Managed hosting door True

Discussie

‘Chat wordt de interface van de toekomst’

Chat is bezig aan een opmars, niet alleen voor helpdesks en social media. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De opkomst van chat staat nog maar aan het begin. Het is voor veel toepassingen nu al de killer-app, maar dat wordt nu flink uitgebreid. Zo pitcht Microsoft zijn werk aan software-bots die kunnen converseren als de toekomst. Toegegeven, het misgelopen Tay.ai-experiment werpt een smetje op dat toekomstbeeld. Maar de van de rails gegane Twitter-chatbot is een waardevol experiment waar veel van valt te leren.

Zijn bots de nieuwe apps, zoals Microsoft-ceo Satya Nadella stelt? De potentie is er in ieder geval om van - zich goed gedragende - bots de nieuwe gebruikersinterface te maken voor complexe it-systemen. Conversatie als de nieuwe UI dus? Nadella voorziet een wereld waarin de menselijke taal de UI-laag is en waarin Microsoft meedoet met ‘conversational canvases’, wat dan staat voor uiteenlopende apps die conversaties met mensen aankunnen. De chat-overload begint nog maar net. Wat vind jij?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5739613). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Chat in zijn algemeenheid zou best wel eens de gebruikersinterface kunnen worden voor heel veel (IT gerelateerde) diensten. Maar denk ook aan zorg behoefte/ouderen zorg. Apple is er min of meer al met SiRi, Microsoft met "cartana", IBM met Watson, AWS met Alexia, etc. Die worden niet zomaar ontwikkeld. Kennelijk is er naast chatten ook behoeft aan communicatie via spraak, wat mijns inziens nog steeds de meest gebruikersvriendelijke user interface is. Het wordt pas echt leuk als er een vorm cognitieve intelligentie achter zit (IBM Watson). Je stelt een vraag en je krijgt antwoord in de context van de vraag en de vraagsteller. In hoeverre de rechtsgeldigheid van een opdracht via een dergelijk cognitief systeem gaat gelden is een volgende stap waar de overheid zich over dient te buigen. Wellicht dat voice herkenning daar een rol kan spelen en dat daar dan tevens de identiteit van een gebruiker mee bepaald kan worden (Hoezo DiGiD ?) Enfin chatten gaat het mijns inziens helemaal worden binnen nu en een jaar of 10 en een spraak interface lijkt me daarvan het logische gevolg.

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×