Atos Origin gaat een softwarefabriek voor ProRail inrichten. Dit gebeurt in het kader van de herbouw van het verkeersleidingssysteem van de spoorbeheerder. De opzet ervan is een service oriented architecture.
ProRail wil zijn twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem, draaiend op VAX/VMS- en Alpha-systemen van HP, moderniseren. Daarvoor loopt een omvangrijk project dat in 2009 operationeel moet zijn. Voor de herbouw kiest ProRail voor een service oriented architecture zodat toekomstige aanpassingen gemakkelijker in een 24uurs-omgeving zijn door te voeren zonder dat de stabiliteit in gevaar komt. Ook wil de spoorbeheerder bepaalde servicecomponenten hergebruiken in latere systemen. Atos Origin is uitverkoren om hiervoor een softwarefabriek in te richten, gebaseerd op een soa-architectuur, enterprise service bus en het ontwikkelplatform Java/J2EE.
“Wij gaan de functionaliteit van het huidige verkeersleidingssysteem opnieuw bouwen volgens moderne technieken en aan de hand van door ProRail opgestelde specificaties”, vertelt Aus Greidanus, client executive van het cluster Public bij Atos Origin. “ProRail wil flexibeler met de software om kunnen gaan. In de komende jaren verandert er qua it nog veel bij het bedrijf. Het wil daarom nieuwe zaken veel sneller kunnen inpassen dan nu het geval is.”
Atos Origin bouwt en test de software in zijn zogeheten ‘server development and maintenance center’ (sdmc). “Wij hebben al zo’n tien jaar ervaring met het fabrieksmatig bouwen van systemen”, stelt Greidanus. In eerste instantie zal een groot deel van het ontwikkelwerk in Nederland plaatsvinden, maar hij sluit niet uit dat een deel van het werk ook wordt ondergebracht bij vestigingen in India of Zuid-Amerika.
Qua ontwikkeltechniek gebruikt de automatiseerder RUP/Soma met Rational-tooling: deze iteratieve ontwikkelmethode levert een op herbruikbare componenten gebaseerde architectuur op. RUP staat voor Rational Unified Process en is een door Rational Software – inmiddels IBM – verfijnde, snelle systeemontwikkeltechniek. Soma (Service-Oriented Modeling and Architecture) is een door IBM opgezet model waarmee met behulp van RUP een service oriented architecture kan worden gebouwd. Geautomatiseerd bouwen, waarbij de oude code via een generator wordt omgezet naar moderne, is niet aan de orde. “Dat past niet bij een soa-structuur die modulair is opgebouwd”, stelt Greidanus.
Atos Origin, dat ook een van de mantelleveranciers is van ProRail, beschikt over een internationale tak, Technology Automation, die kennis heeft van systemen voor een embedded omgeving. Volgens Greidanus gaat het niet zozeer om backoffice-software, maar om zeer betrouwbare oplossingen voor bedrijfseigen activiteiten, zoals in de luchtvaart of het spoor. “Beveiliging van spoornetwerken in Nederland en België is bijvoorbeeld een activiteit van ons. Omdat het een internationale tak is kunnen we ook terugvallen op kennis uit Frankrijk, Duitsland en Engeland.”
Na de bouw en acceptatie van ieder servicecomponent zorgt ProRail zelf voor de integratie in de applicatieomgeving, test het bedrijf de geïntegreerde functionaliteit en verzorgt het de uitrol. In oktober 2008 moet de herbouw van het verkeersleidingssysteem volledig zijn getest. Daarna lopen de oude en nieuwe toepassingen een tijdlang parallel. In het eerste kwartaal van 2009 is het nieuwe systeem naar verwachting operationeel.
Daarmee is de herbouw van het verkeersleidingssysteem nog niet klaar. De opdracht die Atos Origin heeft binnengesleept geldt voor fase 1. Daarin staat de herbouw centraal van alle functionaliteit die met de bijsturing van de treinenloop te maken heeft. In fase 2 volgt dan de vernieuwing van de bestaande orderings- en calamiteitenfunctionaliteit. In fase 3 wil ProRail nog software laten ontwikkelen voor een nieuw type bijsturingsproces.
Atos Origin zal zich inschrijven voor deze fasen, maar volgens Greidanus is de kans groot dat ProRail met andere leveranciers in zee gaat. “Vroeger besteedde ProRail veel meer werk uit aan één partij. Tegenwoordig kiest het bedrijf voor een strakke regievoering waarbij het meerdere partners aantrekt.”
Tender
Volgens de aanbestedingsformulieren van ProRail is het gunningsbedrag voor de inrichting van de softwareontwikkelfabriek en herbouw VKL fase 1 de somma van 1,77 miljoen euro. Atos Origin kaapte deze opdracht weg voor de neus van LogicaCMG, IBM, EDS en Capgemini. De inschrijvingen van deze partijen liepen sterk uiteen: LogicaCMG prijsde zich met een hoofdsom van 5,65 miljoen euro uit de boot, IBM deed een ongeldig bod, EDS kwam met 2,10 miljoen op de proppen, terwijl Capgemini met 1,50 miljoen het laagste bod deed. Overigens, de propositie van Atos Origin was goed voor 1,99 miljoen euro: hoger dan het uiteindelijke gunningsbedrag. Het contract moet nog wel definitief worden ondertekend.