Managed hosting door True

Oracle aast op centrale rol in IT

Productkwaliteit laat volgens gebruikers nog te wensen over

 

"Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd krijgt." Met deze uitspraak verklaart Albert Bokma, algemeen directeur van Oracle Nederland, de nieuwe weg die Oracle is ingeslagen. Gemotiveerd door successen in de markt schroeft Oracle zijn ambitieniveau op en streeft een centralere rol na.

Het bedrijf wil niet langer alleen worden gezien als databaseleverancier, maar vooral als een 'strategische partner' met innovatieve technologie. Het wil in staat zijn grote projecten te trekken en daarbij samen te werken met belangrijke IT-partners. In die nieuwe rol wil Oracle een brug slaan tussen de trends in de IT en de Oracle-producten. Of het bedrijf er ook in slaagt een brug te slaan tussen zijn marketingbeloften en productprestaties, zal echter nog moeten blijken.

Man op de maan

De strategische visie, 'het mogelijk maken van het informatietijdperk door netwerkcomputing', stevig in de markt gezet door Oracles machtige marketingmachine, loopt echter ver vooruit op de praktijk van alledag. Bokma: "Onze visie werkt richtinggevend. Toen president Kennedy bekend maakte dat hij een man op de maan wilde zetten, wisten wetenschappers en technici ook nog niet precies hoe dat gerealiseerd moest worden."

Technologische top

De productontwikkeling van Oracle heeft het afgelopen half jaar nogal wat stof doen opwaaien. "Als je databases, ontwikkeltools en applicaties in je productenpakket hebt, kun je niet overal nummer één in zijn", verdedigt Bokma de achterstand van zijn bedrijf. Oracle 8 bleek Java niet te ondersteunen en het project Sedona, dat een op Microsoft-standaarden gebaseerde modelleer- en ontwikkelomgeving had moeten opleveren, werd afgeblazen. Het gevolg is dat het huidige Developer/2000 pas medio 1998 klaar is om Java-applicaties te bouwen. De Gartner Group concludeerde vervolgens dat het afblazen van Sedona voor het merendeel van de klanten niet zoveel uitmaakt, maar dat Oracle niet heeft kunnen aantonen dat ze technologisch leiderschap bezitten.

Lange leertijd

Er gaapt een kloof tussen datgene wat Oracle wil uitstralen en hetgeen het bedrijf presteert. Marketing, ondersteuning en productinformatie zijn allemaal goed geregeld door de software-onderneming. "De productkwaliteit laat te wensen over. De structuur van Developer/2000 is niet transparant, waardoor de tijd om met het product te leren werken twee keer zo lang duurt als bij andere producten", claimt een Oracle-gebruiker. Hoewel Bokma deze kritiek niet herkent, meent ook Ruud de Haas, voorzitter van de Oracle gebruikersvereniging in Nederland dat voor de producten relatief veel kennis en ervaring nodig is.

Samenwerking gezocht

De order die Oracle medio juli met de ABN/Amro afsloot - door beide partijen niet bevestigd en waar Bokma ook nu nog geen commentaar op wil leveren - staat model voor de rol die het softwarebedrijf wil spelen. Het bedrijf wil aan het roer staan van grote en wereldwijde projecten, uitgevoerd door een team van bedrijven die geselecteerd zijn op basis van de kwaliteit van hun kernactiviteiten. Oracle zoekt in dit verband vooral samenwerking met hardwareleveranciers en grote adviesorganisaties. Volgens Bokma is samenwerking met concurrenten normaal geworden. Het is een teken van een volwassen markt: "De meeste Sap-installaties draaien op Oracle-databases, daarin werken wij samen. Aan de andere kant concurreren wij hard om een software-project binnen te slepen."

Groei in databases

Oracle groeit harder dan de markt. Bokma meldt trots dat hij elke maand 30 tot 40 nieuwe medewerkers welkom heet. Het personeelsbestand bestaat nu uit 820 medewerkers. Het grootste deel van de groei komt voor rekening van de erp-applicaties (enterprise resource planning), waar het bedrijf meer dan 100 procent groei per jaar bereikt. Naast de financiële module, waar de onderneming succesvol mee is, vinden andere modules zoals fabricage ook steeds meer aftrek. De teleurstellende verkoopcijfers van databases die Oracle onlangs wereldwijd bekendmaakte zijn niet van toepassing op de Nederlandse markt. "In Nederland groeien we ook op het gebied van de databases harder dan de markt", aldus Bokma.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1310846). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×