Managed hosting door True

'We kunnen veel leren van de game-industrie'

 

'Er zijn wereldwijd vijfhonderd miljoen gamers en door te gamen krijgen mensen een visie, leren ze multitasken en blijven ze gefocust. Er is zoveel technologie achter games te vinden waar wij als softwarebedrijf van kunnen leren', zegt Frédéric Vacher, Content-marketing-directeur van 3D- en PLM-softwarebedrijf Dassault Systèmes. Een voorbeeld daarvan is Staying Alive, dat Dassault ontwikkelde. Hiermee kunnen mensen online reanimatie oefenen.

Op de monitor zie je een 3D-kantoor. Het lijkt alsof je er zelf werknemer bent, je zit achter je bureau te werken en kijkt naar je collega. Vervolgens zie je je collega opstaan en naar zijn hart grijpen. Hij valt neer op het projecttapijt en beweegt niet meer. Een hartaanval. Je moet in actie komen en zorgen dat de collega weer bij kennis komt.

De software vraagt je om naar hem toe te gaan door met je muis op zijn lijf te klikken. Daarna is het belangrijk om een ambulance te bellen. Daarna moet zijn overhemd open worden geknoopt en leg je je handen op zijn borst. Het nummer Staying Alive van de Beegees wordt ingestart en het reanimeren kan beginnen.

Philips

Vacher: 'De beat van het liedje Staying Alive is ideaal om op te reanimeren. In Staying Alive, zoals de game heet, kunnen mensen door op het juiste moment met de muis te klikken virtueel leren reanimeren. De handen duwen bij elke muisklik op het borstbeen. Daarna komt de defibrillator eraan te pas. De game is op de website Stayingalive.fr te spelen, maar ook door de iPad-app die wij eind november 2011 hebben uitgebracht. Zo kunnen mensen in vier minuten leren hoe  te reanimeren.'

De rol van Dassault Systèmes binnen het Staying Alive-project was het leveren van game-engine 3DVia Studio. Hiermee is de game ontwikkeld. Ook adviseerde Dassault het medische laboratorium Ilumens en Philips in de ontwikkeling van het spel. Philips heeft de 3D-software van Dassault Systèmes gebruikt om hun defibrillator Heartstart te ontwerpen. Dassault is nog niet klaar met Serious Gaming zoals Staying Alive.

Hartstichting

Volgens de Nederlandse woordvoerder Peter Gloudemans zijn er nog tweehonderdvijftig ideeën in onderzoek. Gloudemans: 'Begin 2012 komt er zelfs een nieuwe game beschikbaar. De komende maanden wordt er een lijst gemaakt van games die gebouwd zullen worden in samenwerking met Ilumens, onder de merknaam Medusims. Ik denk dat een serious game als Staying Alive ook in Nederland kan helpen. Volgens De Hartstichting is het aantal mensen dat in Nederland door acuut hartfalen sterft zo'n 11.000 per jaar en als mensen kunnen leren wat zij moeten doen, kan dat gereduceerd worden.'

Volgens Vacher moet er een nieuwe PEGI-keuring komen, waarin normaliter wordt gewezen op geweld in een game, maar dan juist op educativiteit en training. Vacher: 'Wat games zo leuk maakt is dat je er iets mee kunt verdienen, zoals een hoge score of een zogeheten achievement. Dat hebben we ook in Staying Alive ingebouwd, zo wordt de tijd bijgehouden en kun je je highscore op social networks als Facebook verspreiden.'

Staying Alive

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4295942). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×