erop kwijt.

Hierna werden de games niet beter, maar de progammeurs luier - slechter - veel ruimte - weinig (ver)beter(ing).
Geen games? OK, wat is er verbeterd aan office 201x ten opzichte van Office 2000?

Nu kost geheugen weinig dus ze tikken maar wat los en ja dan is 16 GB wellicht te (...wat) weining.
Maar de leukste games staan toch echt op je oude vertrouwde CD of FD.

Kortom; omdat mijn auto 300 km/u kan wil nog niet zeggen dat het moet - sterker nog: waarom niet - gas d'r op?

Als je geen app kunt schrijven onder de 25 MB, kun je er werkelijk helemaal niets van. Java neemt geen ruimte in, de programmeur wel.

...Als je besturingssysteem (mobile) meer nodig heeft als 5 GB dan heb je duidelijk het verkeerde besturingssyteem!

Maar goed, dat is mijn mening.
16 GB te weinig - laat me niet lach-euh Apple.

@Jasper
Het heeft echt helemaal niks met de kwaliteit van de programmeurs te maken dat programma's / apps steeds groter worden! Het heeft alles te maken met de ontwikkelomgeving, maar ook met de (vergeleken met vroeger) onbegrensde mogelijkheden, onbegrensde connectiviteit, en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke beveiliging.

"Vroeger" schreef je als programmeur een programma, je compileerde dat naar machinetaal, en vervolgens was er een linker die al jouw programmaonderdelen samen met alleen die routines die jouw code aanriep uit de bibliotheek samen linkte tot een uitvoerbaar programma.

Nu schrijft een programmeur nog steeds een programma, op vrijwel dezelfde manier als vroeger (de meeste talen lijken op C++, met invloeden van (Visual) Basic). Maar omdat de meeste IDE's (geïntegreerde ontwikkelomgevingen) bij een nieuw project al hele lappen code genereren, waarbij je voor jouw applicatie meestal maar een klein deel hoeft aan te passen, heb je al veel meer broncode. En bij het linken worden niet alleen de door jou aangeroepen routines uit de bibliotheek meegenomen, maar wordt de hele bibliotheek in je applicatie meegelinkt.

En qua beveiliging... Vroeger waren computers "stand alone" apparaten. De floppy was de gateway naar buiten. De individuele applicaties hoefden niks aan beveiliging te doen. Nu zit elke computer en elk device altijd op internet, elke app heeft altijd verbinding met internet, en elke app moet dus beveiligd zijn tegen oneigenlijk gebruik (hackers).

Er is dus niks mis met de huidige programmeurs, alleen de wereld om de programmeurs heen is totaal veranderd.

Als je graag Tetris speelt op je IBM XT met CGA kaart, dan zal niemand je tegen houden, Jasper. Geniet ervan!

@Frank
Dat is mooi Frank, dat jij er zo over denkt.
Maar daar hebben wij hier - op de zaak, weinig of niets mee te maken.
Wij (onze afdeling) denkt er zo over, simpel omdat dat onze bevindingen zijn.

Klein voorbeeld:
Waarom kunnen wij wel app's schrijven onder de 15~20 MB terwijl enkele van onze directe concurrenten hier globaal het dubbele voor nodig hebben?
En 9 van de 10 keer zijn onze app's nog 50~60% sneller ook.

Beveiliging / online...
Sinds Windows NT 3.x is ons bedrijf 24/7 online.
En we hebben nog nooit enig probleem met beveiliging gehad.
Wellicht hebben we sinds globaal 1995 onze zaakjes wel goed op orde?
Het enige wat opvalt is dat onze verbindingen sinds 1995 enorm zijn versnelt en het (W) besturingssysteem en haar programma's alles weer te niet doet.
Met Linux is onze ervaring beter - sneller - minder onderhoud - en met 1 regel in terminal alle workstations op afstand te updaten).
Enkele online programma's werken ook nog met OS/2 - de snelheid hiervan is helemaal niet te geloven en het onderhoud nihil, maar goed dat zijn maar enkele workstations dus dat 'telt' niet.

Welnu, gamen doen wij tijdens productieve tijd niet - zelfs geen Pokemon GO.
Tijdens privetijd mag iedereen dat voor zichzelf bepalen.
Lunch, koffie en/of andere breaks worden ook gezien als productieve tijd.
Let wel, het mag wel maar er wordt bijzonder negatief tegenaan gekeken. Tevens kan het nadelig werken in je jaarlijks beoordelingsgesprek - wij zien gamen als gebrek aan gespreksstof.
Kortom, je opmerking over een IBM XT met een CGA kaart en Tetris ontgaat mij volledig. Maar dat zal wel komen omdat ik nooit een game speel.

Ga je goed.

@Jasper
Heb je bovenstaande getikt in je productieve tijd? ;-)

Je ging nogal los op hoe slecht programmeurs tegenwoordig zijn, dat ze tegenwoordig 25 MB nodig hebben voor één app, terwijl vroeger, in de goede oude tijd, de tijd van Tetris, er meerdere spelletjes op een 1,44 MB floppy pasten. Maar nu blijkt dat jouw superprogrammeurs nog steeds 15 MB nodig hebben; zo slecht doen die ruimteverspillende programmeurs het dus nog niet eens!

Je hebt weer je best gedaan om een stukje proza te schrijven, maar de relevantie ontgaat me enigszins.

Mijn punt is dat programmeren in veel gevallen best efficiënter kan, maar dat de grootste inefficiëntie komt door de ontwikkelomgevingen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben. Java broncode is misschien niet groot, en de naar bytecode gecompileerde Java ook niet, maar de ear's (enterprise archives) die gedeployed worden zijn dat wel, net zoals de apps voor je telefoon.

Daarbij heeft een app van nu echt meer functionaliteit dan een programma uit 1995 (wat ook grotere programma's als resultaat heeft). Misschien zit jij daar niet op te wachten, sommigen blijven graag in het verleden hangen, maar dat is een andere discussie.

@Frank
1. ik mag mijn eigen tijden bepalen - noem het vrijheid
2. 15 MB t.o.v. 25 MB dat is nog altijd 60% minder - en ook nog 50~60% snelheid winst
3. schijnbaar kunnen wij dat wel
4. ik blijf (wij - blijven) zeker niet in het verleden hangen, ik zeg dat er vroeger veel beter / zuiniger met het geheugen om gesprongen werd. Tevens kan ik geen enkele ERP app vinden welke op onze smartphones werkt. Ik kan me herinneren dat we dat vroeger wel met Windows 95 konden...
Frank, sommige mensen willen het verleden graag vergeten en denken dat zij mogen bepalen wat wij moeten vinden. Werk je bij MS?

@Jasper

Even een late reactie. Ik zit net jouw rekenvaardigheden te bewonderen.

Als je uitgaat van 25MB, is 15MB dan 60% minder? Zonder een rekenmachine te pakken zeg ik dat het fout is. 15MB is 60% van 25MB, met andere woorden: het is 40% minder.

Oké, dat was punt 2. Punt 3: wat kunnen jullie, waarmee is er vergeleken, en welke onafhankelijke partij heeft dat gedaan?

En ik ben het 100% met jou eens dat er "vroeger" veel efficiënter met geheugen werd omgesprongen. Alleen ligt dat voor het grootste gedeelte niet aan de programmeur, maar aan de ontwikkeltools (IDE's).

Vroeger had je Turbo C++. De mogelijkheden waren (voor huidige maatstaven) beperkt, maar de compiler werkte efficiënt en de linker nam alleen noodzakelijke bibliotheken mee.

Nu heb je Visual Studio met C#, Eclipse met Java, en XCode met Swift, en dat zijn allemaal zeer uitgebreide IDE's, met vele mogelijkheden, en die produceren apps met even zo vele meegelinkte bibliotheken, nodig of niet nodig. Daar heeft de programmeur weinig invloed op.

En die ERP app op je smartphone... Die is er niet en die komt er ook niet als er geen behoefte aan is! En dat de gemiddelde smartphone veel krachtiger is dan de pc's uit 1995 (het zou me niet verbazen als zelfs een smartwatch een 20 jaar oude pc qua rekenkracht verslaat) is totaal niet relevant: als er geen behoefte is aan een ERP app op een telefoon, dan komt er geen ERP app op een telefoon.

Waar wel behoefte aan is, is een bestel app, die communiceert met de bestelmodule van je ERP systeem. En die bestaat dus ook! Zowel voor iOS, Android als Windows Mobile.

@Frank, schijnbaar is onze ervaring anders, wij zijn dan ook niet MS afhankelijk zoals jij.

@Jasper
Welke IDE gebruiken jullie dan? Daar ben ik nu zeer benieuwd naar!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×