Managed hosting door True

Tips CRM

 

Hieronder vind je allerlei tips op het gebied van CRM. Heb je ook tips? Stuur dan een e-mail met toelichting naar lezers@computable.nl.

Zorg voor verankering in de directie

Mariëlle van der Zwan
Eigenaar/directeur
Sparkling Consultancy

" Voordat begonnen wordt aan een CRM implementatie is het van belang dat CRM of klantgericht ondernemen een onderdeel is van de strategie van de organisatie. De directie moet een duidelijk doel voor ogen hebben en bij voorkeur een visie wat zij met CRM wil bereiken.
Beschrijf ook duidelijk de uitgangspunten waarom CRM wordt geïmplementeerd. Wat zijn de (business) issues die de organisatie hiermee wil verhelpen of verbeteren?. Door de uitgangspunten te beschrijven, kunnen later ook eenvoudiger de opbrengsten in beeld worden gebracht. Vertaal deze uitgangspunten naar doelstellingen die als milestones terug kunnen komen bij de implementatie."

Houd focus

Mariëlle van der Zwan
Eigenaar/directeur
Sparkling Consultancy
"Gedurende de implementatie komen vele (andere) issues aan de orde die het werken van de organisatie nog beter zouden maken. Het is belangrijk om de hoofd- en bijzaken te scheiden en een duidelijke lijn te trekken tussen wat noodzakelijk en wat wenselijk is. Dit begint al bij de pakketselectie. Verder is het is relatief eenvoudig (afhankelijk van het budget) alle gewenste aanpassingen aan een pakket te laten maken. Van belang is af te wegen of dit noodzakelijk is. Misschien lost een (kleine) aanpassing aan het proces de wens naar maatwerk helemaal op. Onthoud hierbij dat ict altijd de businessprocessen moet ondersteunen en geen doel op zich is!"

Kies het pakket dat bij je organisatie past

Mariëlle van der Zwan
Eigenaar/directeur
Sparkling Consultancy

"Een van de grootste kansen op een mislukking bij de keuze van een CRM-pakket: kiezen voor een pakket ‘omdat de grootste concurrent, collega, bevriende relatie' hier ook mee werkt (en succesvol is). Een pakket dient gekozen te worden op de behoefte van de organisatie. Dit heeft dus niets te maken met de grootte van de organisatie, maar alles met wat deze organisatie met CRM wil bereiken en hoe zij dat met behulp van een ict-applicatie wenst te ondersteunen. Schrijf dus alle eisen en wensen uit voordat een pakket gekozen wordt en geef aan wat de meest essentiële criteria zijn."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2502341). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×