Managed hosting door True

Cisco staat of valt met digitale transformatie

Strategie gebasseerd op bouwen, acquisitie, partners, investering en co-creatie

 

Digitale transformatie

Technologie kan onze manier van leven fundamenteel veranderen. Bedrijven moeten daarom nadenken hoe zij een succesvolle digitale transformatie kunnen inzetten. Om dit te realiseren heeft Cisco een strategie opgesteld. Deze bestaat uit vijf pijlers. Ceo Chuck Robbins vertelt tijdens Cisco Live in Las Vegas hoe zij digitaal transformeren.

‘We leven in een ongelofelijke tijd’, begint Robbins. ‘Dit omdat bedrijven nu technologie omarmen om hun strategie mogelijk te maken. Bedrijven zien in dat zij zich met de inzet van technologie kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat was toen ik mijn carrière startte wel anders. Ik startte als programmeur van een IBM mainframe. Als ict’ers waren we niet gevestigd in het hoofdkantoor, maar op een zo goedkoop mogelijk kantoor.’

Inmiddels is de blik op ict veranderd. ‘Bedrijven zijn langzaam aan begonnen met het omarmen van technologie. Het is een steeds belangrijker onderdeel van de strategie en bovendien kunnen bedrijven zich ermee onderscheiden van de concurrentie. Nu is technologie fundamenteel voor hoe we (bedrijfs)doelstellingen halen, maar ook voor hoe we leven en problemen oplossen,’

Cisco zijn strategie om digitaal te transformeren bestaat uit vijf pijlers. Dat zijn acquisitie, bouwen, partnerschappen, investeringen en co-creatie.

Bouwen

Cisco investeert jaarlijks zes miljard dollar in onderzoek en ontwikkeling (R&D). Dit met het doel om nieuwe producten op gebied van cloud, cybersecurity, datacenters, netwerken en (data-)analyses te bouwen. Een voorbeeld van onlangs geïntroduceerd product is de Cloud Defense Orchestrator. Dat is een cloudgebaseerde managementoplossing om policy’s te beheren. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om consistente policy’s over het hele netwerk te beheren.

Op gebied van data-analyse biedt Cisco Tetration Analytics. Dat is een open platform dat data realtime verzamelt en analyseert. Het product vindt zijn oorsprong als een kleine interne start-up binnen de organisatie. Twee jaar tijd hebben veertig medewerkers eraan gewerkt om het product in de markt zetten.

Ook zet Cisco in op machine learning. Daarvoor heeft het ‘Stealthwatch Learning Network License’ op de markt gebracht. Dat product maakt analyse van de netwerkactiviteiten mogelijk. Het spoort verdachte activiteiten op het netwerk op en identificeert deze. Dit met het doel om advanced threats te vinden. 

Acquisitie

Acquisitie is volgens Robbins het hart van de innovatiestrategie van Cisco. Het bedrijf heeft bijna tweehonderd bedrijven gekocht. Sinds Robbins de baas bij Cisco is (mei 2015), heeft hij zestien overnames gedaan. Hij zoekt hiervoor naar bedrijven die onder de paraplu van Cisco meer kunnen bereiken dan door zelfstandig te opereren. Het gaat voornamelijk om bedrijven op het gebied van cloud computing. Een voorbeeld is het cloudmanagement-platform Qliqr. Dat helpt klanten om workloads tussen private en hybride clouds te bewegen.

Ook op het gebied van security zit Cisco niet stil. Zo nam het onder meer cloudbeveilingsbedrijf CloudLock en securityleverancier Lancope over. Laatstgenoemde bedrijf biedt het eerder genoemde Stealthwatch om geavanceerde dreigingsinformatie inzichtelijk te krijgen.

Als laatste voorbeeld noemt Robbins het commerciële internet of things (IoT)-platform Jasper. Op dat netwerk zijn ruim 31 miljoen apparaten aangesloten en volgens Robbins worden daar één miljoen apparaten per maand aan toegevoegd. Met deze overname kan Cisco IoT accelereren. Zo stelt het klanten in staat om IoT toe te passen en hier data uit te verzamelen en analyseren om op basis van deze data acties uit te voeren. 

Partnerships

Het derde onderdeel van de strategie bestaat uit partnerships. Het bedrijf werkt al 25 jaar aan een partnerstrategie, waarbij ruim vierhonderdduizend bedrijven api’s voor het Cisco-portoflio bieden. Maar Cisco gaat een stap verder. Het heeft ook een ‘nieuwe generatie’ partnerschappen die zijn gericht op industrieleiders. Denk aan het partnerschap met Apple, dat in september 2015 werd aangekondigd. Die samenwerking is gericht op drie onderdelen: applicaties, netwerken en samenwerking. Zo is het netwerk geoptimaliseerd voor medewerkers, kunnen bedrijfsapplicaties geselecteerd worden die voorrang op het netwerk krijgen en biedt het nieuwe Apple-besturingssysteem iOS 10 een betere integratie tussen mobiele- en internetgesprekken. Een tweede partnership die Robins aanstipt, is die met Ericsson, waarbij de partijen elkaars netwerkproducten en -diensten aanbieden. 

Investeren

Om nieuwe technologieën te (laten) ontwikkelen beschikt Cisco al twintig jaar over een investeringstak. Deze tak investeert vooral in start-ups, fondsen en communities. Naar eigen zeggen is dat portfolio goed voor ruim 2,1 miljard dollar. Op deze manier geeft het bedrijf innovatie en digitalisatie terug aan landen, meent de topman.

Co-creatie

Het laatste onderdeel van de strategie bestaat uit co-development, ofwel co-creatie. Cisco benadert klanten op regelmatige basis voor feedback. De ceo meent dat wanneer klanten helpen iets te bouwen, zij het product waarschijnlijk bij de echte introductie ook goed vinden en in gebruik nemen. 

3 tips voor digitale transformatie

1. Boardroom
Technologie kan alleen succesvol ingezet worden als dit van bovenaf wordt ingezet. De digitale transformatie moet daarom vanuit de boardroom worden gedreven: de ceo van een bedrijf of de burgemeester van een stad. Hij moet draagvlak binnen de organisatie creëren.

2. Samenwerking business en it
Iedere bedrijfsafdeling weet wat er bereikt moet worden, maar ze hebben geen verstand van de technische kant hiervan, zoals privacy of beveiligingsrisico’s. It moet daarom samenwerken met de business om ook deze punten mee te nemen bij het behalen van doelstellingen. It moet hiervoor een ‘digital ready network’ bieden om niet achter te blijven op de wensen van de business. Hierbij mag cybersecurity niet vergeten worden.

3. Strategie
Wat doet een technologie en welke veranderingen brengt dit met zich mee op het business model? In de toekomst draait het niet meer om het leveren van producten, maar om het leveren van diensten. Hier moeten bedrijven hun strategie op afstemmen. 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5837704). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×