Managed hosting door True

Testen in de polder

Het lijkt niet rendabel om in Nederland software te testen. Dat werk kan in India bijvoorbeeld veel goedkoper. Ict-dienstverlener Accenture heeft in Almere een testcenter dat deel uitmaakt van een wereldwijd testnetwerk. Computable ging op bezoek.

In de hal van ict-dienstverlener Accenture bekommeren twee mannen zich over een groot stuk bubbeltjesplastic. Met een karretje wordt het verpakkingsmateriaal uit de ontvangstruimte weggereden. ‘Dat maakt geen deel uit van een verhuizing. We zitten er nu ongeveer drie jaar', zegt Bas Telgenkamp, directeur van de divisie Technology Solutions van Accenture. In het gebouw van Accenture aan de A6 in Almere levert de dienstverlener softwarediensten aan klanten. Sinds het begin van dit jaar zit er ook het testcenter.  ‘We verzorgen hier allerlei soorten testwerk voor klanten. Onze specialiteit is functioneel testen', zegt Robert Roosjen, manager van het testcenter terwijl hij de vanuit de hal de trap naar het testcenter oploopt.

Met een pasje opent hij de deur van een grote ruimte. Er staan lege tafels waar lange netwerkstekkers en stroomkabels op liggen. De tafels staan in rijen van twee. De rijen worden van elkaar gescheiden door kleurrijke wanden. Tussen de lege plekken zit af en toe een groepje werknemers, voornamelijk mannen, in pak te werken. ‘Wij werken met flexibele werkplekken. Het kan zijn dat mensen hier werken of bij de klant', zegt Roosjen. Zij hebben hun laptop ingeprikt in het netwerk. Sommigen werken op een vaste pc. Op de schermen zijn de normale kantoorapplicaties zichtbaar, er wordt niet geprogrammeerd. Een van de werknemers staart naar een Word-document. ‘Ik bekijk een functioneel testdocument. Het testproject is bijna afgelopen en ik kijk of klopt wat er opgeleverd is', zegt hij.

Maatwerksoftware

Een klant kan bij Accenture aankloppen als hij software ontwikkeld wil hebben. De dienstverlener verzorgt dan ook het testwerk. Het kan ook dat een klant maatwerksoftware die klaar is wil laten testen. Dat doet de dienstverlener ook. ‘Als we pas bij het einde van een project betrokken worden bij het testen van kant-en-klare software, behaal je veel minder winst voor de klant', zegt Roosjen. ‘Als je vanaf het opstellen van de eisen betrokken bent bij een testproject dan kun je in een vroeg stadium fouten ontdekken en rechtzetten. Hier valt veel winst te behalen.' De dienstverlener wil daarom vooral vanaf het begin bij een testproject betrokken worden.

Roosjen en Telgenkamp lopen de trap af naar een andere ruimte waar testwerk gedaan wordt. Ook hier staan lange tafels met kleurrijke wanden ertussen. In deze ruimte zitten veel meer mensen. Vooraan in de ruimte hangt een groot scherm waarop enkele namen van werknemers staan. Hier worden de gevonden fouten geregistreerd. Ook staat er op het scherm hoeveel tijd de werknemer heeft om het probleem op te lossen. ‘Ik vroeg net aan iemand of hij het wel kon lezen. De letters zijn wel erg klein', lacht Telgenkamp.

India

Op de schermen staan alleen de fouten die in Nederland opgelost moeten worden. Ook in andere testcenters hangt een dergelijk scherm. De dienstverlener heeft testcenters over de hele wereld, maar veel werk vindt in India plaats. ‘We bekijken vooraf wat naar bijvoorbeeld India gaat. Dan moeten de eisen bijvoorbeeld in het Engels zijn of het bedrijf moet een verbinding kunnen maken tussen hun eigen ict-omgeving en het testcenter', zegt Roosjen. Ongeveer tachtig procent van het werk vindt in India plaats. In Almere wordt er ook testwerk gedaan, dat gebeurt bijvoorbeeld als de opdracht te klein is om naar het buitenland te verplaatsen. ‘Het werk moet wel enig volume hebben om het naar het India te brengen', zegt Roosjen. Aan de lange tafels werken wordt vooral de coördinatie van een testproject gedaan. Roosjen: ‘We hebben negentig mensen hier aan het werk die alleen met testen bezig zijn.'

De dienstverlener sluit met klanten een resultaatverplichting af. Het bedrijf zegt in sommige gevallen het testwerk voor vijftig procent goedkoper te kunnen doen, dan dat nu gebeurt. ‘Nu gaat in veel gevallen twintig tot veertig procent van een budget van een groot ict-project naar het testwerk. Er kunnen dus grote besparingen worden gerealiseerd. Dat doen we door slim te testen', zegt Roosjen. De werknemers in het buitenland dragen daaraan bij, maar ook het hergebruik van testassests of testautomatisering. Maar dat kunnen concurrenten ook bieden. Volgens Telgenkamp zit de besparing in de kwaliteit van het testwerk. ‘Accenture is van binnenuit gegroeid. Wij hebben één cultuur en daarom een eenduidig testproces. Omdat we lokale kantoren hebben snappen we de lokale markt, maar kunnen dat combineren met een wereldwijd netwerk.'

Cultuurverschillen

Terwijl de mannen de trap op naar boven lopen, vertelt Telgenkamp wat meer over de cultuurverschillen. ‘Onze werknemers worden getraind om te gaan met verschillende culturen. In het geval van een Nederlandse werknemer die werkt met iemand in India, is een belangrijk onderdeel daarvan het verschil tussen de directe en indirecte cultuur.' Als hij daarna aan de slag gaat begint hij als tester. Hoe groter het project is, hoe meer hij kan groeien in een project. Roosjen: ‘Er ligt een heel opleidingspad klaar voor een tester die hier aan de slag gaat. Het grappige is overigens dat in India bijvoorbeeld de mensen eenzelfde traject krijgen. Ook zij worden getraind in intercultureel bewustzijn.  Maar daar is de cursus andersom.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

De eerste zin zegt het eigenlijk al:

Het lijkt niet rendabel om in Nederland software te testen.

'Het lijkt' inderdaad niet rendabel... Bedrijven die niet door de farce van o.a. accidenture heen prikken gaan heel hard met hangende pootjes terug naar het Nederlandse voor testwerkzaamheden.

Och,... leuk verhaal, maar ook nu weer veel te kort door de bocht. Het is nog steeds onder het mom van: Het gaat er niet om wat je verkoopt, maar hoe je het verkoopt. Geloof nu maar een zeer ervaren testspecialist dat je het specificeren, toetsen en testen dicht bij huis moet houden! Communicatie samen met inlevingsvermogen is de key. Probeer dat maar eens met een partij die duizenden kilometers verder zit, een taalbarriere heeft en qua cultuur totaal anders is. Kijk maar eens hoe selectief je bent als je een externe inhuurt. En probeer dat nu eens om te zetten in een dergelijk traject!!!

Lijkt me vreselijk om in zo'n testfabriek te werken...

Joepie, weer een artikel die niets inhoudelijks te melden heeft...

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.